sreda, 02.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 11.02.2016. u 22:00 Jelena Kavaja

Američke vlasti prihvatile da kompjuter može da vozi

Stav saveznih regulatora pomoći će kompanijama koje rade na samovozećim automobila i zaoštriti raspravu o pravnim aspektima
Прототип аутомобила без возача „Гугл” тестира од прошле године (Фото Бета/АП/Т. Авелар)

Posle višegodišnjeg lobiranja, čini se da je „Gugl” uspeo da ubedi savezna regulatorna tela da i mašina može da se tretira kao vozač. Nacionalna agencija za bezbednost saobraćaja poslala je kompaniji pismo u kome navodi da kompjuter može da upravlja automobilom. Ovaj stav, suprotan nedavno iznetom mišljenju kalifornijskih vlasti da u vozilu mora da sedi osoba sa vozačkom dozvolom, zaoštriće raspravu o pravnim aspektima automobila bez vozača. U Evropi, po Bečkoj konvenciji iz 1968, vozilo mora da ima vozača koji je u svakom trenutku u stanju da kontroliše vozilo.

„Slažemo se da 'Guglovo' samostalno vozilo neće imati vozača u tradicionalnom smislu u kom su vozila imala vozače poslednjih 100 i više godina”, napisao je direktor agencije Pol Hemersbo.

Analitičari ocenjuje da će ovakav stav pomoći tehnološkim kompanijama koje razvijaju samovozeće automobile.

Automobil kao smartfon
Novinar Bi-Bi-Sija vozio je „teslu es” sa autopilotom od Las Vegasa do Los Anđelesa, do trenutka kada je automobil sam hteo da izađe sa autoputa, pa je on dohvatio volan i restartovao sistem preko interneta dok se punio na stanici „kao neki džinovski smartfon”. Direktor „Tesle” Ilon Mask samouvereno je početkom godine izjavio da je autopilot funkcija trenutno verovatno bolja od čoveka i da će već za dve godine čovek moći da u Los Anđelesu naruči automobil iz Njujorka koji će sam preći 3.000 milja, zaustavljajući se samo da dopuni bateriju.

Agencija je odgovorila na molbu „Gugla” da protumači federalni zakon o bezbednosti saobraćaja za njegove autonomne automobile bez kontrola kao što su volan i kočnice. Prototip koji kompanija testira od prošle godine jeste vozilo male brzine koje bi moglo da funkcioniše kao taksi ili dostavno vozilo u gradskom okruženju.

U automobilskoj industriji ne postoji saglasnost oko toga kakva treba da bude krajnja uloga vozača ni da li tehnologija dovoljno brzo napreduje da bi uskoro mogla da upravlja vozilom bolje nego čovek, objavio je „Njujork tajms”.

Većina kompanija se opredelila da razvija sisteme koji pomažu vozaču. Vozila sama voze u nekim situacijama i u narednim godina sve više će biti pod kontrolom kompjutera (u krivinama, kada se menjaju trake, prolaze raskrsnice), ali pod ljudskim nadzorom, tako što će vozač da uskoči u kritičnoj situaciji koju kompjuter ne može da reši. To trenutno i jeste najveći problem inženjera: kako da vozač koji možda kuca es-em-es ili gleda film u sekundi preuzme kontrolu nad vozilom.

Autopilot kod „tesle”, predstavljen u oktobru, dozvoljava vozaču da skloni ruke s volana, ali ga podstiče da posle kratkog vremena preuzme kontrolu i upozorava na problematične situacije. Na probnoj vožnji od 350 kilometara u Kaliforniji, robotičar i stručnjak za veštačku inteligenciju Sebastjan Tran morao je da interveniše više od 12 puta. Automobil se dobro pokazao na otvorenom putu, ali u gradskoj vožnji ima problema jer ne usporava dovoljno pri skretanjima i ne prolazi baš glatko kroz krivine. I novi „nisani” zahtevaju nadzor vozača i inženjeri priznaju da neće biti autonomni u uslovima kao što su sneg, obilna kiša pa čak i neke noćne vožnje.

Čak i kompanije poput „Ubera” imaju dugoročne planove da njihova vozila bez vozača jednog dana po porudžbi stižu na adresu putnika. On sarađuje sa univerzitetom Karnegi melon, dok je „Dženeral motors” nedavno uložio pola milijarde dolara u najvećeg „Uberovog” rivala, američku kompaniju „Lift”.

Odluka agencije koju je Rojters u sredu preneo kao ekskluzivnu vest ne znače potpunu podršku „Guglu” i ostalim kompanijama. Svi će morati da dokažu da tehnologija ispunjava standarde bezbednosti koji važe za klasične automobile.

Američka udruženja potrošača ne odobravaju, međutim, stav agencije i smatraju da roboti ne mogu da se izbore sa svakodnevnim izazovima u saobraćaju. Podsećaju na obavezne godišnje izveštaje kompanija o tome koliko puta su vozači morali da preuzmu kontrolu u probnim vožnjama, u nekim slučajevima na svaka tri kilometra. „Gugl” se hvali da je imao incidente tek na 2.000 kilometara. 

Komentari0
011c9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja