subota, 17.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 30.05.2016. u 13:05 Agencije
NAUKA

Okeane na Marsu zbrisali asteroidi

Između dva udara asteroida i dva cunamija Crvena planeta prošla kroz ledenu klimatsku promenu koja je mogla da sačuva živi svet
Приказ површине Марса (Фото Ројтерс/НАСА)

Dva velika cunamija, koje su izazvali udari asteroida, najverovatnije su uticali na to da površina Marsa, za koju pojedini naučnici smatraju da je bila prekrivena okeanima, danas izgleda kao pustinja.

Kako u studiji objavljenoj u magazinu „Scientific Reports” pretpostavlja grupa međunarodnih naučnika, dva velika cunamija dogodila su se pre oko 3,4 milijarde godina i trajno izmenila sliku Crvene planete, čineći je danas neplodnim i suvim okruženjem, prosečne temperature od oko minus 60 stepeni celzijusa, preneo je Tanjug.

Prvi cunami poplavio je oblast veću od oko 780.000 kvadratnih kilometara, a drugi oblast od oko 1,3 miliona kvadratnih kilometara, a oba su izazvana udarom velikih asteroida u površinu Marsa.

Naučni su dokaze za te kataklizmičke događaje našli analizirajući geografske i toplotne fotografije Crvene planete.

Oni su primetili humke, naslage stenja, dugačke i široke po više stotina kilometara, a koje su mogle da formiraju, kako smatraju, samo veoma snažni vodeni tokovi.

Naučnici su na Marsu primetili humke, naslage stenja, dugačke i široke po više stotina kilometara, koje su mogle da formiraju, kako smatraju, samo veoma snažni vodeni tokovi

„Nema mnogo procesa u prirodi koji bi to mogli da učine, i zato je cunami najverovatnije, ako ne i jedino, objašnjenje”, rekao je vođa tima Aleksis Rodrigez, istraživač sa Instituta za planetarne nauke.

Kako je konstatovao astronom Centra za astrobiologiju iz Madrida Alberto Feren, Mars nikada nije imao plaže poput onih u Kaliforniji, već su to bili okeani i mora hladna poput onih na Zemlji posle veoma duge i ledene zime.

Značaj potencijalnog otkrića grupe naučnika, kako su preneli svetske agencije, jeste da naslage stenja pokazuju da je između dva udara asteroida i dva cunamija Mars prošao kroz ledenu klimatsku promenu, koja je mogla da sačuva eventualni živi svet, ako je kojim slučajem postojao.

Naime, ako su mikroorganizmi zaista i postojali u tadašnjem Marsovom okeanu, ostali su zarobljeni unutar tih ledenih gomila, smatraju naučnici.

„U okruženju gde vladaju ekstremni uslovi hladna i slana voda može da pruži utočište životu, jer soli omogućavaju da voda bude tečna. Ako je život postojao na Marsu, te humke nastale od cunamija veoma su dobra mesta gde bismo mogli da ga potražimo”, zaključio je Feren.

Komеntari1