petak, 16.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 08.04.2016. u 13:41 Agencije
NAUKA

Pronađena ogromna crna rupa

U pustom delu svemira astronauti neočekivano pronašli crnu rupu koja ima oko 17 miliona puta veću masu od Sunca
Највећа досад уочена црна рупа имала је масу 21 милијарду пута већу од масе нашег Сунца (Фото Ројтерс/НАСА)

U pustom delu svemira, sasvim neočekivano, astronauti su pronašli ogromnu crnu rupu koja ima oko 17 miliona puta veću masu od mase Sunca, objavio je magazin „Priroda” (Nature).

NASA snimila „pijavicu” na Marsu
Nasnin rover „Oportjuniti” već više od 4.000 dana istražuje površinu Marsa, a nedavno je prvi put fotografisao „pijavicu”, atmosfersku pojavu na koju su Zemljani odavno navikli.„Oportjuniti” je, naime, na visoravni Meridijani, na kojoj se nalazi još od 2004. godine, uspeo da fotografiše atmosfersku „pijavicu” ili takozvanog peščanog đavola.„Ovo je jedan od najboljih primeraka fotografija ove pojave na Meridijani”, rekao je Rej Arvidson, zamenik rukovodstva istraživanja pri misiji „Oportjuniti”, preneo je Tanjug.Postojanje „pijavica” na Marsu znano je već godinama, a 2012. godine je fotografisan stub visok neverovatnih 19 kilometara. „Pijavice” na Marsu nastaju na isti način kao i na Zemlji, iako je atmosfera na Crvenoj planeti znatno ređa. Pijavice se formiraju kada se tokom suvog dana deo površine zagreje brže od svoje okoline, pri čemu dolazi do kovitlanja vazduha.

Astronomi sa Kalifornija univerziteta objavili su, naime, da su svemirski divovi poput ove crne rupe u neočekivanom delu kosmosa mnogo češće nego što se to dosad mislilo, preneo je Tanjug.

„I dok je pronalazak ovako velike crne rupe u nekom delu svemira krcatom nebeskim telima očekivan, kao kada bi se naletelo na neboder na Menhetnu, manje je verovatno da se ovakve crne rupe nađu u svemirskim ‘predgrađima’”, naveli su astronomi u saopštenju.

Inače, velike, zvezdama bogate galaksije gde su naučnici ranije nalazili velike crne rupe, veoma su retke, preneo je AFP.

One manje, poput NGC 1600 u kojoj je divovska rupa pronađena, mnogo su češće, ali dosad se nije mislilo da one mogu da budu domaćini ovako velikim rupama. Stoga se postavlja pitanje da li je ovo vrh ledenog brega, rekao je koautor studije Ćung-Pei Ma.

„Možda postoji mnogo više ogromnih crnih rupa tamo gde ih čovek ne bi očekivao”, naveo je naučnik.

Te ogromne crne rupe mogu da imaju masu veću i po nekoliko milijardi puta od mase Sunca. Manje, uobičajene rupe najčešće imaju masu veću nekoliko desetina ili stotina puta od mase našeg Sunca.

Crne rupe su, precizira se, veoma gusta područja u prostoru, odnosno vremenu u kojima je gravitaciona sila toliko jaka da joj čak ni svetlost ne može pobeći, što ih zapravo čini nevidljivim. Nastaju kad masivne zvezde implodiraju na kraju svog postojanja i obično se nalaze u središtima galaksija.

Ponekad ih izda gravitacioni efekt koji se vidi na okolnim zvezdama, a koje rupa guta, a zatim izbacuju plin, prašinu i razne krhotine.

Mnogo manje se zna o nastanku tako masivnih crnih rupa, a najveća ikada detektovana imala je masu 21 milijardu puta veću od mase Sunca u našem sistemu.

Komеntari4