ponedeljak, 16.07.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:55

Sve dok pišeš, kraja nema

U Narodnoj biblioteci Srbije predstavljena knjiga Tanje Kragujević „Trn o svili” i održan okrugli sto o pesničkom delu pesnikinje, dobitnice nagrade „Desanka Maksimović”
Autor: Zoran Radisavljevićčetvrtak, 02.06.2016. u 11:56
Тања Крагујевић (Фото Л. Вулетић)

U Narodnoj biblioteci Srbije, predstavljena je knjiga Tanje Kragujević (Senta, 1946), dobitnice nagrade „Desanka Maksimović” za 2015. godinu, pod naslovom „Trn o svili”, u izdanju Zadužbine Desanka Maksimović i Narodne biblioteke Srbije, a potom je održan okrugli sto o pesničkom delu nagrađene pesnikinje. Dobitnik nagrade „Desanka Maksimović” u žiži je interesovanja javnosti tri godine: prve dobije nagradu, druge se pojavljuje knjiga izabranih pesama i održava okrugli sto, a treće se pojavljuje zbornik radova sa okruglog stola.

Ova zbirka se simbolično, a možda i po delovanju „komedijanta slučaja” Miloša Crnjanskog, istakao je Bojan Đorđević, upravitelj Zadužbine Desanka Maksimović, pojavljuje tačno pola veka pošto je Tanja Kragujević, 1966., objavila svoju prvu knjigu pesama „Vratio se Volođa”. Pored poezije, Tanja Kragujević piše i književnoistorijske studije, eseje o domaćim i stranim pesnicima. Priređivač je više knjiga naših pesnika, a učestvovala je, u saradnji sa prevodiocima, u prepevu poezije niza slovenačkih pesnika, kao i poezije Marine Cvetajeve. Celokupno stvaralaštvo Tanje Kragujević svedoči da je ona – pre svega i u svemu – pesnik. I to od ponajboljih. Tome svedoči i njena najnovija knjiga „Trn o svili”.

U tekstu „Osmejak omčice” (1993), Milica Nikolić beleži: „Tanja Kragujević je pesnik visoke verbalnosti, jedna od najpunijih i najpotpunijih među pesnicima njoj bliskih generacija. Danas Tanja Kragujević, kaže Milica Nikolić, neretko ispisuje i stihove o svojim pesničkim sadruzima otišlim iz našeg vremena. I o vremenu samom. Ostajući dosledna svome velikom jezičkom obrascu i umeću.

Pesme Tanje Kragujević, naglašava Slavko Gordić, čine: lektira, svakodnevica, znaci stvarnosti (informatički, dnevni, radni, rekreativni, putopisni). Njen poetički stav bi se mogao nagovestiti njenom sintagmom „muza trenutka” i ilustrovati njenom apologijom detalja i sićušnih stvari i bića (što napominje Kanetijevo svrstavanje Kafke u „kineske” pisce), uz naglašavanje ponekog njenog autopoetičkog iskaza, poput onog o „posebnoj stvarnosti stvari” ili o „pamćenju stvari”. Njeno preovlađujuće osećanje bi se moglo imenovati kao himnično viđenje i kazivanje, kao izlivi radosti postojanja, ali i naglašena empatija (posebno u pesmama s kraja knjige) sa drugima, ponajpre stradalnicima.

Postoji fama, primetio je Vasa Pavković, da je kod nas mnogo književnih nagrada. Neko je izbrojio da ih je u onoj staroj Jugoslaviji bilo više od četiri stotine. Ali, to nije istina, jer u tom izobilju postoji samo nekoliko relevantnih nagrada, jedna od njih je, svakako, Desankina. U taj red važnih nagrada mogu se obrojiti još: Disova, Žička hrisovulja, Zmajeva nagrada i, možda, još samo dve-tri koje ostavljaju neki trag. Pavković je, takođe, rekao da je Tanja Kragujević trebalo da dobije Desankinu nagradu mnogo ranije,  i konstatovao da su ovu nagradu dobile samo tri pesnikinje. U knjizi „Trn o svili”, Tanja Kragujević je sagledala svoje kompletno pesništvo, kao u ogledalu. Ovo je spomenik njenog poluvekovnog stvaralaštva.

Kritičarski angažman Tanje Kragujević, smatra Vladislava Gordić Petković, diktiran je glađu da se pronikne u pismo, da se spozna komplementarna suprotnost tajne i reda koji u njemu dejstvuju. Uz erudiciju i čitalačku strast, ovaj angažman zahteva i nedokučivu vrstu alhemije. Autorka, naime, ne želi da savlada otpor teksta, nego da se tom otporu prilagodi i sa njim saživi. Njena erudicija i istančani senzibilitet su nesporni, ali iza njih se ne krije ambicija arbitraže, niti želja da njena reč ili sud pobede.

U svom poetskom slovu, Tanja Kragujević je, između ostalog, rekla: „Sve dok pišeš, kraja nema. Trenutak te nosi, u prozirnoj šaci. Telo si tog prozira, anatomska forma sudbine. Što upija, i odaje i tvoj glas. Jedna reč traži moje srce – kaže pesnik. A tle pamćenja reči, i njena snovidnost, već hita da postane drugo srce. Druga reč. Da večita ženskost u njoj nađe mušku srmu. I omčica, ključ. Tu skupu formu zarobljenosti, i onu, još skuplju, koja oslobađa. Jer, probudiš se, kao i svi, među jezicima. Svet govori...”.


Komentari1
25de3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

alisa mihajlović
"Sve dok pišeš, kraja nema", divna rečenica koja može da se "prevede" i na sve druge vrste umetnosti, ili bilo koje ljudske delatnosti, graditeljske, isceliteljske, sajdžijske, itd. Desanka Maksimović je imala retku sreću da ne ostane samo zapamćena u čitankama nego da i u poznim godinama napiše izvanredne zbirke"Tražim pomilovanje", "Nemam vise vremena". U tom smislu, želim Tanji Kragujević ne samo "duboku mladost" pesnikinje čiju je nagradu dobila, nego i da piše dogod kroz njene reči "svet govori"...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja