sreda, 12.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 21.01.2016. u 22:00 Ivana Albunović - Jelica Antelj

Zašto je ženski "šanel" skuplji od muškog

Razlike u cenama kod nas i u svetu najprimetnije kod parfema, kozmetičkih proizvoda, ali i u frizerskim salonima
(Фото Л. Вулетић)

Žene, i pored toga što u proseku zarađuju manje od muškaraca, plaćaju skuplje usluge i proizvode u odnosu na njih. Prema istraživanju koje je objavio „Gardijan”, za robu iz istih kategorija i jednakog kvaliteta, one moraju da izdvoje i do 37 odsto više novca nego muškarci. Čini se, međutim, da ovo nije samo „specijalitet” Britanije, nego i većeg dela sveta, pa i Srbije.

Njujorško potrošačko udruženje objavilo je krajem prošle godine istraživanje u kome su uporedili čak 800 muških i ženskih proizvoda iz 35 kategorija i zaključili da su ženske verzije skuplje u 42 odsto slučaja. Najviše razlike u cenama uočili su u proizvodima za ličnu negu. Kozmetika za žene je u proseku bila skuplja 13 odsto, a razlika u ceni je najuočljivija kod šampona za kosu.

 Dok u Britaniji žene plaćaju i do 37 odsto više za iste proizvode nego muškarci, kod nas je taj procenat ipak nešto manji

Povreda takozvane kupovne ravnopravnosti, izgleda počinje još u detinjstvu ili na rafovima sa dečjim igračkama. Istraživači su to ilustrovali primerom cena identičnog trotineta koji se razlikovao samo u boji. Crveni, za dečake, koštao je 24,99, a roze za devojčice 49,99 dolara.

Nema razlike u kvalitetu
Možda je vreme da i nežniji pol počne da kupuje proizvode za muškarce, ako je to jedini način da prođe jeftinije.– Ako ste žena i želite da uštedite, prebacite se na police s kozmetičkim proizvodima koji su namenjeni muškarcima, predlaže dr Sam Bunting, ugledni britanski dermatolog.Ona je analizirala cene i sastav pojedinih proizvoda poput dezodoransa, pena za brijanje, šampona, gelova za umivanje, brijača i drugih toaletnih potrepština, piše „Dejli mejl”. Otkrila je da su proizvodi specijalizovani za žene i do 75 odsto skuplji nego oni za muškarce, a razlike su prvenstveno marketinške prirode.Lepota se podrazumeva kao ženski ideal, a pripadnice nežnijeg pola generalno više razmišljaju o svojoj nezi. Tako kozmetički brendovi nameću veće cene proizvodima za njih, premda su po sastavu vrlo slični, kaže dr Bunting.Ona je izjavila da muška i ženska koža nisu toliko različite koliko mislimo. Muška je nešto deblja i može da podnese agresivnije preparate, ali je veliki broj proizvoda u osnovi isti.

Žene su cenovni plen i u Srbiji. Naše istraživanje pokazalo je da razlika u cenama ima, ali da nisu toliko izražene kao u svetu. U velikim drogerijama formiraju se identične cene muških i ženskih šampona za kosu, dok su parfemi uvek skuplji za žene nego za muškarce. Recimo ženski „šanel” od 100 mililitara košta 12.000, dok je muški za istu količinu oko dve hiljade jevtiniji.

– To je oduvek tako. I u nabavci su ženski parfemi uvek skuplji. Valjda zbog toga što ih žene više koriste, pa je i zarada veća. Primećujem da one lakše kupuju i ne obraćaju toliko pažnju na cenu, ukoliko žele neki parfem, kaže dugogodišnji prodavac parfema u jednom lokalu u centru Beograda.

I muški kožni novčanik znatno je jeftiniji nego ženski, iako se gotovo ne razlikuju po veličini i dizajnu. Razlika ima i u kremama za negu lica. Ali, ovo se odnosi više na komercijalno tržište nego na skuplju medicinsku kozmetiku. Naši sagovornici, koji se bave medicinskom kozmetikom, kažu da su cene za muške i ženske proizvode u beogradskim apotekama „rodno ravnopravne”

– I muškarci i žene imaju jednake probleme sa kožom. Zato ne pravimo tu vrstu diskriminacije. To bi bilo isto kada bi lek za bolove koštao više za muškarce nego za žene – kažu oni.   

Kao najdrastičniji primer kršenja ženskih prava kao kupaca u „Gardijanu” navode cenu klasičnih brijača koji su za muškarce dvostruko jeftiniji iako je reč o istom kvalitetu i količini. Ovakav primer našli smo i kod nas, ali je cena za žene u pakovanju brijača od četiri komada viša samo za deset dinara. Muško pakovanje je 319,99, a žensko – lejdi pink 329,99.

Nisu ni proizvođači ostali dužni u komentarima na optužujuća istraživanja o diskriminaciji kupaca po polu. „Neotrogena” je, na primer, na američkom tržištu, izjavila da je razlog zbog koga su ženski proizvodi skuplji od muških povezan sa „određenim brojem presudnih faktora, uključujući i razlike u samom pakovanju proizvoda, modifikacijama koje utiču na sam proces proizvodnje, i dalje na formiranje cene u maloprodaji”.

„Roze porez”
Cenovnik baziran na polu, koji je poznat kao „porez na žene” ili „roze porez”, fenomen je koji je poznat od 1995. godine, kada je u Kaliforniji objavljena studija po kojoj žene godišnje plaćaju 1.351 dolar više nego muškarci, za iste proizvode. Ova studija je imala takav uticaj da je Kalifornija postala prva i jedina država koja je zabranila polnu diskriminaciju pri formiranju cena proizvoda.

Otkud diskriminacija onda i u uslugama, kao što je šišanje, koje je nekada i dvostruko skuplje za žene nego za muškarce. U jednom beogradskom frizerskom salonu šišanje muškaraca sa pranjem kose je 400 dinara, dok je ista usluga za ženu od 500 do 1.000 dinara. Reč je o osnovnoj usluzi bez dodatnih tretmana. Gde su još uočljive razlike? I ženska odeća, uključujući i skupe komade, napravljena je od jeftinijih materijala nego uporediva skuplja odeća za muškarce. Poenta je u tome da trgovci znaju da su žene spremne da potroše više.

Sa druge strane muškarci komentarišu da je za njih ipak vrhunac seksizma to što praktikuju mnogi noćni klubovi – za dame je ulaz besplatan, dok za muškarce nije.

Ima onih koji smatraju da je ova priča veoma pojednostavljena, jer se ignoriše pitanje ponude i potražnje. Muškarci generalno kupuju manje nego žene. Kada je potražnja velika, cena će se povećati. Manja potražnja znači i sniženje koje ima za cilj da podigne interesovanje kupaca.

Komentari16
7b22f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Stefan Petkovic
Upravo ovo zadnje je kljucno, jednostavno kad vec zene ne zale pare i opsednute su sobom i svojom lepotom jel, sto je sve skroz u redu, onda dodje neko pametan i zaradi. Nego, sta cemo sa nocnim klubovima? Licemeri! I ne samo to, zapitajte se samo koliko mnogo tipova ce ona tamo naci zbog kojih ce sve i svasta (bar se ona tako nada) dobiti za dzabe. Pa se od toga "za dzabe" oduzmu "skupe stvari za zene" i videcete koliko je ona u plusu. Stoga, dosta zalopojki za zene.
Vulovic
Maltene ne postoje muski parfemi nego toaletne vode a one su uvek jeftinije. Mene zanima zbog cega su zenske cipele, farmerke jeftinije od muskih? Zbog velicine nije sigurno , sad su i zene 'bugfutovi" sa stopalima 40+
nepravda
Mene zanima zašto su muške majice i pantalone od debljeg i kvalitetnijeg materijala nego ženske majice koje su uglavnom su kratke i tanke, gotovo providne? Spali me sunce kroz taj jad od majica.
Koko Šanel
женски "шанел" .... I zenski i muski "шанел" se pisu VELIKIM pocetnim slovom!!!
Koko Šanel
@Милица Маринковић@ - Ako je vec navedeno "шанел" pod navodnim znacima, onda se pise VELIKIM pocetnim slovom - makar se radilo o proizvodu!!! Uostalom, i na pakovanju pise Chanell. Isto tako je pravilno napisati: kupio sam "Mercedes" auto!
Милица Маринковић
Не, зато што се не односи на особу, него на било који производ те марке. Исто тако се пише: "Купио сам мерцедес.", а не "Купио сам Мерцедес."
Svashta
Ovde gde zivim cena je po kolicini i nema velike razlike eventualno dolar dva izmedju muskog i zenskog. Shanel skoro niko i ne kupuje kao ni druge "markirane" proizvode jer za tu cenu mogu da kupe pet drugih nista losijeg mirisa. Tamo gde gladni stomaci pate od "markiranih" proizvoda mozes cenu da nameces kako hoces. Kao naprimer u Srbiji. To na zapadu ne moze da se proda pa se namiri tamo gde moze.
Svashta - Jashta
Kupuju i te kako, samo je tebi skupo ili zao dati pare. Inace bi znao da se Chanel pise sa "C". Na zapadu bar ne stoji nista "dzaba" u izlogu. Pitanje je jedino gdje to ti zivis.
Nomen Nescio
Апсолутна је лаж, макар на Западу, да жене зарађују мање од мушкараца. Око педесет студија управо то и доказује. За више информација, читајте или слушајте Марка Перија.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja