sreda, 25.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 07.03.2016. u 09:05 Danijela Vukosavljević

Opet carina na „polovnjake” skuplje od 6.000 evra?

Proizvođači vozila u EU ne izdaju potvrdu za dobijanje EUR-1 dokumenta, koji oslobađa plaćanja carine na uvoz
Прошле године у Србију је увезено 120.000 возила (Фотодокументација „Политике”)

Vlasnik građevinske firme Milan J. neprijatno se iznenadio kada je pre nekoliko dana kupio kamion „mercedes” i automobil „be-em-ve” u Nemačkoj i saznao da će pored 20 odsto PDV-a morati da plati još 12,5 odsto carini na uvoz „polovnjaka”. Reč je o vozilima čija je vrednost veća od 6.000 evra. Kako nam je objasnio, nemački proizvođači su ukinuli izdavanje potvrde za dobijanje EUR-1 dokumenta, koji prema sporazumu između naše države i EU, oslobađa dodatnog plaćanja carine na uvoz.

„Nemački proizvođači su ukinuli izdavanje potvrde za vozila čija vrednost premašuje 6.000 evra, a koja garantuje da su oni proizveli vozilo i da je u njemu 70 odsto nemačkih delova. Samim tim na nemačkoj carini ne možemo da izvadimo overen EUR-1 obrazac, koji nas oslobađa carine. Objašnjenje im je, između ostalog, da im stiže mnogo zahteva za proveru tih obrazaca iz Srbije, Makedonije i BiH, zbog čega su obustavili izdavanje potvrde”, navodi naš sagovornik.

Taksa za polovno vozilo – 300 dinara
Da bi polovno vozilo moglo da se nađe u saobraćaju, neophodno je da vlasnik od Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) dobije odgovarajuće uverenje da ono ispunjava određene uslove. Prilikom podnošenja zahteva ABS za dobijanje ovog uverenja, vlasnik vozila prilaže dokaz da je platio republičku administrativnu taksu od 300 dinara, koja ide u državni budžet. Pored toga, neophodno je da dostavi i dokaz o plaćenoj usluzi izdavanja uverenja o ispitivanju vozila koje se uvozi u iznosu od 3.000 dinara prema uredbi Vlade Republike Srbije o cenama usluga koje obavlja ABS. Ovaj iznos ide u korist Agencije za bezbednost saobraćaja.

On se obratio redakciji našeg lista iz Nemačke, dok čeka i pokušava da reši ovaj problem. U međuvremenu je, kaže, dobio odgovor i od srpskog konzulata kojem se obratio za pomoć. Objašnjeno mu je da neke firme, među kojima je „reno” i pojedine japanske fabrike namenjene za nemačko ili evropsko tržište, već nekoliko godina ne izdaju ove potvrde, a da su to nedavno uradili „audi” i „be-em-ve”. Milanu je predloženo da se obrati za pomoć špediciji i pokuša da od njih dobije potrebnu dokumentaciju. Takođe, kaže naš sagovornik, nemački mediji su izvestili da je, pored „audija” i „be-em-vea”, namera svih nemačkih proizvođača vozila da ukinu izdavanje EUR-1.

Sa druge strane, iz Uprave carina za „Politiku” uveravaju da problema nema. Napominju da od Evropske komisije nisu dobili informaciju da će doći do obustave izdavanja dokaza o poreklu za kupovinu polovnih vozila EUR-1. Kako objašnjavaju, da bi polovna vozila bila oslobođena plaćanja carine u Srbiji, neophodno je da se carinskom organu podnese jedna od propisanih formi dokaza o poreklu – sertifikat o kretanju robe ili izjava izvoznika na fakturi. U suprotnom će roba biti carinjena bez olakšica koje predviđa Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju.

„Ukoliko dođe do prestanka izdavanja obrasca EUR-1, postoji i alternativa. To je „izjava o poreklu” koju izvoznik unosi u fakturu, dostavnicu ili bilo koji drugi komercijalni dokument, koji dovoljno detaljno opisuje proizvode o kojima je reč i tako omogućava njihovu identifikaciju. Izjavu na fakturi može da sačini ovlašćeni izvoznik bez obzira na vrednost robe, u ovom slučaju vozila, ili bilo koji izvoznik za robu u vrednosti do 6.000 evra. Status ovlašćenog izvoznika odobravaju carina zemlje u kojoj izvoznik ima sedište, a nakon ispunjenja potrebnih uslova. Carinski organi ovlašćenom izvozniku dodeljuju broj carinskog ovlašćenja koji se unosi u izjavu na fakturi i nadziru korišćenje ovlašćenja izvoznika”, objašnjavaju u carini.

Međutim, drugi „Politikin” sagovornik koji se bavi carinjenjem robe i vozila u Srbiji navodi da se EUR-1 obrazac do pre mesec dana standardno dobijao, nezavisno od toga ko je izvoznik.

„Kupovinom vozila na bilo kojem placu automobila u Nemačkoj, Francuskoj i Italiji samo je tražena potvrda proizvođača, koju su kupci dobijali za kratko vreme. Na osnovu te potvrde izdavan je EUR-1 dokument, koji overava tamošnja carina. Status ovlašćenog izvoznika retko ko ima, to su baš velike kompanije i uglavnom ih je svega nekoliko u svakoj državi”, objašnjava sagovornik upućen u ovu problematiku.

I pored Sporazuma o bescarinskom uvozu i izvozu Srbije i EU, naši građani će, ukoliko ovaj problem ne bude bio rešen, plaćati carinu na uvoz vozila skupljih od 6.000 evra. Nejasno je, međutim, ko je ovde „zakazao”. Ostala su otvorena pitanja zbog čega ovdašnja carina nije obaveštena o odluci nemačkih proizvođača i ko je o svemu tome trebalo da izvesti građane Srbije.

Prošle godine u Srbiju je uvezeno 120.000 vozila.

Komentari13
14a69
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vesna
Isto se desilo i nama. Mi smo dobili EUR 1 papir za kamion i onda su radili dodatnu proveru jel valjda nije dovoljno jasno da je Mercedes proizvden u Evropi. Našim hoštaplerima ovakva situacija odgovara da bi punili budžet i umesto da pomognu svojim građanima, kao i u svemu drugom, oni ih deru dok im kožu s leđa ne oderu.
petar petrovic
Деведестих је уведен порез на оружје и порез на мобилне телефоне...
Beogradjanin Schwabenländle
То све уопште није тачно, влада једноставно није добро превела законе за међународну трговину.
BojanP
Uskoro ce svi porezi gore. Protiv ove carine na polovne automiobile mogu da se bune samo mesetari kolima, a oni i onako najvise rade na crno i ne placaju nkakve poreze. Kad skinemo ove, videcete vi sta ce se sve promeniti. Nema vise ispod zita.
Боривоје Банковић
"Кад скинемо ове..." све ми се некако чини да сам то већ негде чуо.
Grada
A kada ce vlast da ukine ove nebulozne registracije gde je za dzip iz 90-te, koji vredi 3000e treba platiti registraciju od 2000e? Ovo nigde nema. Ako vozis Ferari, plati 2000e za registraciju, a ne za starudiju od 30 godina.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja