ponedeljak, 23.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 15.04.2016. u 22:00 Anica Telesković

Zašto Briselu smetaju Kinezi u Smederevu

Evropa ima mehanizme, da kasnije od Kineza traži da u budžet Srbije vrati iznos „preplaćene” državne pomoći
Српска челичана требало би у понедељак да пређе у руке Кинеза (Фото УС СТИЛ)

„Evropa se nije plašila srpske čeličane, ali se i te kako plaši kineske.” U ovoj rečenici koju je, u intervjuu nedeljniku „Nin”, izgovorio premijer Aleksandar Vučić sadržana je suština pregovora na relaciji Beograd–Brisel kada je o privatizaciji železare reč.

Ništa nije gotovo dok se u ponedeljak sa Kinezima ne potpiše ugovor, rekao je predsednik vlade. Međutim, sudeći prema izjavi Majkla Devenporta, šefa delegacije Evropske komisije (EK) u Beogradu, ništa nije gotovo ni posle ponedeljka. Zapravo, nadzor Brisela nad onim što se dešava u Smederevu tek tada će početi. Formalno, Evropa nema način da spreči potpisivanje komercijalnog ugovora između dve kompanije, koje, pri tom, dolaze iz zemalja koje nisu članice EU. Međutim, Brisel ima mehanizme, da kasnije od kineskog „Hestila” (engleski „Hbis”), traži da u budžet vrati iznos „preplaćene” državne pomoći. Zašto bi Evropska unija to radila? Iz veoma jednostavnog razloga i isključivo u nameri da zaštiti svoje proizvođače čelika. Što više Brisel odmogne Kinezima, to će više pomoći evropskoj industriji. A kakvu glavobolju Kinezi zadaju Evropi ovih dana najbolje zna britanski premijer Dejvid Kameron, kome ne polazi za rukom da proda „Tata stil”. Pre nekoliko nedelja indijski investitor najavio je povlačenje sa engleskog tržišta i time u pitanje doveo 14.000 radnih mesta. Džeremi Korbin, lider britanskih laburista, izračunao je da je, kad se dodaju i zavisne industrije, pod znakom pitanja čak 40.000 radnih mesta, a upravo je prevelika ponuda jeftinog čelika iz Kine ugušila „Tata stil”, najveću britansku čeličanu.

Majkl Devenport, šef delegacije EU u Srbiji, istakao je pre dva dana da je EK postavila pitanja u vezi sa prodajom „Železare Smederevo” i očekuje odgovore vlasti u Srbiji. On je potvrdio da je u Briselu prethodnih dana bilo diskusije na temu privatizacije srpske čeličane. Prema njegovim rečima, delegacija iz Srbije je predstavila svoje planove za železaru, a predstavnici EK su postavili određena pitanja u vezi sa tim. Precizirao je da je reč o državnoj pomoći.

Prostor za nadzor ovog posla sa Kinezima Briselu ostavlja Protokol pet Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Po njemu, ukupan iznos državne pomoći ne sme da pređe 50 odsto buduće kineske investicije. Samo isplata zarada radnicima u periodu od 2012. godine do 1. februara 2015. budžet Srbije je koštala ukupno 300 miliona evra, a „Hestil” je za preuzimanje čeličane ponudio 46 miliona evra. Što znači da Beograd sada treba da ubedi Brisel da će buduće kineske investicije biti dvostruko veće od ukupne državne pomoći.

Prema našim saznanjima, Beograd pokušava da ubedi Brisel da ta mera isplate zarada radnicima železare nije bila izolovana, odnosno da je država pokrivala troškove plata i mnogim drugim kompanijama u državnom vlasništvu. Međutim, pregovarači iz Brisela insistirali su na tome da se kredit Fonda za razvoj, koji je železari odobren krajem 2014. godine u iznosu nešto malo većem od 100 miliona evra, takođe uračuna kao državna pomoć. Upravo tim novcem kupljene su sirovine zahvaljujući kojima je železara do sada uspela da održi proizvodnju i pokrije troškove isplate zarada. Zbog toga je stav Brisela, kako saznajemo, da to de fakto jeste bila subvencija države. Takođe, EK računa i indirektnu pomoć države: poput jeftinije ili besplatne struje i gasa, poreskih olakšica i slično. Sa druge strane, Ana Soubri, britanska državna sekretarka za biznis, istakla je pre nekoliko dana da Velika Britanija još od oktobra prošle godine indirektno pomaže čeličnoj industriji. Kako je istakla, proizvođačima su izašli u susret i kada je reč o antidamping merama, ali i kada je reč o ceni energenata. Iz Brisela, u ovom slučaju, nije bilo opomene da i Engleska indirektno pomaže svoju čeličnu industriju.

– Mislim da EU nije sasvim principijelna – kaže Milojko Arsić, profesor Ekonomskog fakulteta. – Ali, to je prilika za nas. Tu je prostor da u pregovorima tražimo neke povlastice koje su neke druge zemlje izborile za sebe. Ako su namere Kineza ozbiljne, mislim da treba da idemo u posao s njima, pa da se onda izborimo sa Briselom – zaključuje.

Arsić dodaje da je pozicija Beograda sada nezavidna, jer će Brisel nadgledati da nema neke prikrivene državne pomoći, kontrolisati ono što je u prošlosti uplaćeno na račun železare, kao što će i nadzirati da li Kinezi, svoj kineski čelik, preko Smedereva, pokušavaju da izvezu u Evropu. Sa druge strane, Kinezi će od naših vlasti tražiti upravo to – da im garantuju da ono što proizvedu u Srbiji  mogu da izvezu u Evropu. Jer, ne dolaze oni u Smederevo zbog srpskog, već zbog evropskog tržišta. „Blumberg” je objavio da je proizvodnja čelika u Kini u martu skočila, uprkos „obećanju“ zvaničnog Pekinga da će biti smanjena, kako bi se smanjila prekomerna produkciju zbog velike ponude čelika na svetskom tržištu.

Takođe, čelična industrija nije jedina grana privrede koja je od države dobijala pomoć. Kako može da se vidi u Izveštaju o dodeli državne pomoći, o kom naše vlasti takođe informišu Brisel, i auto-industrija dobijala je subvencije države. Samo u 2013. godini, na primer, „Fijat” je iz budžeta dobio više od pet milijardi dinara. Od Brisela nismo čuli da se time remeti konkurencija na evropskom automobilskom tržištu. Primalac pomoći iz budžeta srpske države u ovom slučaju je kompanija koja dolazi iz Evropske unije. Takođe, s obzirom na to da ugovor sa „Fijatom”, kao ni onaj o profesionalnom upravljanju železarom, nije objavljen, javnost verovatno nikada neće saznati kakvu je indirektnu pomoć od države „Fijat” dobio.  

 

Komentari38
2c98f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Rs
Тржиште челика је у огромним проблемима, понуда је далеко изнад тражње, западне земље рутинску оптужују Кину за дампинг цене и разговара се о увођењу казнених тарифа на кинески челик, итд. итд.. Верујем да ће се од Србије тражити крупни финансијски уступци, а биће занимљиво и по каквим ценама струје ће Смедерево куповати струју. Занимљиво би било видети и по каквим цена се сада струја продаје Смедереву.
Dj. Andjumi
Stalno mi se kroz glavu vrzma nekoliko pitanja na koje ne mogu naći odgovor. Prvo: da li su amerikanci "USStil") bili blesavi kada su pre nekoliko godina digli sidro i pokonili Srbiji železaru za, simboličan 1 US$, a nakon dosta uloženog njihovog novca? Drugo: Zašto indijski gigant u mnogo čemu ("Tata stil") nakon pompeznog dolaska, takođe prodaje svoje čeličane u V. Britaniji i napušta ovo tržište? Treće: Zašto stalno pada cena čelika i ko je, ustvari, obara? Četvrto: Imajući u vidu predhodna 3 pitanja, nameće se i ovo - zašto se baš sada pojavljuju kinezi u Smederevu kada i sami, u svojoj zemlji imaju problem oko opstanka čeličana zbog nerentabilnosti i zašto misle da će smederevska biti rentabilna? Možda se odgovorom na ova pitanja može naslutiti zašto je Brisel zabrinut tj. što mu "smetaju kinezi"(?) u Smederevu.
Vranjanac
Osećam, da će Vučić uspeti i ovoga puta. U inat svim unutrašnjim jadnicima koji bi voleli da nam Brisel izmakne stolicu.
Pozuri polako
I naravno, kada bi bilo hrabrosti koje nema jer znaju kako bi sve ispalo, umesto da se referendum o ulasku i daljem putu u EU raspisu na pocetku procesa pridruzivanja, praksa pokazuje da su gotovo sve sadasnje clanice iste raspisivale posle vidnog napredka na putu uclanjenja.Mora se takodje reci i da su predpristupni fondovi bili puni i izdasniji, a danas veoma tanki, pa se i neki vidniji napredak i ne mize videti, a Brisel jos arogantniji i podize lestvicu uslovljavanja.I sve ono sto ne rade velike clanice (NEM, FRA, ENG) ne prodajuci strateske industrije (zeleznice, elektrane) to namecu i uslovljavaju malim i nemocnim.Pokvarenjastvo se ne ispoljava samo sada i u slucaju Smedereva, vec uopste recimo oko zaposljavanja i otvaranja novih rad.mesta.Brisel i najveci destruktor MMF,postavlja razne uslove, fiskalizaciju, privatizaciju, deregulaciju, ali ne sugerise Vladi da za deficit budzeta nije dobro stranim investitorima davati od 8-10hilj.EUR.Svakako, ali je dobro za ulagace iz EU.
dragisa
Kinezi su nasli neki interes da kupe zelezaru a koji videcemo uskoro u narednom periodu.Oni su stari trgovci i imaju iskustva u tome , sto se tice trzista dovoljno je i njihovo oni gutaju ogromne kolicine celika, e sad da li ce to voziti za Kinu ili ce bez carine u Rusiju a za to uzimati gas jeftiniji za razliku carine to je njihova umesnost.To sto smo mi opljackani nisu nam krivi Eu i drugi vec mi sami jer smo odgajali politicke diletante i izdajnike nevernike koji eto nasledise oceve nekada vidjene komuniste i sto ovi ostavise u nasledje ovi zdusno sve dadose na dobos.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja