nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:55

Da li "Fijat" seli "tipo" iz Turske u Srbiju

Autor: Brane Kartalovićčetvrtak, 10.12.2015. u 22:00
Нови "фијат типо" (Фото "Фијат")

Kragujevac – Odlazak „Fijata” iz Kragujevca bio bi pravi ekonomski šok za ovaj grad, ali i za Srbiju, imajući u vidu da je reč o ubedljivo najvećem izvozniku. Izvozni rezultati kragujevačke fabrike automobile u prvih sedam meseci ove godine četvorostruko su veći nego drugoplasirane smederevske železare – 800 naspram 200 miliona evra. Ipak, i takav epilog je moguć, budući da ugovor naše vlade sa italijanskim proizvođačem automobila ističe za tri godine, 31. decembra 2018.

Budućnost „Fijatove” fabrike u Kragujevcu skopčana je sa proizvodnjom drugog modela automobila. Ta stavka je važan segment ugovora, ali do danas nije realizovana. U Kragujevcu su očekivali da će ih Grupacija „Fijat-Krajsler“ obradovati modelom „500-H”, sada se nadaju „tipu”.

Italijani su nameravali da novi „tipo” prave u Turskoj, budući da su se u toj zemlji proizvodili slični „Fijatovi” modeli, poput „palia”, skromni, ali funkcionalni automobil prilagođen kupcima sa plićim džepom.

Ipak, sve se promenilo posle obaranja ruskog aviona. Ovaj međunarodni incident nije zakomplikovao samo političke, već i ekonomske odnose, a poznato je da svi veliki igrači na globalnoj sceni traže stabilnost. U ovom kontekstu valja podsetiti i na dobre privredne veze Italije i Rusije, koje su uspostavljene još za vreme bivšeg premijera Berluskonija.

„Sada je sve moguće”, odgovorili su „Fijatovi” menadžeri na pitanje postoji li mogućnost da dođe do promene plana i da se proizvodnja „tipa”, umesto u Turskoj, organizuje u Srbiji. Sa proizvodnjom „tipa” u našoj zemlji, kragujevačka fabrika bi dobila novu perspektivu.

Prvi „tipo” proizveden je 1989, kada je proglašen za automobil godine u Evropi. Sadašnji „tipo” potpuno je novi model. Reklamira se kao odličan „sedan”, sa dizel motorom od 1.600 kubika, više nego solidnom opremom, pogotovo ako se u obzir uzme cena od 12.500 evra. Računajući da je „500-L” tri hiljade evra skuplji (bez pogodnosti koje se nude u režimu zamene staro za novo), „tipo” bi bio dobar izbor i za naše kupce.

Od proizvodnje „tipa“ u Srbiji mogla bi da profitira i Grupacija „Fijat-Krajlser”, imajući, pre svega, u vidu pregovore koji se vode oko bescarinskog plasmana naših automobila na ogromno tržište zemalja Evroazijske unije. Tu, međutim, postoje problemi, budući da se neke članice ove ekonomske organizacije, i pored dobre volje koju je pokazala Rusije, još nisu izjasnile da li prihvataju takav oblik saradnje.

U tehničkom smislu, proizvodnju „tipa” u Kragujevcu ne bi bilo teško organizovati, pošto je platforma za taj model identična šasiji na kojoj se pravi „500-L”. I drugi elementi proizvodnje idu u prilog kragujevačkoj fabrici. Potpuno obnovljeni i modernizovani „Zastavini” pogoni projektovani su za proizvodnju do 300.000 automobila godišnje, a „500-L” danas popunjava svega trećinu kapaciteta.

Imajući u vidu da je serijska proizvodnja „500-L“ počela sredinom 2012, drugi model je već trebalo da ugleda svetlost dana ili da, bar, bude u pripremi. Ne toliko zbog ugovora između naše vlade i „Fijata” kojim je to definisano, već zato što je u svetu auto-industrije danas nemoguće opstati ukoliko se svake treće ili četvrte godine ne izbaci novi model.

Pitanje je, međutim, da li je možda osmišljen plan B – da umesto „Fijata” u Kragujevac dođe neki drugi veliki proizvođač automobila. Možda nemački ili kineski. Opredeljenje da se sa Nemačkom i Kinom grade sve čvršće ekonomske veze, na čemu svojski rade i premijer i predsednik Srbije, otvara prostor da se razmišlja i o toj opciji. Uostalom, zar „zatamnjeni” ugovor sa „Fijatom” nije bio česta meta kritike vlasti, još dok je bila opozicija.

 

 


Komentari13
1d175
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Либе
Хоће доћи у Србију само Влада да донесе одлуку да даје плате радницима као и све порезе и доприносе.
Prolaznik
U međuvremenu u Japanu na trakama i na sklapanju rade roboti sa veštačkom inteligencijom, a ljudi samo u istraživanju i razvoju i eventualno poneko na konroli robota. Toliko o FIAT-u, Turskoj, Srbiji i modelu "tipo". I da dođe kod nas neće se prodavati kao tamo neka Tojota, Honda, Micubiši, Nisan hibrid ili sa hidrogenskim pogonom. Ali nada poslednja umire...
Nikola
Da Srbija izvozi vozila u Rusiju bilo bi neke logike. Ovako su ćorava posla! Ni turska se ne bi tako odrekla te fabrike, koja je ipak daleko ozbiljnija nego kragujevačka po svim parametrima! Uostalom, od FIATA nikakvu korist nemaju građani Srbije sem radnika koji tamo rade za bedne plate a doprinose im daje budžet Srbije. Dakle nešto poput Zastave, skoro da su na grbači građana Srbije, a doprinosima jesu. Ostavite se takvih priča više, nije to gigant kao Zastava što je bila. Ove fabrike su ad-hoc tipa, danas je tu, sutra nije...ako uspe da se ti radnici prekvalifikuju a u tom momentu dođe do neke druge proizvodnje - dođe, ako ne, katanac do neke druge prilike. Prosto. Tu je samo proste radne snage i poneki inženjerčić - tek tako da održi neku disciplinu, prijavi neki kvar. U suštini, običan fizički rad.
vox ex populi
Nije Fijat već Fiat. Iato kao što Bia nije Bija ili Cia nije Cija. Nije teško biti fin.
Rocco
ih ta nemojte kasti!!! Gde ste ucili skole Gopon vox ex populi? U Americi se za takvu vrstu ljudi kaze Useless Idiot.
Preporučujem 4
Srba, Velika Britanija
Naravno da je FIAT. Gotovo je nemoguce izgovoriti 'fiJat' ili 'saudiJska'.
Preporučujem 5
Prikaži još odgovora
Amir Čamdžić
Да ли "Фијат" сели "типо" из Турске у Србију Naslov ne odgovara sadržaju teksta.Provjerite to.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja