utorak, 12.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:59

Znak i prisustvo

Autor: Ljiljana Ćinkulutorak, 26.02.2008. u 22:00
Рад Татјане Милутиновић Вондрачек

U novoj srpskoj skulpturi devedesetih godina minulog stoleća, a u kontekstu najmlađih autora izrazite individualnosti, izdvojio se rad Tatjane Milutinović Vondraček. Pripadajući delu najaktuelnije umetničke produkcije tog perioda, ona je u prvoj polovini prošle decenije izlagala na respektabilnim izložbama i autorskim izborima kritičara, a priredila je i (tri) zapažene samostalne izložbe.

Taj vetar u leđa doprinosio je profesionalnoj afirmaciji mlade umetnice, vetar neophodan da bi se u ne/normalnim okolnostima sačuvala kreativna individualnost injena autorska pozicija. Ovaj dobar početak sredinom devedesetih 20. veka zasenčen je odsustvom sa likovne scene, gubljenjem stvaralačkog kontinuiteta; danas je cena ove autorske osetljivosti deo poznate priče o kontekstu/klimi vremena i dominantnim događajima u godinama koje su nam pojeli skakavci. Tako, vremenske beline od decenije i nešto više, koliko je prošlo od poslednjih izložbi Vondračekove do danas, mogu se razumeti razdešenom atmosferom ratnog huka, životom u zatvorenom sistemu izmeštenih vrednosti ali i savlađivanjem prepreka u sopstvenoj egzistenciji. Kako bilo da bilo, novi radovi Tatjane Vondraček gotovo premošćuju nevidljive godine iz njene biografije i neposredno se nadovezuju na stvaralačku tezu (i svakako je rehabilituju), zasnovanu na bazičnom skulptorskom govoru i postavljenu još na njenim umetničkim počecima.

Ova izrazita umetnička osetljivost prema osobinama materijala, u prvom redu očita u afinitetu za drvo, a potom i papir i parafin, kontekstualizovana je u stvaralački sistem kao deo manuelnog učinka, na malim distancama i u kamernim uslovima. Novi radovi – zidne skulpture, objekti i instalacije – nastajali su lagano i dugotrajno (2004-2008) a, sudeći po datovanju, mnogima se u procesu stvaranja umetnica ponovo vraćala u želji da uravnoteži načela sopstvene mitologije i sačuva kvalitet ponovo osvojenog mira i kontemplativnost.

Sadržajno delikatni, gotovo hermetični irafinirani oblici u prostoru galerije svojim likovnim entitetom asociraju na proizvod nevinosti umetničkog rada (Vatimo). U slojevitim formama, njihovim primarnim stanjima i taktilnim vrednostima skriven je sadržaj likovnih poruka koje se mogu čitati i kao tajno zaveštanje istorijskog sećanja. Ljudsko lice sa svojom aurom, realizovano u visokom reljefu, jeste i fragment romaničke arhitekture ali i autorefleksivni kôd kojim se energija poruke ponovo oživljava. Navoštene papirne trake oživljene su minucioznim rukopisnim tekstovima čiji sadržaj i ritam beskonačnog nizanja sugerišu moć zapisa, njegove ortografske vrednosti i intimnog autorskog prostora koji vlada uprkos dominaciji biliona slovnih znakova u elektronskoj formi. U svom, gotovo beskonačnom, ponavljanju ove trake omotavaju voluminozne zapremine eteričnih i nevidljivih grudvi i prate senzibilizovane reljefne forme čije razvijeno polje značenja potvrđuje autorski stav Tatjane Vondraček da je „umetničko delo produhovljena materija”, kako je u predgovoru zapisao Mileta Prodanović. Nova izložba ove umetnice afirmiše neosporan umetnički potencijal čiju delikatnost je neophodno negovati i podržati.


Komentari0
3b2b4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Kritika / Vizuelna umetnost

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja