subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 27.11.2015. u 22:00 Marijana Avakumović

Srbija bi opet da kupi luku Bar

Premijer Srbije Aleksandar Vučić pokušaće isto što i njegov prethodnik Mirko Cvetković pre šest godina – da kupi luku Bar u Crnoj Gori.

 – Mi ćemo u 2016. godini, posle ozbiljne analize, ukoliko se pokaže kao dobro za Srbiju, dati ponudu za kupovinu luke Bar – kazao je srpski premijer u Kini.

Vučić je o tome razgovarao sa premijerom Crne Gore Milom Đukanovićem i pitao ga da li bi imali nešto protiv da Srbija pokaže zainteresovanost za kupovinu akcija u luci Bar. Od Đukanovića, koji je takođe boravio na Samitu u Kini, dobio je odgovor da neće imati ništa protiv.

Vučić je napomenuo i da su Kinezi zainteresovani i za luke, o čemu je tokom upravo završene posete toj zemlji razgovarano i sa njihovom Čajna Harbor inženjering kompanijom.

Sličan plan imao je i bivši ministar Milutin Mrkonjić, kada je vlada na njegov predlog osnovala kompaniju „BB Kargo” koja je trebalo da učestvuje na tenderu za kupovinu 54 odsto crnogorske kompanije. Zagovornici te ideje bili su i vlasnici MK i Viktorija grupe, Ju-Es stil koji su sa vladom učestvovali u konzorcijumu. Od kupovine se ipak odustalo zbog tenderskih ulova, ali i loše pruge između Srbije i Crne Gore.

Sada je situacija nešto povoljnija budući da Srbija gradi auto-put prema Crnoj Gori kojim je istina skup transport robe, ali se modernizuje i pruga Beograd–Bar.

Milutin Ignjatović, direktor saobraćajnog instituta CIP, kaže da kupovina luke ima smisla s obzirom na predstojeći remont pruge, koji će biti finansiran iz ruskog kredita. Kada to bude završeno roba bi iz Beograda do Bara stizala za šest do sedam sati, umesto sadašnjih 15 do 16, a vozovi bi se umesto dosadašnjih 40 kilometra na čas kretali tri puta brže. Projektna dokumentacija je, kaže, urađena za deo od Beograda do Valjeva.

– Postojala je čak ideja da na brodovima budu instalirane šine, tako da voz direktno sa pruge u Baru sklizne u brod za Bari i odatle železnicom  nastavi ka zapadnoj Evropi. Izbegli bi se troškovi pretovara, a dobilo bi se i na vremenu. Za tu varijantu su bili zagrejani i Italijani, naš najveći spoljnotrgovinski partner – kaže Ignjatović i dodaje da bi na takav način porasla potreba za lukom Bar ne samo iz naše zemlje već i iz Republike Srpske, odnosno Bosne iz Hercegovine.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, smatra, međutim, da Srbiji nije ekonomski opravdano da kupi luku Bar. Prvenstveno zato što u nju treba uložiti dosta novca, a i pitanje je da li mi imamo dovoljno robe koju bismo tuda transportovali.

– „Fijat” bi sigurno imao koristi, međutim rizično je ulagati u takav projekat zarad jednog ili dva izvoznika. Kada je ta luka građena postojala je zamisao da preko nje ide transport iz Mađarske, Češke i Slovačke. Sada se ne koristi ni polovina njenog kapaciteta – kaže Savić.

On ne misli da Kinezi imaju interes da kupe barsku luku, jer su skoncentrisani na luke Pirej i Solun. Čak i ako kupe železaru robu će transportovati Dunavom. Zato je, smatra, naš interes da se okrenemo obnovi pruge Beograd–Budimpešta.

Strateški interes Srbije, da ima izlazak na more, nije sporan, ali ne treba smetnu s uma sa luka Bar ima određene limite. Kada je država prošli put razmišljala da je kupi stručnjaci su upozoravali da je dubina luke vrlo mala, tako da 80 odsto brodova, koji prođu kroz Suecki kanal, ne može da uđe u ovu luku. To je ozbiljan problem, jer luka ima značaj zbog prometa sa Dalekim istokom, odnosno Kinom.

Osim toga srpska privreda preko Jadrana izvozi oko 20 odsto robe, dok mnogo više koristi transportne puteve preko Kopra, Rijeke, Soluna i Konstance. Kada je o uvozu reč, još je manji procenat tereta koji putuje iz Bara, jer gotovo svi veliki uvoznici, koji koriste kontejnerski transport, idu preko hrvatskih luka. Luka Bar ima kapacitet da prihvati osam miliona tona robe godišnje. Ali kako se u razvoj infrastrukture godinama nije ulagalo, sadašnje mogućnosti ne prelaze 2,5 miliona tona. To je sedam puta manje nego u luci Kopar ili dva puta manje nego u lukama Rijeka i Ploče.

Komentari14
611ca
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sinke
Molim uzmite u obzir da je pruga Beogard Bar bila jedna od najzahtevnijih gradjevinskih poduhavata upravo zabog terena na kom je gradjena. A bude li se stvarno uslo u ovu kombinaciju neke trase pruge ce se napustiti i graditi nove! Znaci opet izdatak. Ja stvarno neznam koliko je ljudi stvarno videlo tu prugu SVE serpentine uspone i padove pruge ali ovo nije pravolinijska pruga na juznom delu pa da mozes da stisnes gas i da te nije briga. A na severnom delu jednostavno je zemljiste takvo da se ni posle 40 godina nije stalozilo vec stalno neka klizista itd. A luka ona je plitaka i tu nema druge ukoliko je zelja da se bude konkurentan ona ce morati da se produbi a mi firme za to nemamo. Samo jedna barza kao HD-1000 kosta 200000$ dnevno bez posade i bez strucnog kadra. Plate strucnog kadra su naucna fantastika za nase uslove. Pa sad vi vidite
Sinke
Jao bre ljudi provedoh zadnjih 15 godina radeci za strane firme iskljucivo poslove na vodi i pod vodom i nista vas ja nerazumem!!! Pitanje je lako: Hoces li da imas SVOJU luku i da pokazes SVOJU sposobnost gde ce ti Prihodi biti veci od rashoda i gde ces praviti pare! Ili ces da iznajmljujes TUDJU luku gde ces uredno platiti za izvoz svojih roba. Drugo pitanje je: Zasto Srbija ulaze u popravku pruge Beograd Bar kad ta pruga nije profitabilna? U ovom slucaju samo Pruga + Luka su profitabilne, sve ostale kombinacije tipa samo pruga i naplata prevoza roba i putnika nikako ne dolaze u obzir ( jer ce rashodi ovakve pruge biti visi nego prihodi). Molim uzmite u obzir da je pruga Beogard Bar bila jedna od najzahtevnijih gradjevinskih poduhavata upravo zabog terena na kom je gradjena. A bude li se stvarno uslo u ovu kombinaciju neke trase pruge ce se napustiti i graditi nove!
misa
Srpska investicija nikako nesme biti kupovina luke Bar. Mislim da vec imamo dosta problema sa kriminogenom strukturom iz crne gore i ovde u srbiji , taman posla da kupujemo tamo nesto . Sve ce brzo biti pokradeno oteto ili ce biti luka za sverc droge cigara itd. Blize , lakse ,jednostavnije , bezbednije je raditi sa lukama grckoj, rumuniji, slovenije pa i hrvatskoj nego sa crnom gorom. Niko normalan nece otici tamo da radi. Apsolutno ne vidim razloga da nas u poslu vode neke emocije. Sama drzava crna gora je problematicna , ljudi jos vise . Sto dalje od njih i njihovih "poslova "!
Povezivanje sa svetom
Srpski naciopnalni interes ja da kupi bar DEO Luke Bar, kao i da se pored pruge , napravi i autoput Beograd - Bar. Bolje to nego da zakupljujemo luku u Solunu koja je dalja i skuplja.
anabela Ana
Luka Solun je za Srbiju daleko interesantnija. Mi smo posle Prvog svetskog rata od Grcke dobili pravo da 90 godina koristimo luku Solun. To je pravo suspendovano posle Drugog sv. rata. Sad je vreme da se obnovi. Radi se o pravcu koji je veoma zanimljiva za niz zemalja: Turska, Grcka, Makedonija, Srbija, Madjarska, Austrija i Nemacka. To bi unapredili trgovinu, transport i infrastrukturu na jednom daleko frekventnijem putu nego sto je to Beograd-Bar.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja