četvrtak, 15.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 06.03.2016. u 17:05 Dubravka Lakić

Pogled sa druge strane ogledala

Hrvatski filmovi prikazani na Festu ukazali na snažnu scenarističku bazu kakva nama nedostaje
Лазар Ристовски и Ксенија Mаринковић у филму „С оне стране“ Зринка Огресте

44.FEST

Večeras se završava 44. Fest! Ceremonija zatvaranja i svečana dodela beogradskih „Pobednika” i ostalih priznanja, među kojima je i Politikina nagrada „Milutin Čolić”, zakazana je za 19 sati u velikoj dvorani Sava centra.

U poslednjim danima festivala bio je prikazan novi film hrvatskog autora Zrinka Ogreste „S one strane”, snimljen u hrvatsko-srpskoj koprodukciji („Zilion film” Lazara Ristovskog)  prema scenariju plodotvornog Mate Matišića i samog Ogreste. Ovo je samo jedan od šest hrvatsko–srpskih koprodukcijskih filmova u programima Festa i u takmičarskoj selekciji, koji je još jednom ukazao na nešto što nama, s ove strane, ogledala može biti dobar nauk. Hrvatska kinematografija ima izuzetno jaku scenarističku bazu, filmske pisce kojima možemo da zavidimo. Tako snažna baza, nažalost, u nas ne postoji. Scenario je već duže vreme uočljivi problem srpskog filma.

Matišić i Ogresta napisali su zanimljivu porodično–psihološku (melo)dramu o različitim sudbinama para iz mešovitog braka koji je rat razdvojio. Patronažna sestra Vesna živi u Zagrebu, majka je dvoje odrasle dece koja nose nose „krst” svog oca Srbina, oficira JNA koji je završio u Hagu. Iznenadni telefonski poziv vratiće davno izgubljenog muža u Vesnin život, na površinu će isplivati tajne, uznemiriće se srce koje je upamtilo ljubav...

Ogresta u filmu precizne režije i dobro promišljene dinamike, polako otvara prostor i za politički tiler, časno promatrajući našu nedavnu prošlost. „Stanovnici” Haga nisu samo Srbi, ni u Hrvatskoj nisu baš svi nevini. Ogresta i Matišić u svemu tome odlaze još dublje, senzibilno otvarajući i pitanje oprosta. Pitanje može li čovek oprostiti a da pri tome ne povredi druge?

U ulozi Vesne je maestralna Ksenija Marinković, jedna od najmoćnijih hrvatskih glumica, koja je u dobroj meri svojom ulogom oplemenila i film „Dobra žena” Mirajane Karanović. U ulozi nekadašnjeg haškog optuženika, Vesninog „muža” je Lazar Ristovski. Privlačnu i nepredvidivu rolu Ristovski je sjajno odigrao, još jednom potvrdivši da na polju drame on itekako ima šta da pokaže. Možda čak jače i bolje nego na planu komedije koja je zauzela dobar deo njegove karijere.

Film „S one strane” već od 10. marta naći će se i na redovnom bioskopskom repertoaru na kojem će biti mesta i za hrvatski film „Narodni heroj Ljiljan Vidić” Ivana Gorana Viteza („Šima sumarum”), u kojem je Srbija takođe učestvovala kao manjinski koproducent. Vitezov film je još uvek veliki hit u hrvatskim kinima, gde se reklamira kao „prva partizanska komedija” što svakako nije, ali je u Hrvatskoj naših dana ovaj marketinški trik upalio.

Film u nekoliko poglavlja prati uspon prostodušnog i naivnog seoskog pesnika Vidića i njegovog partizanskog društva sve do konačne bitke. U filmu ima i ustaša, i četnika, i partizana, revitalizuje se stari žanr jugoslovenskog filma, tarantinovski uvrnuto niko nikom ne ostaje dužan i sve pršti od parodije. Ali, na način na koji može da nasmeje gledalište i sa ove i sa one strane ovog našeg regionalnog ogledala.

Iz filma „Procep”

Zečevićeva naučna fantastika

Kao „prvi srpski naučnofantastični film” reklamira se srpsko–južnokorejski „Procep” u režiji Dejana Zečevića, premijerno prikazan u selkciji „Srpski film” takođe u Festovoj završnici.

Kao producenti iza ovog filma stoje tvorci „Mamule” i  zombi–filma „Zona mrtvih”, tako da ne čudi što i u „Procepu” ima živih mrtvaka i što u jednoj od uloga ponovo vidimo glumca Kena Forija („Zona mrtvih”), velike zvezde horor filmova B–produkcije.

Dejan Zečević je kao reditelj pred sobom imao priču o agentkinji CIA, „spavaču” u Beogradu (Katarina Čas, slovenačka glumica zavidne međunarodne karijere), koja dobija zadatak da se pridruži srpskim i američkim agentima u traganju za američkim špijunskim satelitom koji se srušio negde u Srbiji...

U filmu još igraju i Dragan Mićanović, Monti Markam i zvezda filmova „Ničije dete” i „Enklava” – maleni Denis Murić.

7fa13