nedelja, 12.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 14.01.2016. u 12:42 Jasna Anđelković, nutricionista
ISHRANA

Govedina na tanjiru

Meso goveda sadrži vitamin Be-12, najvažniji za zdravlje kardiovaskularnog sistema, koji skoro da ne može da se nadoknadi hranom biljnog porekla
Говедина је извор селена који је добар за смиривање упала (Фото Д. Јевремовић)

Meso je osnovni izvor proteina, pored mleka i jaja. Odgovarajućom termičkom obradom mesa dobija se nutritivno vredan obrok, posebno ukoliko se sprema kvalitetnije crveno meso, poput teletine, junetine i govedine. U suštini, sve navedeno je meso iste vrste, meso goveda, dobijeno u različitom stadijumu razvoja životinje. Razlikuju se prvenstveno po boji: teletina je najsvetlija, junetina je svetlocrvene boje (loj je beo), a govedina je tamnocrvena (loj je bledožut).

U trgovinama i mesarama je teško naći teletinu, za razliku od junetine i govedine. One se razvrstavaju u kategorije, a prilikom dijetalne ishrane najbolje je koristiti najkvalitetniju prvu kategoriju u koju spada meso mekših delova buta i leđa s kostima ili bez njih. U drugu kategorija svrstava se meso tvrđih delova buta i lopatica, dok je treća kategorija meso vrata, podlopatice, prsa, rebara, potrbušine, kolenice i podlaktice.

Meso goveda ima prosečnu energetsku vrednost od oko 240 kalorija u 100 grama, u zavisnosti od kategorije. Tako na primer juneći but ima 179, rozbratna 290, a masna govedina 410 kalorija. Najveći procenat je voda, a potom slede oko 20 procenata belančevina i masti.

Govedina je odličan izvor selena, cinka, fosfora; dobar je izvor gvožđa, pa se preporučuje anemičnim osobama. Podsetimo, selen je dobar za smirivanje upala kao što je recimo artritis.

Meso goveda takođe sadrži kalcijum, magnezijum i kompleks Be vitamina od kojih je najznačajniji Be-12 koji skoro da ne može da se nadoknadi hranom biljnog porekla. Vitamin Be-12 uz Be-6 je najvažniji za zdravlje kardiovaskularnog sistema, jer ima sposobnost da neutrališe homocistein koji je jedan od faktora rizika za nastanak infarkta, ali i osteoporoze.

Goveda hranjena na ispaši imaju povoljniji odnos omega-6 i omega-3 masnih kiselina (1:1) u odnosu na ishranu silažom ili senom (20:1). Takođe, sadrže više vitamina E i provitamina A, koji su dobri za očuvanje zdravlja kardiovaskularnog sistema, vida i kože. Ono što je najvažnije za osobe na dijetama jeste to da govedina sa ispaše ima i do tri puta veći sadržaj konjugovane linolne kiseline (KLA) koja je odlična za snižavanje LDL holesterola, a takođe utiče na smanjenje rizika od kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa.

Komentari2
bae1a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ema
Govedina je odlicna. Koristim je najcesce u mlevenom stanju. Od mesavine svinjskog i govedjeg mlevenog mesa pripremam sva jela koja zahtevaju mleveno meso.
Simic Koch Miro
Lepo je procitat neki clanak u nasim medijama o ishrani to mije za moju profesialnu bolest odlican lek samo kada bi doticna osoba malo struke imala u deljenju mesa na bolje i losije pogotovo za dijabeticare i tesko bolesne bilobi savrseno,ja necu ispravljati ali cu dodat da su teletina i mlada prasetina cist luxsuz u ishrani neka vrsta kavijara riblja jaja sa soljom!!!!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja