ponedeljak, 18.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 05.03.2016. u 09:05 Biljana Lijeskić

Niko ne želi da se muči sa dosadnim pričama

Otkako sam počeo da stvaram koreografije, nikada me nije zanimalo da one budu same sebi svrha, već da njima poručim nešto, kaže koreograf Staša Zurovac
Сташа Зуровац, кореограф и редитељ (Фото: А. Васиљевић)

Veseli me da radim s mladim ljudima koji nisu još uvek ušli u sistem, gde važe neke druge vrednosti, pored njihovih vlastitih, sa ljudima koji još uvek nisu zapali pod uticaj dopadanja ili samodopadanja, što svaki sistem provocira, kaže u razgovoru za „Politiku” Staša Zurovac, hrvatski koreograf, reditelj i dramaturg sa kojim smo se sreli tokom njegovog nedavnog radnog boravka u Beogradu.

Na poziv Instituta za umetničku igru naš sagovornik je održao petodnevnu radionicu na teme „Bilo što – bilo kako; Bilo kad – bilo tko; Nikad; Niko nikad – uvek netko; Ko i za? Što?” Zurovac je rado viđen gost u našoj prestonici, prepoznat od šire domaće publike po kultnom baletu „Ko to tamo peva” koji se prikazuje više od deset godina u Narodnom pozorištu.

Iako je iza Staše Zurovca niz celovečernjih baleta i dramskih predstava, on ne izdvaja nijedno delo, ne želi da ih rangira, jer smatra da je uspeh sama činjenica da su uopšte nastala, i to svako kao posebno. Samo u tišini i harmoniji može kvalitetno da se radi, smatra Zurovac.

– U radionici je učestvovala zanimljiva grupa od petnaestak igrača, polaznika Instituta za umetničku igru. Važno je znati slušati se i davati sebi ono što želiš da daš drugima, i obrnuto. Svaki proces rada započinjem nekom vrstom radionice, a taj deo stvaralaštva svesno nastavljam i kao kreativna rešenja prenosim iz kolektiva u kolektiv – objašnjava Zurovac.

Naš sagovornik je diplomirao na Školi za klasični balet u Zagrebu, usavršavao se u Sankt Peterburgu na Akademiji Vaganova. Bio je prvak baleta HNK u Zagrebu i direktor Baleta HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke. Poslednji balet koji je radio u Beogradu jeste „Severna bajka” u „Madlenijanumu”, kao i koreografiju i scenski pokret za dramsku predstavu „Razbijeni krčag” JDP-a.

O tome šta je sve polje njegovog delovanja rekao nam je:

– Bavim se najpre plesnim teatrom, pa teatrom uopšte, a najviše i uglavnom umetnošću. Otkako sam počeo da stvaram koreografije, a to je bilo pre dve decenije, nikada me nije zanimalo da one budu same sebi svrha, već primenjeno sredstvo za šta god, kao jezik, kao način da kažem nešto u neku svrhu, zbog nečega, za nešto, za nekoga…O nekome… Možda zato jer mi samo koreografisanje lako ide.

Posle uspešnog baleta „Ko to tamo peva” Stašu Zurovca nisu zvali da postavi novo delo na scenu nacionalnog teatra. Međutim, bilo je poziva iz Srpskog narodnog pozorišta gde je radio „Božanstvenu komediju” i „Milevu Ajnštajn”, a u Madlenijanumu „Per Ginta”.

– Postavio sam dečju predstavu „Puž” na sjajan novi tekst još sjajnije spisateljice Maje Hrgović u dečjem kazalištu „Mala scena” u Zagrebu, na poziv direktorke Vitomire Lončar. Pre toga sam održao plesnu radionicu u Zagrebačkom plesnom centru, koja je ujedno bila i audicija za izbor šest plesačica za projekt koji spremam prema romanu Bogumila Hrabala „Časovi plesa za starije i napredne”, zanimljiv po tome što je u svojih sto i dvadeset izuzetno duhovitih stranica napisan u jednoj jedinoj rečenici. Uradio sam i celovečernju predstavu „Modrobradi” na poziv HNK-a u Zagrebu, a pre toga četvrtu postavku mog „Cirkus primitif baleta” u poznatoj holandskoj trupi „Introdans” – otkriva Staša Zurovac svoje nedavne aktivnosti.

Na pitanje šta ga inspiriše odgovorio nam je:

– Inspirišu me dobre priče, jake teme, često velika literatura, i to nije čudno. Ko voli muke s dosadnom knjigom? Uskoro pripremam projekat sa još troje koreografa u mojoj režiji sa već svetski poznatim folklornim ansamblom „Lado”.

O tome u kom je profesionalnom statusu, Zurovac konstatuje:

– Slobodni sam umetnik verovatno od kad se bavim umetnošću. Samo sam to saznao pre četiri godine.

-------------------------------------------------------------------

Beogradski festival igre vredan hvale

– Još nisam prisustvovao vašem Beogradskom festivalu igre, ali je i te kako vredan hvale – kaže Zurovac. –Već dugo u okruženju nemamo tu dimenziju i organizaciju festivala. Neizmerno cenim to što radi Aja Jung, na pomolu je već, evo, trinaesto izdanje.

Treba prepoznati da postoje ljudi koji mogu da komuniciraju na ravnopravan način sa svetskim tržištem. Šteta je da se takvim ljudima ne daje prava prilika da i beogradsku scenu učine ravnopravnim delom sveta. Neverovatna je činjenica da na prostoru čitave bivše Jugoslavije ne postoji nijedna plesna institucija ili organizacija savremenih stremljenja koja je na najvišem nivou A produkcije, ili kompatibilna svetskom tržištu. Postoje izleti i izuzeci, ali kao ulaganje s vizijom, kao područje interesa i razvitka – ne postoji, a imamo sjajne ljude.

Komеntari2
1f92c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Duca Marković
Do dana današnjeg njegov balet Jo to tamo peva je nepravziđen u Baletu Narodnog pozorišta. Kostjukov je pokušao da ga skine na sve načina, a publika i igrači ga nisu dali! Bravo Staša! Bravo Voki! I Bravo ansamblu koji me uvek uveseli nakon izvodjenja!
AC
Dobra faca, svaki kvalitetan lik u Beogradu govori o gradu, koliko i njemu samom.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja