četvrtak, 25.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 26.02.2016. u 08:05 Gvozden Otašević

Zarđali čekić i hipermarket

U Evropi svaki grad poseduje muzej ili galeriju savremene umetnosti, park skulptura ili uređen enterijer. Toga kod nas nema – kaže Živko Grozdanić Gera, dok svoju skulpturu „Alegorija o čekiću” postavlja ispred „Roda centra” u Čačku: Živko Grozdanić Gera vari čekiće ispred „Roda centra” u Čačku
Живко Грозданић Гера вари чекиће испред „Рода центра” у Чачку (Фото: Г. Оташевић)

Čačak – Na konkursu za finansiranje umetničkih dela iz oblasti vizuelnih umetnosti, koji je 2014. sprovelo Ministarstvo kulture i informisanja, Umetnička galerija „Nadežda Petrović” dobila je sredstva, između ostalog, i za postavljanje tri skulpture u javnom prostoru. Najpre je to učinjeno u ustanovi „Zračak” gde sada stoji skulpturalni ansambl Miška Pavlovića „Kad na pečurki rodi grožđe”, zatim je u dvorištu Galerije namešten rad Mrđana Bajića – „Zvezde ili anđeli” – a prekjuče po podne, ispred hipermarketa „Roda centar”, Živko Grozdanić Gera razmestio je svoju „Alegoriju o čekiću”.

Slikar objašnjava da je skulpturu projektovao želeći da na „simboličan način predstavi jednu epohu povesti grada”, odnosno „da zaustavi brisanje i zaboravljanje vremena jednog načina korišćenja društva kao specifičnog kataloga događaja”. Dodaje da rad „predstavlja uzorak alata kao univerzalnog predmeta koji se nalazi u kućama svakog stanovnika Čačka, i da se postavljanjem tri velika čekića u javni prostor grada simbolički otvara prostor za estetski i umetnički život jednog običnog predmeta”. I stvara mreža znakova i značenja koja „stanovnicima grada i posetiocima omogućava da iz haotične mase objekata i imena koju donosi svakodnevni život, stvore osećaj kulture”.

– Bilo bi važno da je ovu skulpturu platila firma iza nas, ili da je to kupila neka kompanija, što je običaj na zapadu, ili da iza umetnika stoje korporacije. Zašto bi one stajale iza? Pa, zato što su tamo ljudi ukopčali da bi, na osnovu deklaracije o solidarnosti umetnika, od poreza na dobit trebalo da finansiraju i ova dela. To je kod nas tek na početku. U Evropi je ogromna ekspanzija muzeologije, tamo svaki grad poseduje muzej ili galeriju savremene umetnosti, park skulptura, uređen enterijer. Toga kod nas nema – kaže Grozdanić za „Politiku”.

Između dva posla na postavljanju i zavarivanju tri ogromna, zarđala čekića pored gradske obilaznice u Čačku, slikar s uvažavanjem govori o odluci Ministarstva kulture u Vladi Srbije da otkupljuje dela savremene umetnosti i da ih postavlja u malim gradovima Srbije da bi ti radovi svojim postojanjem u javnim prostorima otvarali pitanja – zašto, zbog čega, šta to znači?

– Ovaj rad ima bezbroj simboličkih tačaka. Namerno je čekić, namerno je zarđao, namerno je velikih dimenzija. Može da predstavlja neke stvari koje su ostale iza nas pa, dakle, da bude spomenik. Ali, nije to. Ovde je ideja da se zapravo napravi neka vrsta odnosa sa savremenom umetnošću, da se nađe neki predmet, da kažem semantički, ostatak neke stare industrije, stare ideologije, pre svega stare manuelne delatnosti srednjeg veka, i da se stavi u blizinu ovih hipermarketa, velikih magistrala. Da se napravi jedan ironijski odnos onog šta je ispod tog čekića nastalo, i svega što se može naći u ovim radnjama. Ovo je zamisao da se otvori neka vrsta diskurzivne analize jednog predmeta u javnom prostoru koji je u svakodnevnoj upotrebi, svako ga u kući ima, svakome za nešto služi, a ovde služi za ideju savremenu umetnosti koja, pre svega, pokušava da izvrši neku vrstu akupunkture javnog polja – objašnjava umetnik.

Finansiranje dela savremene umetnosti koja se postavljaju u manjim gradovima Grozdanić ocenjuje kao veoma „isplativ projekat Ministarstva”.

– To je jedna vrsta decentralizacije umetnosti i ne postoji bolji trenutak za isticanje savremenog likovnog stvaralaštva. Za ovaj rad umetnik ne dobija bogzna šta u finansijskom smislu. Koštao je sedam, možda osam hiljada evra, a neuporedivo vredniji od toga je utisak kojeg će izazvati u smislu postprodukcije. Postaće neki urbani reper.

Grozdanić se ne protivi komentaru da je njegovo delo, može biti, i rekvijem za socijalističku privredu koja je podigla ovu državu, jer je postavljeno u blizini nekad moćne fabrike „Cer”, uništene u NATO bombardovanju 1999, a sada su svuda okolo građevine i adrese novovremene tržišne mode koja, neka bude i globalistička i kakva hoće, nije uzdigla ni ovu ni mnoge druge srpske sredine.

– Savremena umetnost je krajnje zapušten resurs ovoga društva. Jesu bogatstvo Srbije i njive i livade, i paradajz i maline, ali nacionalnoj riznici pripada i savremena umetnosti. Ne želimo da se poredimo sa srpskim sportistima kao predstavnicima države, jer mi na međunarodnu scenu uopšte ne idemo. Možda iz ove ideje da se savremena dela postavljaju na javnim prostorima proizađe plan da Ministarstvo u jednom trenutku napravi fond za međunarodna učešća. Svake godine jedna grupa mladih umetnika se razilazi iz postojbine jer ne učestvuju na velikim međunarodnim takmičenjima, nema ih na bijenalima. Možemo da se pojavimo samo na Bijenalu u Veneciji i to nam je to, sve ostalo je sve u privatnoj režiji.

Komеntari11
74de1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Deda Djole
Veseli me ova originalna i cudesna skulptura. Secam se oca koji je cesto nesto kucao cekicem, dok danas, moj unuk bez prestanka kuca na mobilnom. Zahvaljujem Geri za ovaj spomenik prohujalom vremenu. Vidimo se “Kod tri cekica”.
Марко Краљевић
Један чекић за Роду, један за Идеу, један за Макси... Фали још неколико за остале трговинске ланце и тржне центре, било је боље док их није било да униште самосталне радње и својим изгледом руже околину.
rarestPepe
Ovo je najgore, "umetnost" radi umetnosti... Samo ste bezveze ljudima uništili pogled i estetiku tog dela marketa.
Aca
Samo bih jos dodao, cinjenica da ljudi komentarisu, makar i nepovoljno je sjajna. Samim tim je autor odradio posao, izazvao je ljude da posmatraju, misle, procenjuju, odobravaju ili ne. Da nema tih cekica, prosli bi tuda kao pored turskog groblja, ovako su se makar malo mentalno zaintrigirali.
aca
Meni se ovo dopada, bas kao i tekst koji podseca na mnogo toga. Goli, pregazeni travnjaci, preplavljeni kesama i plasticnim flasama su ma zalost nasa realnost. Svaki izraz duha, makar se nekima i ne dopadao je pomak na bolje. Ajfelova kula, danas simbol Pariza je kada je napravljena bila docekana na noz od mnogih i jedva je prezivela. Pa i kod nas, beogradski Pobednik je bio osmisljen za Terazije, ali je zbog "nepristojnog izgleda" prebacen na Kalemegdan, pa jos podignut u nebesa da se tadasnje gospodjice ne bi uznemiravale. Svaki izraz duha, a pogotovo po manjim gradovima koji cesto bivaju zapostavljeni, je sjajna stvar. Od toga imamo svi koristi, kao zajednica, te kao drzava. Neka samo desetoro dece krene ponukano time kreativno da razmislja, te mozda makar jedno od njih i samo krene nesto da pravi u buduce, to je vredno.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja