utorak, 20.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 27.02.2008. u 22:00 Marijana Avakumović

Most preko Ade za 147 miliona evra

Макета моста преко Аде Циганлије

Most preko Ade Ciganlije, kako saznaje „Politika”, gradiće konzorcijum „Porr Technobau und Umwelt SCT d.d. und DSD Bruckenbau”. Ova austrijsko-slovenačka grupacija je na tenderu za dlaku pretekla renomirani „Štrabak” izašavši sa „najpovoljnijom” ponudom od 146.997.723,52 evra. Ispostavilo se da grandiozni novi simbol Beograda, kako mnogi nazivaju most sa kosim zategama i pilonom, koji je dvaput viši od „Beograđanke”, košta daleko više od prvobitnih procena koje su varirale od 80 do 90 miliona evra. Uprkos visokoj sumi, gradski čelnici ne odustaju, a kredit kod Evropske banke za obnovu i razvoj otplaćivaće niko drugi do Beograđani.

Rezultati tendera još nisu objavljeni, iako je to trebalo da bude učinjeno u decembru, tako da u Direkciji za građevinsko zemljište, koja je pozvala međunarodne graditelje da se nadmeću, nisu želeli da komentarišu pomenutu cifru pre zvaničnog proglašenja pobednika, odnosno potvrde banke. Osim upozorenja da će svako odlaganje početka radova, povećavati cenu, od gradskih čelnika se nije mogao izvući precizan odgovor koliko tačno košta most preko Save, s obzirom na to da se već dva meseca spekuliše o iznosima od 120 do 160 miliona evra.

Atraktivnost, posebnost i prepoznatljivost se ne mogu osporiti budućem mostu na donjem špicu Ade Ciganlije. Ali se od gradskih čelnika ipak očekuje da racionalno objasne građanima zbog čega grade most od gotovo 147 miliona, kada je i 90 bio krupan zalogaj, a zna se i to da su Čukaricu i Novi Beograd mogli da povežu uz inženjerski jednostavnije, ali možda manje atraktivno rešenje, koje bi koštalo oko 45 miliona evra.

Velike deo stručne javnosti je u protekle tri godine, od kada je na konkursu za idejno rešenje odabran projekat mariborske firme „Ponting” (inženjera Viktora Markelja, Marjana Piperbahera i profesora Petra Gabrijelčića sa saradnicima), upozoravao da će takav most, koji nema stubove u vodi pa stvara iluziju kao da preskače reku, biti daleko skuplji od 80 miliona evra, koliko je ova slovenačka kompanija procenila. Savez inženjera Srbije, koji je bio najglasniji u ovim osporavanjima, smatrao je da insistiranja na pilonu (u konkursnim uslovima) iziskuje veliki raspon mosta od 380 metara, umesto 150, koliko zahteva plovni put i nameće komplikovana inženjerska rešenja, što guta mnogo novca. Nagrađeni most su tada ocenili kao osetljiv i skup za održavanje zbog velikog broja sajli, koje bi, kako je tada uz malo preterivanja ukazivano, mogla da servisira jedino posada „Spejs šatla”. Raspisivači tog konkursa su sva ta upozorenja ocenjivali kao zlonamerna.

Omaške tvoraca idejnog rešenja, koje su vrednost mosta izgurale na gotovo 147 miliona evra, kaže mostograditelj Ljubivoje Kostić i predstavnik Saveza inženjera, uvek se debelo plaćaju. Greška od 15 odsto u ovoj profesiji se toleriše.

– Ali kako je ona u ovom slučaju daleko veća, Skupština grada treba da eliminiše prvonagrađeno rešenje i poništi konkurs. Je, očigledno je da projektantska kuća nije priložila prave cene. Postavlja se takođe pitanje kako je žiri, kojem je predsedavao akademik Nikola Hajdin, dozvolio sebi da bude obmanut. Od projektovanja do izvođenja, cena je dvostruko skočila pa se nameće pitanje odgovornosti Skupštine grada. Za to ne možemo kriviti firme koje su pobedile na tenderu za izvođača radova – kaže Kostić.

Naš sagovornik podseća da se u startu znalo da je idejno rešenje, na osnovu kojeg je 2007. raspisan tender za firmu koja će sačiniti glavni projekt i ujedno biti izvođač radova, previše skupo i da ima ogromne nedostatke. On očekuje da će se problemi tek otvoriti u toku gradnje, koja bi posle dve godine kašnjenja, konačno trebalo da počne ove godine.

Prema dosadašnjim proračunima, celokupna investicija, što podrazumeva most sa prilaznim saobraćajnicama, trebalo bi da košta 161.100.000 evra, pri čemu  69.600.000 evra treba da bude obezbeđeno iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj, a iz gradskog budžeta 87.900.000 evra. Tri miliona evra je donacija Evropske agencije za rekonstrukciju, a 600.000 evra Evropske banke za obnovu i razvoj.

Samo za most je predviđeno 85.000.000 evra, prilazni putevi bi prema toj računici koštali 65.000.000, za projektovanje je namenjeno sedam i po miliona, a preostalih 3.600.000 evra za upravljanje celokupnim programom i tehnički nadzor.

Vreme će pokazati kako će biti premošćene eventualne razlike između planiranih iznosa i računa koji je ispostavio konzorcijum na čijem čelu se nalazi austrijski „Por” – u domaćoj javnosti poznat kao član konzorcijuma za izgradnju autoputa Horgoš – Požega.

Komentari67
428e5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zoran Veljovic
SABOTAZA!!! Sve je jasno: Danas most kosta 150 miliona evra pa ce tokom gradnje cena rasti, dokle, znace se na kraju! Mozda i jos dva puta vise! Odrzavanje mosta, kablova, to je tek trosak koji se namece za sva vremena i u nedogled! Beograd treba da resi saobracaj ovim mostom i nista vise. Kome je potrebna panorama za slikanje? Gredni most ce resiti sva pitanja za tri i vise puta manje pare. Projekat grednog mosta mogu da urade i studenti gradjevinskog fakulteta! Kakav konkurs, zasto, sem ako je bacanje para u pitanju. Kako sve govori da ulazimo u ogromnu i neizvesnu investiciju tada sve celnike grada treba redom odmah SMENITI! Izgradnju zaustaviti. Uraditi nove projekte racionalnog mosta. Spreciti bacanje sredstava dok nije kasno!!!
Aleksandar Babic
Ne mogu da verujem da smo toliko glupi. Pa taj most moze da projektuje BG gradjevinski fakultet za duplo manje para. I da naprave nase firme za duplo manje para !!! Gradski celnici smanjite provizije molim vas. Hvala Sasa Babic Beograd
Budimir Dobrosavljevic
Slazem se sa komentarom g-dina Podunavca ,gore. Most je Ok i sto veci to mozda bolji. Nemam nista protiv. ALI: kao sto je gore receno treba da u sto sirem luku zaobidje ADU. Zbog ekologije. Ako je ipak nuzno povezati obale na tom mestu onda sam za TUNEL, ispod Save i Ade!! To je danas tehnicki izvodljivo. Nikakvih problema nema.
Robert
referendum za most!
srbin amerikanac
@ vitta, mrzim ove kvazi strucnjake koi misle da su najpametniji a nisu mrdnuli dalje iz srbije,pa znas li ti covece koliki je most u new orleansu ili u cikagu, pa ljudi nemoj mo se zanositi glupostima vise. zbog ovakvih uvreda cu se licno zaloziti da se ne odobri pomoc za izgradnju ovog mosta.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja