sreda, 24.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 01.05.2016. u 10:05 Miroslav Lazanski
POGLEDI

Da se ne zaboravi...

24. mart 1999: U trenu je shvatio da njegov radar ne funkcioniše... I potpukovnik Milutinović je sa zaprepašćenjem ustanovio da mu radar ne radi, ali je ipak direktno krenuo na holandske F-16...

Jugoslovensko-albanska granica, 24. mart 1999. Tačno u 18.40 dežurni u operativnom centru jedne od jedinica VOJIN Vojske Jugoslavije dao je treću uzbunu u poslednjih 24 sata.

Dva minuta ranije dobio je sve potrebne podatke putem automatizovanog sistema VOJIN, AS-84, kog su radari TPS-600 i S-600 na novim izmeštenim ratnim pozicijama nahranili svim podacima o dolazećim avionima i krstarećim raketama NATO-a iz područja severno od Krfa.

Četiri holandska F-16 poletela su tog 24. marta 1999. u 17.45 s aerodroma Amendola, Italija. Iznad Jadrana imali su prvo tankiranje goriva da bi zatim preko Albanije ušli u vazdušni prostor SRJ. Potpukovnik Jon Abma leteo je na čelu formacije od četiri F-16, kada je oko 20.15 dobio informaciju od „avaksa“ da su jugoslovenski „migovi-29” uzleteli sa Batajnice i krenuli im u susret.

Sva četiri F-16 odbacuju dodatne rezervoare goriva i projektile vazduh–vazduh tipa „amram“ čine bojevim, prelaze na pasivno praćenje jugoslovenskih „migova-29” samo pomoću infracrvenih senzora.

Potpukovniku Abmi nije jasno zašto „migovi-29” ne koriste svoje avionske radare, a već su bili u dometu. Imao je toplotne karakteristike „migova-29”, jer su njihovi motori RD-33 naprosto rasipali toplotu.

Tri minuta do susreta u vazduhu, sva četiri F-16 aktiviraju AN/APG-68 radare i kontejnere ALQ-131 za elektronsko ometanje.

Svi „migovi-29” iz sastava 127. lovačke eskadrile 204. lovačkog puka već su danima u pripravnosti. Raspoređeni su na aerodromima Batajnica, Niš, Ponikve i Podgorica. Pripravnost broj jedan, potpukovnik Ljubiša Kulačin sedi u kabini svog „miga-29” i čeka signal za poletanje.

Pod krilima aviona ima četiri rakete R-73 za blisku vazdušnu borbu i dve rakete R-27R za srednje daljine, dok njegov top GSh-30 u redeniku ima 150 metaka.

Glas iz kontrole letenja bio je miran: „Neprijatelj na nivou 17 iz pravca 02 ulazi u naš vazdušni prostor.“ Bilo je tačno 20.10 sati. Tri minuta kasnije potpukovnik Kulačin poleteo je pod forsažom, za njim i njegovi drugovi, majori Nebojša Nikolić i Zoran Radosavljević, kao i potpukovnik Milorad Milutinović.

Svi na „migovima-29”. Krenuli su prema severu vođeni žiro-kompasom, leteći vrlo nisko da bi izbegli „avaks“, radio-vezu nisu koristili, avionske radare još nisu uključili. Između Bečeja i Ečke potpukovnik Kulačin je popeo avion na 2.000 metara i odlučio da uključi radar RLPK-29 i osmotri neprijatelja.

U trenu je shvatio da njegov radar ne funkcioniše, optoelektronski senzori za otkrivanje protivničkog toplotnog zračenja, u slučaju da mu je ometan radar, otkazali su. Potpukovnik Kulačin našao se na nebu slep i gluv.

Negova tri druga letela su pored, kada mu je zvučni signal ukazao da je radarski osvetljen i da prema njemu juri protivnički projektil. Odmah je krenuo u oštar antiraketni manevar izvlačenja izbacujući istovremeno i PPI-26 mamce radi ometanja protivničkih raketa.

I potpukovnik Milutinović je sa zaprepašćenjem ustanovio da mu ne radi radar, ali je ipak direktno krenuo na holandske F-16 pokušavajući da u vizuelnom kontaktu pronađe šansu za vazdušnu pobedu.

Major Radosavljević je hrabro uleteo u formaciju od deset američkih lovaca F-15, od kojih su se dva odmah sjurila u rep njegovog „miga-29”.

Potpukovnik Jon Abma odlučio je da napadne čelni desni jugoslovenski „mig-29”, koji je upravo krenuo u manevar napada na holandske F-16, a leteo je u širokoj formaciji ruskog tipa „bic“. Ispalio je projektil vazduh–vazduh tipa „amram“ i pogodio ”mig-29”.

Skoro istovremeno, dva američka F-15 lansirala su rakete „sperou“ i pogodila druga dva „miga-29”.

Potpukovnik Kulačin je ulazio u g-opterećenja koje verovatno ni robot ne bi mogao da izdrži, pokušavajući da izbegne dve rakete srednjeg dometa sa poluaktivnim sistemom navođenja.

Povećao je svoju brzinu približavanja protivniku, čime je skraćivao vreme za korekciju putanje rakete uz pomoć informacija koje ona dobija od avionskog radara. Aktivirao je i radarske mamce BVP-30-26M. Dva „amrama“ je izbegao, „sperou“ ispaljen sa F-15 nastavlja da ga juri.

Trenutak mu je bio potreban za odluku. Obrušio je svoj „mig-29” nekoliko metara iznad kanala Dunav–Tisa–Dunav. Refleksija velike vodene površine, razlika u odrazima vode i tla u prolećno veče, zbunila je raketu „sperou“ i ona se zabila u obalu kanala.

Potpukovnik Kulačin je sleteo na Batajnicu. Major Nikolić je pogođen sa tri rakete, katapultirao se. Potpukovnik Milutinović je pogođen raketom i katapultirao se.

Major Zoran Radosavljević je vodio borbu sa deset američkih F-15. Pogođen je sa tri rakete. Nije iskočio. Nikada se neće saznati da li je to mogao, ili nije hteo. Posmrtno je odlikovan Ordenom za hrabrost i unapređen u viši čin.

Svi oni su svesno prihvatili da budu kamikaze. Političari su krivi zašto su piloti dovedeni u situaciju da 1999. godine budu glineni golubovi...

Komеntari222
e4836
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Darkmen
Ja ne mogu jednu stvar da shvatim. Da li je moguce da ni na jednom nasem avionu nije bio ispravan radar. Kao da je neki dogovor u vojsci da za svako rusenje aviona okrive neispravnost radara ili elektronike. Prosto mi je to nemoguce. Verujem da nasa PVO i avijacija nije mogla da se suprostavi ne neki drugi nacin. Ali traziti alibi u tome da su avioni bili neispravni je van pameti. Uzleteti sa neispravnim avionom i zrtvovati ga samo da bi se o tome pisalo a isti taj avion kosta mozda 20-30 miliona dolara je zaista bez veze i za to bi neko morao da odgpovaraq pred nekim sudom.
Aktivni oficir
Ukoliko je "obična" penzija pukovnika od 60.000 do 70.000 dinara, onda je potpuno nezaslužena penzija pilota od preko 100.000 dinara. Vaš "čuveni" major koji nije mogao da poleti ima čak penziju 119.000 dinara (iako je zaslužio da se otpusti iz vojske without honour). Darko i Dragane - ukoliko imate visoki moralni kodeks, onda svoje penzije možete trajno izdvojiti za decu poginulih kolega. Srpsko prokletstvo je što najčasniji oficiri ginu, a kukavice, politički poltroni i poslušnici dobijaju činove generala i sve privilegije u ovoj državi. Sramote me ovog i ovakvog generalskog kora koji danas komanduje VS. I na kraju bih želeo da apostrofiram želju da Miroslav bude novi ministar odbrane. Bar će se neko iskreno zalagati za interes sistema odbrane, a ne da bude jedan u nizu koji će gledati da se na najbrži način obogati preko provizija u javnim nabavkama.
Aktivni oficir
Samo zahvaljujući neprestanom zalaganju velikog pera g. Lazanskog, o vojsci i unapređenju njene sposobnosti se i dalje polemiše. Mislim da se niko ne bi na mestu ministra bolje zalagao za opremanje i status oficira od njega lično. I zato Miroslave - VELIKO HVALA za sve što ste svojim velikim perom do sada uradili. Nažalost, piloti su sebe i u bivšoj i u sadašnjoj zemlji napravili elitom uz svesrdnu pomoć političara i mistifikaciju svoje profesije. Celu svoju karijeru su imali i sada imaju veliki spektar privilegija, nažalost nezasluženih. Naime, takve privilegije se daju samo iz jednog razloga - da pilot poleti kad država od njega to zatraži. A poneki piloti su imali velike plate, činove generala, sada velike penzije uz angažovanje na partijskim SNS pozicijama - A NISU POLETELI KAD JE TREBALO. Ginuli su srpski heroji. Naravno u neispravnoj tehnici. Istovremeno te ioste kukavice dobijaju činove generala. Sramotno za vid. I svi to znaju, ali pilotska omerta obavezuje???
gosti-domaci
G. Lazanski, svakom dobronamernom coveku je jasno sta ste hteli reci, te Vas molim da ne odgovarate vise na provokacije portala T6 kojima su Vas izlozili tamo i ovde. Nemate potrebe za tim.
Владимир Ваухник
Запрепастио ме број критизера овог текста. Зар је тако тешко разумети да аутор жели да истакне две ствари у тексту: 1. маћехински однос државе према РВ и 2. ентузијазам и херојство пилота који су полетали у неравноправну борбу и гинули. Технички детаљи овог текста представљају само илустрацију и нису толико битни за разумевање поруке коју аутор жели да пошаље. Поента текста је нужност промене односа државе према РВ, што подразумева опремање и модернизацију средстава РВ на време, да се не би поновила ситуација да нам пилоти поново буду глинени голубови. Даље, не треба подсећати да је Лазански један од ретких новинара који упорно овај народ подсећа на херојство војника и официра у одбрани земље 1999., изражавајући дивљење према њима. Кога је он овим текстом увредио? Никога. Напротив. Такођер, једини који редовно указује на техничке проблеме у ВС (гуме, акумулатори, инжењерија...) је Лазански, што је понекад давало добре резултате и држава је реаговала. И сада је Лазански лош? Којешта!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja