subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 04.04.2016. u 18:30 A. M.
TRENDOVI

Automobili u Meksiku ostaju u garažama jedan dan sedmično

Da bi se nivo smoga smanjio, svakih šest meseci četvorotočkaši se voze na proveru ispravnosti, ali, zbog korupcije, uz mito od 20 dolara, svaki auto prođe proveru
Ограничења су, дугорочно гледано, довела до још већег смога, јер су возачи куповали додатни ауто, обично јефтинији и лошији (Фото: Бета/АП/Р. Блеквел)

Sijudad Meksiko, najmnogoljudniji grad na svetu, ujedno je i jedno od mesta sa najzagađenijim vazduhom na planeti. Da bi se takva slika promenila, vlasti su posegnule za najjeftinijim, ali prema ocenama stručnjaka, i najmanje efikasnim rešenjem. Automobili žitelja meksičke prestonice ostaće u garažama jedan dan u sedmici, plus jednu sredu mesečno, kada će na snazi biti zabrana korišćenja privatnih vozila. Trenutna kriza zagađenja najgora je za poslednjih petnaestak godina.

Ova zabrana nije ništa novo za prestonicu koja je sa predgrađima dom 20 miliona ljudi. Još od kraja osamdesetih godina prošlog veka na snazi su bila različita ograničenja za pojedine kategorije vozila. Najčešće je primenjivan princip parnih i neparnih brojeva na registarskim tablicama. U poslednje vreme od zabrane su bila izuzeta vozila koja su na tehničkim proverama označena kao emiteri male količine štetnih gasova. To se promenilo kada je meksički Vrhovni sud prošle godine oborio odluku koja je automobilima starijim od osam godina zabranjivala da budu na ulicama jedan dan u sedmici, čime je oko 1,4 miliona četvorotočkaša vraćeno u saobraćaj. Najnovija zabrana, međutim, važiće za sve i primenjivaće se samo do kraja juna, kada počinje sezona letnjih kiša koje znatno popravljaju kvalitet vazduha u tom regionu.

Principom naizmeničnog upravljanja vozilima parnih i neparnih brojeva na registarskim tablicama među poslednjima eksperimentisali su Pariz, Atina i Peking, a Bogota je zabranila saobraćaj dva dana sedmično

Ovo nije jedina cena koju vozači plaćaju da bi se nivo smoga smanjio. Oni su, takođe, obavezni da svakih šest meseci proveravaju ispravnost svojih automobila. Međutim, pošto je Meksiko zemlja rasprostranjene korupcije, uz mito od 20 dolara, svaki auto može da prođe ovakve provere, prenose mediji.

Zabrana saobraćaja nije samo meksički recept u borbi za čistiji vazduh. Za takvim rešenjem često su posezali gradski oci u brojnim višemilionskim gradovima. Među poslednjima je sa naizmeničnom zabranom za parne i neparne brojeve na tablicama eksperimentisao Pariz, a to su činili i Atina i Peking. Drugi, poput Bogote, kolumbijske prestonice, zabranili su saobraćaj dva dana sedmično u vreme špica, Stokholm je odredio zone u kojima nije dozvoljen saobraćaj vozilima sa motorom ispod standarda EU, London naplaćuje taksu za vožnju u pojedinim centralnim ulicama radnim danom između 7 i 18 sati.

Pokazalo se, međutim, da dugoročno gledano, ovakva ograničenja nisu naročito efikasna. Između ostalih, do takvih zaključaka došao je i jedan istraživač sa prestižnog američkog Univerziteta Berkli. On se bavio rezultatima dosadašnjih pokušaja da se zabranom saobraćaja u Sijudad Meksiku smanji zagađenje i utvrdio da su ti programi na duže staze doveli do još većeg smoga. Jedan od razloga, kaže ovaj stručnjak, jeste što su za većinu ljudi ove mere shvaćene kao gnjavaža, jer javni prevoz, na koji je trebalo da se preorijentišu, važi za spor, neugodan i čak opasan. Zbog toga su stanovnici ovog megalopolisa našli način da zaobiđu zabranu vožnje tako što su kupovali još jedan auto, pa bi njega koristili onda kada je zabrana važila za njihov prvi četvorotočkaš. Na jednom su imali paran registarski broj, a na drugom neparan. Ova dosetka uočena je i na nekim evropskim primerima gde se videlo da umesto da budu podstaknuti da ulažu u automobile sa boljim filtriranjem izduvnih gasova, vozači su kupovali dodatna vozila, obično jeftinija i sa lošijim filtriranjem, da bi mogli da ih koriste svaki dan.

Ako je učinak ovih mera tako mali, nameće se pitanje šta je to što navodi vlasti da i dalje istrajavaju u njihovoj primeni. Istraživač sa Berklija navodi da političari vole akciju i da odluke o zabrani stvaraju utisak da oni nešto rade. Kao efikasnije rešenje ovaj stručnjak ističe primer Singapura gde vozači moraju da plate da bi u dnevnom špicu saobraćaja mogli da voze glavnim putevima.

Komentari1
fc100
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ВлаДо
Онај који уведе забрану на пар и непар а не дода уредбу да један исти власник мора имати сав возни парк у пару или непару мислио је првенствено на себе.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja