ponedeljak, 18.06.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:28

Poluvekovni san postaje java – počinje prebacivanje vozova u „Prokop”

Posle 420 dana radova sređen peronski deo, pothodnici, postavljene nove šine, signalizacija i prateća oprema Završetkom radova stekli su se uslovi za sukcesivno izmeštanje putničkog saobraćaja sa Glavne železničke stanice
Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 25.01.2016. u 13:54
Завршни радови на перонима под плочом од 36.000 квадрата који би требало прекосутра да буду свечано отворени (Фото: Драгослав Жарковић)

Sledeća stanica – „Beograd centar”

„Poštovani putnici, sledeća stanica je ,Beograd centar’.” Na ovo novo obaveštenje sa razglasa „Štadlerovog” voza već za nekoliko nedelja moraće da se naviknu putnici koji dolaze iz Novog Sada. Jer posle svečanog otvaranja putničkog dela stanice „Beograd centar”, poznatijeg kao „Prokop”, sa Glavne železničke stanice počeće postepeno da se izmešta međunarodni i domaći putnički saobraćaj.

Decenijama najavljivano prebacivanje vozova sa glavne stanice iz Savskog amfiteatra na savremenu, prolaznu „Beograd centar” konačno više nije pusto obećanje.

U to su se uverili reporteri „Politike” koji su obišli gradilište gde bi u utorak peronski deo pod pločom od 36.000 kvadrata i trebalo da bude svečano otvoren.

Da li ste znali?
Krajem 19. veka za posipanje Bare Venecija, na kojoj se gradila beogradska železnička stanica, zemlja je donošena upravo sa ProkopaIspod perona na „Prokopu” poprečno je probijeno po 100 metara za tunele budućeg metroa. Takvi radovi izvedeni su i na stanici „Vukov spomenik” ispod Bulevara kralja AleksandraNa „Prokopu” treba da se završi prvi peron, dva koloseka za koja su već nabavljene šine, ali i da iznad njih bude dograđeno 9.000 kvadrata ploče kako vremenske nepogode ne bi oštetile već uređeno

Da probijanja roka neće biti jasno je čim se zakorači u Ulicu Dragana Mancea koja vodi do „Prokopa”. Pešački prelazi oko stanice preko kojih će svečarska svita proći sveže su prefarbani. Završne radove majstori su užurbano izvodili i na okretnici autobusa 34 ispred gornjeg ulaza u stanicu kroz koji će se spustiti premijer i njegova pratnja. Postavljani su novi ivičnjaci, svež sloj asfalta, trotoari...

Ništa drugačija slika ni ispod ploče, na peronskom delu „Prokopa”, gde su se od 3. decembra 2014. odvijali najobimniji radovi. Nameštanje ganc novih klupa i kanti, poslednje provere signalizacije, uklanjanje ostataka građevinskog materijala... I sve to bez prekidanja saobraćaja „Beovoza” i „BG voza”, kako se i radilo otkada je gradilište otvoreno.

Perone u centralnom delu sada krase kamene podloge, a na izlazima iz stanice bež pločice. Na svakom koraku i precizno podešeni časovnici, novi razglasni sistem, elektronske info-table, natpisi na srpskom i engleskom jeziku. 

– I svih osam koloseka pod pločom je kompletno rekonstruisano. Urađeni su od betona, a ne od tucanika. Postavljene su nove skretnice i šine. Kako ne bi bilo vibracija i buke kada vozovi prolaze kroz stanicu, stare šine od 49 kilograma po metru, zamenjene su novim od 60 kilograma – ukazuju Zorica Slavković-Marjanović, glavni inženjer za arhitektonske i zanatske radove, i njen kolega Vladimir Stošić, glavni inženjer za elektro i mašinske radove u „Beograd čvoru”.

– Sređen je i „mozak” stanice, objekat u koji stižu sve informacije o odvijanju saobraćaja u čvoru. Odatle će se pratiti svaki voz i kontrolisati sva elektronika na stanici – objašnjavaju inženjeri.

Konačno su uređeni i pothodnici za brzi prelazak sa perona na peron, ali i nova hidroizolacija ploče iznad perona. Namešteni su i svi otvori za pokretne stepenice i liftove, ali su oni zatvoreni dok ne bude izgrađena stanična zgrada.

Samo nekoliko koraka do napuštanja Savskog amfiteatra

Završetak radova na peronima „Prokopa” jedan je od značajnijih pomaka u izgradnji čvora. Ali, da bi se putnički i teretni saobraćaj konačno izmestili sa atraktivnog građevinskog zemljišta sadašnje stanice, država i grad moraju da naprave još nekoliko ogromnih koraka.

Potrebno je da se stanica u Makišu osposobi za robni i teretni saobraćaj. Za to je urađen projekat i radovi bi, kako navodi Milutin Folić, glavni gradski urbanista, trebalo da počnu za nekoliko meseci, a da se završe krajem ove ili početkom 2017. godine.

Gradnja postrojenja za održavanje i remont putničkih kompozicija u Zemunu predviđena je, takođe, za ovu godinu. Pred usvajanjem su i planovi detaljne regulacije za rekonstrukciju nadvožnjaka u blizini pružnog prelaza u Železniku i za denivelaciju pruge i puta u Batajnici. Pre oslobađanja Savskog amfiteatra mora da se uradi i obilaznica Bubanj potok – Vinča – Pančevo za koju je plan detaljne regulacije usvojen prošle godine. 

– Država trenutno pregovara kako bi za tu obilaznicu našla model kao za Pupinov most – dodaje Folić.

Treba da se uradi i prilazna saobraćajnica iz pravca Bulevara kneza Aleksandra za koju je već raspisan tender, kao i saobraćajnica koja će „Prokop” povezati sa autoputem za Niš. Ali, najveći poduhvat na „Prokopu” je izgradnja stanične zgrade čija bi vrednost trebalo da bude oko 30 miliona evra.

– Planiramo do kraja ove godine da rešimo da li će se za staničnu zgradu ići na partnerstvo ili će republika da je radi, a privatni partner samo komercijalne sadržaje oko nje – ukazuje Folić.

Kako „Politika” nezvanično saznaje, kao jedan od mogućih investitora za komercijalni prostor pominje se kompanija MPC biznismena Petra Matića, koja je pismo o namerama poslala gradu.

U sve ove poslove, izuzev gradnje 30.000 kvadrata komercijalnih sadržaja na „Prokopu” i obilaznice, koja će prema procenama koštati nešto više od 400 miliona evra, trebalo bi da bude uloženo oko 80 miliona evra.

Beogradski čvor do sada
250 kilometara pruga i koloseka (pruge do Batajnice, Pančevačkog mosta, Resnika...)30 kilometara tunela – Dorćol, Vračar, Senjak...8 kilometara mostovastajališta „Pančevački most”, „Karađorđev park”, „Tošin bunar”, „Kneževac”... „Četiri, tri, dva, jedan” 4 ravnopravne putničke stanice – „Rakovica”, „Zemun”, „Novi Beograd” i „Beograd centar”3 teretne stanice – „Makiš”, „Zemun-polje”, „Karaburma”2 stanice za održavanje vozila – „Zemun” i „Kijevo”1 ranžirna stanica za teretne vozove – „Makiš”

 

– Radovi koji su preduslov za oslobađanje amfiteatra od železnice trebalo bi da budu gotovi do kraja 2018. Čak i da obilaznica ne bude završena, najveći deo će do tada moći da se iseli odande. U tom slučaju dole bi ostala samo jedna „pertla” – pruga koja bi funkcionisala dok se ne završi obilaznica – ukazuje Folić.

 

Nedostatak novca ugušio planove

Ideja o izmeštanju železničkog saobraćaja iz Savskog amfiteatra stara je više od pola stoleća, ali ozbiljnije je počela da se razmatra u doba Branka Pešića, gradonačelnika Beograda sedamdesetih godina prošlog veka. Projekat je završen 1974. kada je počela i gradnja dvokolosečnog visećeg železničkog mosta preko Save, prvog kapitalnog objekta u okviru beogradskog čvora. Ubrzo su počeli da se grade i prvi kilometri novih pruga, tuneli i druga infrastruktura. Prvi radovi na Prokopu otvoreni su 1977. izgradnjom potpornog zida pod brdom. Plan je bio da radovi budu završeni do 1. maja 1979. kada je trebalo da sa nove stanice krene prvi voz.

Ipak, gradilište čvora nije potpuno zamrlo. Tako je pruga do Novog Beograda puštena u saobraćaj 1984, 1988. i krak ka Rakovici, a 1995. i do Vukovog spomenika. Zbog ratova i sankcija, radovi su u više navrata prekidani i devedesetih. Podizanje zgrade u Prokopu, ipak, počelo je 1996. i ona je 2000. dobila današnji spoljašnji izgled.

Zastoj i posle 2000.

Radovi na „Prokopu” stali su i posle petooktobarskih promena 2000. godine. Železnice su pet godina kasnije raspisale međunarodni konkurs za izbor investitora za završetak stanice koji je zauzvrat trebalo da dobije pravo gradnje na ploči. Pobedio je mađarski „Trigranit”, ali pregovori su propali zbog dodatnih uslova ove kompanije.

Posao je u martu 2008. dobio „Energoprojekt”, drugoplasirani na konkursu. Tadašnja vlada nije odobrila ugovor, tvrdeći da ne postoji zakonski osnov da se privatniku ustupi prostor na kome treba da se grade poslovni i komercijalni sadržaji. U oktobru iste godine vlada je ipak sa „Energoprojektom” sklopila protokol o završetku izgradnje, ali bez komercijalnih sadržaja na ploči. Odlučeno je i da država plati 15 miliona evra za dotadašnje održavanje stanice, da finansira izgradnju „Prokopa” sa 50 miliona evra, a da grad za 22 miliona uradi pristupne saobraćajnice. Novi rok za završetak bio je 18 meseci, ali je po ko zna koji put probijen zbog – nedostatka novca.

Poslednji zalet radova pokrenuo je projekat „Beograd na vodi”. Početkom 2014. „Železnice Srbije” raspisuju tender za izbor izvođača radova pod pločom, za koje je 25,8 miliona evra obezbeđeno iz kredita kuvajtskog Fonda za arapski ekonomski razvoj. Kao novi rok dato je 14 meseci. Prvi put rok nije probijen iako je prošle godine Upravni sud ugovor između železnice i „Energoprojekta” ocenio kao nezakonit zbog izostanka konkurencije na tenderu.

Ni do danas se ne zna koliko novca je do sada otišlo na izgradnju beogradskog čvora, ali prema nezvaničnim informacijama ta cifra nije manja od dve milijarde dolara.


Komentari16
55c59
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ivana
Jeste, privatnik sa Pinka vrši prenos otvaranja Prokopa, a ovaj sa RTS ignoriše. Njemu je ispod časti da prenosi lepe stvari. Za njega je, što gore, to bolje.
ko nama određuje kako ćemo živeti
U svim evropskim metropolama se izmešta teretni i delimično putnički. A u centru grada svi imaju stare prelepe zgrade i u koje se još stiže vozovima. Evropljani su putovali rado vozovima. Barem do ovog leta. Udobnije, brže, manje zagađuje od benzijskog prevoza, naročito bitno poljoprivrednim zemljama. Ali šta mi znamo o tome i naši pustinjski investitori koji voz nikad nisu ni koristili. Atraktivne lokacije za gradnje arapskih prijatelja su važnije. Šta će nići na atraktivnoj lokaciji kad srušite vrednu staru zgradu?
Mirjana B
Samo polako. Trenutno vozovi izmedju ostalog prelaze preko Pancevackog mosta i prolaze pored Dunava da bi zavrsili na stanici. Dakle koja je sada njihova dolazna i polazna stanica i kojim putem ce da stignu do Prokopa. Druga stvar je da svi veci gradovi imaju zavrsne stanice koje se zovu istok, zapad, sever i jug, kako za zeleznicki tako i za autobuski saobracaj. Pa se onda po potrebi vrate na obilaznicu da bi krenuli dalje. Sve to zarad rasterecenja saobracaja u jezgru grada. Zbog toga meni ovaj deo sa "glavnim" odnosno centralnim stanicma bas i nije jasan.
С.Г.
Одговор на прво питање - вероватно следећом трасом: Панчевачки мост - Вуков споменик - Франша д'Епереа (постојећим подземним тунелима) - Београд центар.
Preporučujem 0
Бора Костиќ
Ја сам на Дедињу био војник 1976-77 године и дању и ноќу је татнуло испод Топчидера. Тачно 40 година има од тада....
Ucviljeni Ceda
Vidite da kad se zapne moze i da se uradi zacrtani posao. Ja licno voz ne koristim, ali mi je ova vijest uljepsala prvi radni dan ove sedmice. Oni koji su se nadali da je i ovo "prazno obecanje" ostaje im da se kisele kao kupus u kaci. Mislim da je krajnje vrijeme da se mnogi ljuti komentatori oslobode predrasuda koje su i prouzrokovale ovoliko mrznje prema Vucicu i njegovoj posadi. Gospodo ljuti komentatori, ova vlada korak po korak ispunjava ono sto je zacrtala, priznali vi to ili ne. U svakom slucaju, imacemo svi veliku sansu da ih se rijesimo na sledecim izborima i, ne daj nam boze, vratimo one "obrazovane strucnjake" koji su nas dovde i doveli. Meni licno nije presudno obrazovanje onih koji nas vode i uredjuju. Vazno mi je da se domacinski odnose prema nasoj zajednickoj i jedinoj zemlji, Srbiji. Vas voljeni bot i istaknuti clan kluba "Ja-Bot", sa postovanjem.
Деда Милоје
Па ако се нешто гради пола века у држави која је у међувремену променила неколико назива и њоме владало безброј влада и председника, тешко да би баш актуелним владарима наших судбина требало приписати и изградњу "нове" београдске железничке станице. Дакле мења се стратегија. Пошто ништа започето није завршено, ајде онда да завршавамо оно што су други започели и привели крају. Већ видим у најави и помпезно завршавање Храма Светог Саве.
Preporučujem 4
Blagojevic M.
Gospodine Cedo niste vise jedini clan tog kluba,ja vam se pridruzujem,a ovi "obrazovani"neka se ljute i dalje.Kako narod lepo kaze:Ko gubi ima pravo da se ljuti.Za vreme svoje vladavine su nam dobro pokazali sta znaju,necemo im to uskoro zaboraviti.
Preporučujem 8

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja