četvrtak, 15.11.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:33

​Da li je opozicija u pogrešnom izbornom vozu

Od 4. marta, kad je Tomislav Nikolić raspisao vanredne izbore, opozicija je propustila više dobrih prilika da „napadne” vlast naprednjaka i socijalista
Autor: Dejan Spalovićutorak, 05.04.2016. u 08:05
Новица Коцић

Milorad Grčić, bivši vlasnik pečenjare koji se uzdigao do direktora javnog preduzeća, verovatno ni sam ne može da veruje koliko je bezbolno prošlo njegovo nedavno imenovanje za v. d. direktora EPS-a. Kada su ga pre nekoliko godina postavili za direktora Rudarskog basena „Kolubara”, nedeljama nije silazio sa naslovnica tabloida, a sada, usred izborne kampanje, iz prilično neobjašnjivih razloga, opozicija ga ne dira. Kako su Pajtić, Tadić, Rašković-Ivić i ostali uspeli da propuste ovakav zicer i da Grčića ne uzmu kao primer ili povod za kritiku naprednjačkih kadrova?

Niko od njih ni da se seti još nezavršenog Žeželjevog mosta u Novom Sadu, koji je, pritom, bio tema predizbornih poruka pre samo dve godine. A nije previše potencirana ni nezaštićenost pojedinih područja od poplava, iako se pre dve godine moglo videti gde su sve slabe tačke. Od 4. marta, kada je Tomislav Nikolić raspisao parlamentarne izbore, opozicija je propustila više prilika da „napadne” vlast naprednjaka i socijalista za neke vrlo konkretne stvari. A materijalna situacija im je, pride, takva da tri nedelje pred izbore birači mogu da vide samo tri izborna spota – SNS-a, SPS-a i LSV-a.

Miroslav Šutić, direktor „Partner Research Solutions”, smatra da je dosadašnja izborna kampanja drugačija od svega što su građani do sada iskusili. On kaže da su osnovne njene odlike nezapamćena ne samo verbalna agresija vladajuće stranke, potpuna kontrola medija, totalna manipulacija javnim mnjenjem, podsticanje atmosfere straha od izjašnjavanja…

„Opozicija je i sama žrtva ovakvih okolnosti, kojima, naravno, nije dorasla. Ni opozicija u celini, ni stranke pojedinačno, nisu spremno dočekale ove izbore, iako je sve bilo očigledno i predvidivo. Kasno su počeli da razmišljaju o ciljevima i načinu organizovanja, pri tome nisu uspeli ni da kreiraju, pa ni da ponude neku razumljivu izbornu platformu. Potpuno su zapostavili čak i svoje biračko telo, a da ne govorimo o neopredeljenima ili ’privremenim’ glasačima vladajuće stranke. Napad na SNS ili na Vučića u takvim okolnostima potpuno je nemoguća misija”, ističe Šutić.

Marketinški stručnjak Nebojša Krstić na svom tviter nalogu bespoštedno secira kampanju pojedinih opozicionih lista. Za „Politiku” kaže da ne treba da čudi što je opozicija sama sebe odvela na sporedan kolosek, ako poslednje četiri godine beži od političkih tema izbegavajući izjašnjavanje i debatu o strateškom putu Srbije i o najkrupnijim političkim pitanjima jer bi se našla u „opasnosti” da mora da pohvali Vučića, i ako ceo fokus svoje energije usmeri na svoj personalni odnos prema premijeru.

„Kažu, kad uđeš u pogrešan voz, svaka je stanica pogrešna. Opozicija je u pogrešnom vozu i ono što sada radi u ovoj kampanji samo je prolazak kroz još nekoliko pogrešnih stanica. Bojim se, za neke stranke – poslednjih stanica”, smatra Krstić.

Ističući da su „one osobine koje su trenutno na ceni u društvu – neobrazovanost, korupcija, ulizištvo, kule u vazduhu, nesolidarnost, bahatost i nepremostivo veliki jaz između onog što se govori i onog što se radi – našle svoj puni izraz u vlasti koja je izabrana”, dramaturg Nenad Prokić ocenjuje da je izborna kampanja opozicije kompetitivna načinu vladavine Aleksandra Vučića.

„Obećanja onih koji su prokockali i poslednji atom energije petog oktobra pa sad obećavaju promene, uglavnom izazivaju gromoglasni smeh. S druge strane, desničari su poslovično provincijalni, bez ijedne sveže ideje i puni bezvezne mržnje. Većina opozicionih stranaka ne bavi se Vučićem, jer se nada da će on zameniti socijaliste i da će upravo oni možda biti ti koje će pogoditi ta neizmerna sreća da budu zamena”, objašnjava Prokić.

Od svih izbornih dešavanja najviše prostora u štampanim medijima dobio je incident na pijaci „Đeram”, koji je od opšte osude napada na kandidate DS-a prerastao u međusobni sukob i optužbe DS-a i SNS-a. Agencija za praćenje i analizu medija „Kliping” zaključila je da su demokrate najčešće kritikovane, a da odmah slede naprednjaci i koalicije SDS-LDP-LSV i DSS-Dveri.

„Kada se izdvoje glavne teme koje su stranke istakle u prvi plan u kampanji za republički parlament, zaključuje se da SNS i koalicioni partneri najviše energije izdvajaju za kritiku svojih političkih protivnika i za opšte političke teme, poput perspektive države, opšteg boljitka i napretka. DS je, pak, najaktivniji bio u osudi napada na svoje funkcionere, koalicija SDS-LDP-LSV u prvi plan je istakla mlade, dok su SRS i DSS-Dveri fokus stavili na spoljnopolitičke teme, poput Haškog tribunala, evroatlantskih integracija i saradnje s Rusijom”, ističe Ilija Vučević iz „Klipinga”.

On naglašava da je lista SPS-JS najravnomernije raspodelila tematiku predizbornih nastupa i da su pažnju posvetili ekologiji, socijalnoj politici i promociji sopstvenih kadrova. Vučević zaključuje da je ova koalicija vodila najčistiju kampanju i da je najmanje kritikovala političke protivnike.

Da li će se ponašanje opozicije menjati do kraja kampanje? Sagovornici „Politike” navode da za tako nešto nema osnova, ne računajući radikale koji će sigurno dobro iskoristiti oslobađajuću presudu svog lidera Vojislava Šešelja. Šutić, recimo, misli da će ostale opozicione stranke nastaviti da „tumaraju u javnosti”, jer kompas očigledno nemaju.

„Pored odsustva ideja, mudrosti, strpljenja i razumevanja za ’veliku sliku’, opozicija nema ni para. Ubitačna kombinacija. Sve u svemu, pobednik, koji se već zna, mrcvariće svoje protivnike do poslednjeg daha, bez traga sportskog duha, a mi ćemo gledati ovaj mega-rijaliti, hteli ili ne, jer će nam sva čula biti bombardovana do iznemoglosti”, zaključuje Miroslav Šutić.


Komentari22
117ab
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ljubica
Plasim se da smo svi mi propustili mnoge vozove da stvari nazovemo pravim imenom,da stanemo na put mnogim manipulatorima I kazemo dosta je bilo, daleko vam lepa kuca.Sad I ne pitamo u kom pravcu idu vozovi,pomirili smo se sa sudbinom,sa parcetom hleba I margarinom.Za to vreme reklamni spot SNS vrti se I salje poruke koje retko koga mogu da ubede u bolje sutra.Sigurna sam da ni 1 odsto gradjana Srbije ne zna da jedan sekund reklame ,pa I ove politicke kampanje ,kosta 200 eura.Kad kazes jedan, narod ,ko bi drugi,plati jednu nasu prosecnu penziju.Gde su nasi vrsni matematicari da izracunaju koliko je SNS do sada potrosio penzija za svoje reklamiranje.A znamo ih odlicno vec cetvrt veka,ne treba pametnima nista da objasnjavaju,porucuju ,da nas ubedjuju I lakiraju nasu stvarnost, pamtimo mi sve.
Paja Patak
Нисам срећан што ће наш Велики Вођа добити још један манадат, али, можда ће и ова ситуација произвести неке позитивне ефекте?? Рецимо ... Тадић, Чеда , Илић, Пајтић и њима слични једноставно нестану са политичке сцене Србије... заувек. Можда ће се појавити неки нови клинци који ће бити прави лидери а не јадни извршиоци туђих налога као што је Вучић. Можда ће Србији кренути на боље са тим новим клинцима, који неће красти, већ ће продати све Аудије и Мерцедесе из државних ергела и купити свима половне Фијате 500Л јер наши политичари не жаслужују ништа боље?? Ако је Папа мога да возика у Фићи зашто не би могао и Вучић? Можда је ипак време да се пробудим, јер се овај сан развија у ноћну мору...
dipl. agronom
Tiha voda breg roni,a bujicu reči izbegavamo,jer logopeja kao bolest hara još od devedesetih.
Gavrilo
Umesto nejakom opozicijom mogao je cenjeni novinar da se pozabavi vladajućim partijama koji vode izbornu kampanju o državnom trošku, zloupotrebljavajući na najgori mogući način sve državne resurse kao i vršenje svojih funkcija u tehničkom madatu vlade. Ovo je jedna od najprljavijih i naperfidniji kampanja koja se volila u Srbiji od uspostavljanja višestranačja.
ВлаДо
Ниједан вагон из растурене демократске композиције неће проћи ни прву станицу тј.неће ући у парламент.Скоро све остале странке добиће мање гласова него на претходним изборима.Једино сигурно пролазе цензус радикали.Већем броју гласова могу се надати Двери и Заветници.Уз овакве резултате и уз још тога за сада несхватљивог могућа је и владајућа коалиција три последње побројане странке.Не мора бити баш овако како је прогнозирано али коренитих промена, за неке неочекиваних,ће сигурно бити.
Kompromitovani stari političari
Vlado, izgleda da nisi shvatio da je ogroman broj građana postao alergičan na sve dosadašnje političare, uključujući i Šešelja, Dačića, Tadića, Čedu, Čanka,...... A.Vučić je napravio široku koaliciju i ima odličnu kampanju, pa će pobediti , ali će zato najveće pozitivno IZNENAĐENJE napraviti Saša Radulović i DOSTA je BILO !!
Preporučujem 7

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja