sreda, 17.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:19

Sindikati protiv direktora škola od ponedeljka u „ringu” Ministarstva prosvete

Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije će svakodnevno na pisarnici resornog ministarstva dostavljati prijave protiv direktora koji manipulišu spiskovima slobodnih radnih mesta i odbijaju da prime tehnološke viškove, a njihova imena će objaviti na svom sajtu
Autor: Sandra Gucijansubota, 16.01.2016. u 17:05
За сада синдикати не најављују протестне скупове пред Министарством просвете (Фото З. Кршљанин)

Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije počeće od ponedeljka, svakodnevno, da na pisarnicu Ministarstva prosvete dostavlja prijave protiv direktora škola koji odbijaju da zaposle tehnološke viškove i manipulišu slobodnim radnim mestima. Istovremeno, imena direktora biće objavljivana i na sajtu ovog sindikata.

Dobrivoje Marjanović, član Predsedništva USPRS rekao je juče za naš list da će u ponedeljak biti predato prvih 30 prijava. Kako ističe, procene ovog sindikata su da od 1.800 direktora osnovnih škola, polovina niti prijavljuje slobodna radna mesta, niti u skladu sa propisima primaju nastavnike koji su proglašeni tehnološkim viškom.

Ovo je najava nove runda sukoba između prosvetnih sindikata i direktora škola, o kojoj je naš list i juče pisao. Podsetimo,

Dejan Nedić, predsednik Skupštine Društva direktora škola Srbije (DDŠS) poslao je pismo dekanima desetak fakulteta, sa predlogom da pokrenu inicijativu kako bi se u školama omogućilo zapošljavanje diplomiranih studenata umesto tehnoloških viškova za koje je naveo da „su često bahati, demotivisani i biraju posao”.

On je za naš list rekao da ne stoje tvrdnje sindikata o direktorima koji manipulišu podacima i radnim mestima i pozvao sindikaliste da posle višemesečne prozivke konačno izađu sa imenima i prezimenima. Nedić je obećao da će Društvo direktora škola Srbije biti prvo koje će takve direktore sankcionisati.

Na naše pitanje koliko je do sada bilo prijava protiv direktora i kako su ovi slučajevi rešeni, u Ministarstvu prosvete su nam juče odgovorili da „u poslednje vreme nije bilo prijava sindikata u vezi sa postupanjem direktora oko tehnoloških viškova”.

– Ranije je bilo oko 15 prijava, koje su prosleđene beogradskoj prosvetnoj inspekciji. Prema izveštaju, koje je Ministarstvo od njih dobilo, sve nepravilnosti na koje su ukazali sindikati, su ispravljene – navodi se u pisanom odgovoru našoj redakciji.

I dalje bez odgovora ostaje i pitanje kako je moguća tolika razlika između spiska viškova i spiska slobodnih mesta u školama.

U ovom trenutku, na sajtu MP piše da je u prosveti višak 3.149 zaposlenih, dok je slobodnih radnih mesta 12.722. Ovi podaci se svakodnevno menjaju, kako direktori dostavljaju spiskove. Na početku je na prvoj listi bilo 5.122 zaposlena, a na drugoj 12.326.

Marjanović tvrdi da ovo nisu ni približno tačni podaci, što je stav i ostalih sindikata zaposlenih u obrazovanju.

– Objavljivanje imena direktora za koje smatramo da krše zakone je jedino rešenje koje nam je preostalo, jer smo od septembra prosvetnim vlastima dostavili desetak prijava i ništa nije urađeno po tom pitanju. Problem je ministar koji niti kontroliše direktore, niti ih sankcioniše – kaže Marjanović.

On je i član Radne grupe za praćenje angažovanja zaposlenih u osnovnim i srednjim školama, u kojoj su predstavnici Ministarstva, sindikata, direktora... Grupa je imala samo jedan i to buran sastanak koji je po tvrdnji GSPRS „Nezavisnost” obeležila atmosfera na ivici incidenta zbog sukoba na liniji direktori – sindikat.

Marjanović dodaje da na terenu imaju veliki problem sa prosvetnom inspekcijom koja ne radi posao kako treba i dodao da ima i mnogo savesnih direktora škola.

– Inspekcija ili ne reaguje ili donose nakaradna rešenja koja su u suprotnosti sa zakonom i uredbom. Baš juče smo imali slučaj u Beogradu gde je prosvetna inspekcija „presudila” da je došlo do nezakonitog preuzimanja tehnološkog viška iz jedne školske uprave u drugu, što nije tačno – tvrdi Marjanović.

Ružica Todić-Brdarić iz GSPRS „Nezavisnost”, takođe član ove radne grupe, još ranije je upozoravala da direktori odbijaju da postupe po nalogu prosvetne inspekcije, zbog čega su nastavnici koji su proglašeni tehnološkim viškom zabrinuti i veoma nezadovoljni načinom na koji se do sada sprovodi čitav postupak.

I predsednik Foruma beogradskih gimnazija Miodrag Sokić tvrdi da pojedini direktori odbijaju da prime radnike sa liste viškova, pravdajući svoje postupke „brigom za kvalitet rada”, što osim kršenja zakona, po njegovom mišljenju, predstavlja i diskriminaciju prema radnicima koji su na tim listama.


Komentari20
d5bf7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

nastavnik
Директори имају обавезу, законску, да запосле наставника који је тзв. технолошки вишак. На жалост, у многим случајевима они то не чине, те смо ове године коначно сазнали откуд толико наставника са непуним радним временом и наставника на одређено које су директори зарад политичких, можда и материјалних, поена запошљавали. Увођење нових људи у просветни систем је нормалан процес само онда када у систему немате одговарајући профил.
goran
Sve dok direktorima neko nameće koga će primati od kvaliteta školstva neće biti ništa. Aman br ljudi, pa nidu škole socijalne ustanove za zbrinjavanje viška prosvetnih radnika.
nastavnik
goran: "..Pa šta ako imaju višegodišnje iskustvo? Moje troje dece trenutno ide u osnovnu školu i s punom odgovornošću mogu reći da su ubedljivo najgori nastavnici upravo ti sa višegodišnjim stažom.." Субјективно искуство није универзално, опште мерило. То што Ви имате негативно искуство не значи a priori да сви имају такво искуство. То шта сам ја имао негативно искуство са саобраћајцем, не значи да су сви саобраћајци негативци. Дакле, зарад здравих односа у друштву и држави потребно је избацити оно тако често присутно у језику нашег човека, оно егоцентрично "по мени" .
Preporučujem 2
goran
@nastavnik Pa šta ako imaju višegodišnje iskustvo? Moje troje dece trenutno ide u osnovnu školu i s punom odgovornošću mogu reći da su ubedljivo najgori nastavnici upravo ti sa višegodišnjim stažom. Po meni odgovornost direktora škola treba da bude pre svega u kvalitetu nastave. A kako da tu odgovornost kvalitetno iznesu ako nemaju mogućnost uticanja na izbor nastavnog kadra? Na stranu to što u našem školskom sistemu i oni nastavnici koji kvalitetno obavljaju svoj posao i oni koji samo otaljavaju imaju istu platu, jer sindikati (a to nažalost nije samo u prosveti) pre svega štite lenštine i nesposobnjakoviće, a stigmatizuju i ponižavaju vredne i kvalitetne.
Preporučujem 0
Prikaži još odgovora
Директор
Само да изнесем једну информацију коју синдикати прећуткују. Ако у школи за неки предмет постоји упражњено радно место, тј. 100% фонд часова прописан за тај предмет, нпр. математика, наш препаметни министар је омогућио да се пријави и по десет наставника којима недостаје 10% у фонду часова. То практично значи да сваки од њих долази да "одради" својих пар часова, а држава уместо једном наставнику, плаћа путне трошкове и све остало за ДЕСЕТОРО људи! И где је ту уштеда!?! Да не причам колико ти људи, нарочито ако је у питању унутрашњост, проведу времена у путовању и преко воље обављају посао. Посебна прича је колико синдикати, КОЈЕ ПЛАЋА ДРЖАВА, користе моје колеге (да, колеге, јер и ми директори смо наставници који смо до доделе мандата радили наставнички посао) као овце за шишање вуне/чланарине и омогућавају СВАКОЈ власти, без обзира на страначку припадност, да контролишу просвету - ЉУДЕ КОЈИ НЕ ЋУТЕ.
Директор
Људи заборављају да Србија НИЈЕ САМО Београд, где се са месечном картом, за мале паре, може стићи на велику удаљеност. Када сам споменуо путне трошкове, мислио сам на унутрашњост и на разбацаност места из којих ученици и наставници путују. Наставницима се до школа у којима раде, за превоз наплаћује износ који премашује путне трошкове по Београду, а све то државу кошта. Ако поменутих десетак наставника добију путне трошкове да би покрили ЈЕДНО радно место, а превоз за сваког месечно кошта пар хиљада, где је ту уштеда. Да напоменем да трошкови превоза наставника иду на терет општина, од којих ретко која у Србији има довољно прихода и за друге ствари. Наравно да ће директор запослити машинског инжењера да предаје математику и физику, предмете за које су наставници, због лоше просветне политике, толико дефицитарни, да на село нико и неће доћи. Онда се појави њих десетак којима фали 10%, синдикати скачу директору за врат, а он треба да прими њих који само дођу да отаљају посао.
Preporučujem 4
nastavnik
"...наш препаметни министар је омогућио да се пријави и по десет наставника којима недостаје 10% у фонду часова. То практично значи да сваки од њих долази да "одради" својих пар часова, а држава уместо једном наставнику, плаћа путне трошкове и све остало за ДЕСЕТОРО људи! И где је ту уштеда!?.." Ово нажалост, није потпуно тачно. Држава тим људима за тих десет посто не плаћа СВЕ ОСТАЛО. Они су у систему и без тих десет посто држава би им плаћала све доприносе. Ако би био примљен нови једанаести наставник на 100 посто, тада би држава плаћала доприносе не за десет већ за ЈЕДАНАЕСТ запослених - оних десет са по 90 посто и том новоупошљеном за 100 посто. Уштеда је у доприносима за тог новог једанаестог запошљеног. А propo синдиката пар речи. Наравно, синдикатаи нису савршени, али без њих би директори у спрези и по "директивама" локалне самоуправе потпуно уништили просвету.
Preporučujem 6
bela kuga
U Srbiji koja odumire, gde je iz godine u godinu sve manje dece, naravno da ce imati tehnoloskih viskova medju prosvetnim radnicima, a kako vreme prolazi bice ih sve vise. Citava sela nestaju , i u gradovima je slicna situacija, samo sto se manje primecuje. I jedina sansa za mlade je da se zaposle u drzavnim organima ili institucijama ili su izgubljeni, a to je ono sto je stvarno najtuznije u celoj ovoj prici.
Tzar
Zaista je tuzno da cak ni najkvalitetniji svrseni studenti, elita srpskog drustva, nemaju mogucnost cak ni da konkurisu za slobodna radna mesta, zbog tehnoloskih viskova. Sa druge strane, sindikati vatreno stite iskljucivo te `viskove`, bez obzira na Ustav i moral, jer im ovi placaju `reket` u vidu sindikalnih clanarina (za sta studenti nemaju priliku). Posledica toga je Poseban kolektivni ugovor prema kome predsednici sindikata u svakoj skoli imaju 12% vecu platu. Malo li je?!
sreckovic
Visoko skolstvo je u poslednje dve decenije poprilicno potonulo, tako da treba biti obazriv sa terminom "elita" za svrsene studente. Kako lepo rece Miodrag Zec, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu, npr. u Evropi postoji potraznja za visoko obrazovanim ljudima iz Srbije, ali kako se on lepo izrazio i Evropljani traze kvalitet pa kad su u pitanju inzenjeri svih profila trazi se " starija berba inzenjera" tj. oni koji su zavrsili studije pre famoznih 90-tih godina. Ovi mladi bi rado isli ali za njima ne postoji tolika potreba...
Preporučujem 1
nastavnik
Nije tačno to što tvrdite. Predsednik sindikata u školi ima platu procentualno uvećanu prema broju članova, a najviše 12 posto. Takođe nije etički ni ljudski ljude koji su tzv. "tehnološki viškovi" omalovažavati. Oni su takođe nekada bili elita srpskog društva, možda najbolji studenti u vremenima kada je nije bilo ovolikog štancanja "visokoobrazovanih članova elite".
Preporučujem 11

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja