sreda, 21.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 06.06.2016. u 09:30 Jelena Popadić
FEJSBUK, PLANETARNA IMPERIJA

Sve počinje jutarnjom kafom

U Srbiji oko dva miliona građana ima lični profil, a među njima su sve popularniji video-snimci koji uživo prenose snimke korisnika
(Фото Пиксибеј)

Pred polazak na spavanje isključe računare, ali se u krevetu uspavljuju uz pametne telefone i tablete. Ista slika dočekuje ih i uz jutarnje buđenje. Čak 50 odsto mladih, uzrasta od 18 do 24 godine, oči otvara istovremeno otvarajući fejsbuk profil, najnoviji su podaci kompanije Marka Zakerberga.

Oni svakako imaju čime da se pohvale jer se svake godine broj korisnika ove mreže povećava za 15 odsto, a na svetu postoji 1,65 milijarde aktivnih fejsbuk profila.

U Srbiji je ova mreža ubedljivo najpopularnija jer nalog na njoj ima čak 96,7 odsto ljubitelja ovog načina komunikacije. Svetlosnim godinama iza nje kaska „Tviter”, preko kojeg s virtuelnim prijateljima ćaska samo dva odsto korisnika društvenih mreža iz naše zemlje.

Rukovodstvo „Fejsbuka” upozorilo je na postojanje čak 83 miliona lažnih profila na svetu, ali predstavnici ove firme kažu da nisu svi oni napravljeni zbog eventualnih zloupotreba

Oko 3,6 miliona fejsbuk profila pokrenuli su građani Srbije, dok oko 56 odsto domaćinstava u našoj zemlji ima širokopojasnu internet mrežu. To i nije tako loš rezultat, ukoliko se osvrnemo na činjenicu da 73 odsto Evropljana redovno „surfuje”, kao i 46 odsto ukupne svetske populacije. Ipak, deprimirajuće je saznanje da čak 96 odsto Danaca ili 98 odsto državljana Islanda redovno koristi internet, podaci su najpopularnijeg svetskog statističkog portala posvećenog ovom globalnom fenomenu Internet world stats.

Dušan Stojičević, član organizacionog odbora SEEDIG-a (South Eastern Europian Dialogue on Internet– Jugoistočnoevropski dijalog na internetu), kaže da u Srbiji postoji 3,6 miliona naloga na „Fejsbuku”, ali to znači da oko dva miliona građana ima lični profil na ovoj mreži. Ostalih 1,6 miliona predstavljaju lažni profile ili oni koje koriste razne grupe, kompanije, radionice...

Naš sagovornik upozorava da pojedini ljudi imaju stotine lažnih profila, tako da se ova statistika mora uzeti s rezervom.

I rukovodstvo „Fejsbuka” upozorilo je prošlog meseca na postojanje čak 83 miliona lažnih profila na svetu. Ali predstavnici ove firme kažu da nisu svi oni napravljeni zbog eventualnih zloupotreba, već se mnogima koriste stručnjaci koji rade neku vrstu istraživanja ili pojedinci koji žele da koriste ovu mrežu više nego što je moguće s jednog naloga.

Dušan Stojičević upozorava na veoma zanimljivu pojavu u Srbiji – „Fejsbuk” sve više koriste naši stariji sugrađani.

– Oni su s malim zakašnjenjem prihvatili ovaj način komunikacije, ali statistike ukazuju da u poslednje dve, tri godine raste broj starijih koji otvaraju fejsbuk naloge, koje mnogi redovno koriste – kaže naš sagovornik i kao primer navodi mrežu „Snepčet”, koja je veoma popularna među tinejdžerima, ali još ne privlači zrelije osobe.

Kako bi ilustrovao značaj „Fejsbuka” u Srbiji, Stojičević se seća priloga koji je napravila jedna od lokalnih televizija na jugu naše zemlje. Tinejdžeri su odgovarali na dva pitanja: Da li znate šta je internet? i Da li znate šta je „Fejsbuk”? Naravno, za popularnu društvenu mrežu svi su čuli, ali mnogo manji broj njih znao je da objasni ulogu interneta.

U martu ove godine „Fejsbuk” je procenio da više od milijardu ljudi svakodnevno koristi ovu mrežu na kojoj se zadržavaju prosečno 20 minuta. Ovaj broj veći je za 16 odsto u odnosu na prošlu godinu, poručuju iz kompanije.

Pametni telefoni znatno su uticali na sticanje novih navika, pa se često ulogujemo na „fejs” čekajući red u samoposluzi, banci ili tokom vožnje gradskim prevozom. Ovu aplikaciju sa svog telefona koristi 1,51 milijardu ljudi (za 21 odsto više nego prošle godine).

Kolika je moć ove armije ljudi, govori činjenica da klikom na opcije lajk i šer korisnici „Fejsbuka” dnevno otvore 10 miliona sajtova.

Najveći broj zaljubljenika u ovu vrstu druženja, oko 77 odsto njih, ima između 30 i 49 godina, a među njima je veći broj pripadnica lepšeg pola nego muškaraca. Takođe, može se reći da na „Fejsbuk” najviše bežimo kad smo zasićeni poslom ili školom, jer je ova mreža najposećenija sredinom nedelje, između 13 do 15 časova. Kako se bliži kraj radne sedmice, aktivnost korisnika se povećava, tako da je četvrtkom i petkom njihovo angažovanje za 18 odsto više.

Internet savetnica i blogerka Dragana Đermanović ističe da pravi bum na „Fejsbuku” predstavljaju video-snimci koji se objavljuju uživo.

– Dokazano je da korisnici mnogo više reaguju na video-sadržaj nego na fotografije. Snimci koji uživo prenose određena dešavanja pravi su pogodak. Oni predstavljaju neku vrstu rijaliti programa, podižu adrenalin, jer ni publika ni učesnici ne znaju šta će se sledeće dogoditi – kaže naša sagovornica.

Iako „Fejsbuk” okuplja nezamislivo mnogo ljudi, nije dokazan njegov preteran uspeh kad je u pitanju oglašavanje, reči su naše sagovornice.

Putem njega može se pokrenuti marketinška kampanja za nekoliko stotina evra, ali je njen efekat neizvestan, budući da veliki broj korisnika nikad ne otvara oglase koji se pojavljuju na njihovim profilima. Ipak, iz ove kompanije poručuju da mnogi poslodavci ne mogu sebi priuštiti ignorisanje oglašivačkog potencijala „Fejsbuka”. U maju 2013. kreirano je 16 miliona lokalnih poslovnih stranica, što je dvostruko više od osam miliona, koliko ih je otvoreno u junu 2012. godine.

U brojkama

Dok „Fejsbuk” ima 1,6 milijardi mesečnih aktivnih korisnika, „Vocap” mesečno redovno koristi 500 miliona ljudi, „Tviter” 284 miliona, a „Instagram” 200 miliona.

Svake sekunde korisnici postavljaju 510 komentara, ažuriraju 293.000 statusa i objavljuju 136.000 fotografija.

Svakodnevno na profilima osvane 300 miliona novih fotografija.

U Evropi je na „Fejsbuku” više od 307 miliona ljudi, u Africi 124,5 miliona, u Aziji oko 503 miliona, a sličan je i broj stanovnika američkog kontinenta koji koriste ovu globalnu mrežu.

Komentari6
5a649
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

građanin prisutni
Lepo od vas što nemate Fejs i tako dalje, ali vi pričate o tome na internetu?! To je kao da se narkoman hvali da je ostavio cigarete, zar ne?
петар
не.
feliks56
@zvrkan i normalan: ma, ljudi, ne 100 nego ste u pravu 1000 posto! Pridruzujem se vasim razmislanjima o tim tzv. drustvenim mrezama. Ja bih to nazvao ""anti-drustvene mreze". Ljudi koji su zavisnici od njih gube, uglavnom, osecaj za normalno druzenje-licem u lice. Cvetaju otudjenja licnosti i zatvaranja u neke sopstvene virtuelne svetove. Nemam ni ja profil niti nalog ni na jednoj tzv. "drustvenoj mrezi". Bilo je pokusaja i nagovora-ajde' otvori nalog itd. Bio sam "negativno" odlucan. Moja jedina zavisnost su - slatkisi. Prvenstveno cokolade.
Zvrkan Zvrkojevic
"A waste of time". Profile sam kreirao pre vise godina na nagovor kolege koji je napustao kompaniju I predlozio mi je da preko "Facebook" ostanemo u kontaktu. Rezultat mog "zngazmana" na Fecbook mogao bi se svesti na sledece: Imam 140 "tzv prijatelja". Od toga mozda 20 clanova familije. Do sada nisam objavio ni jedan post I na profijlu imam 3 slike od kojih je samo jedna public. Od 140 "prijatelja" 100 su stranci sa kojima sam radio. Ne citam njihove interese niti postove, fucka mi se , gde su putovali, sta ih interesuje, koga slede, sa kim se druze, sta vole sta ne vole... Da li su juce imali problem sa stomakom I da li su rostiljali ili su bili na pecanju. Jednostavno fucka mi se za njihove aktivnosti I interese. Za mene je to gubljenje vremena za Marca Zakerbega i CIA koja stoji iza celog projekta je fantastican nacin za prikupkjanje podataka I kontrolu ljudi. Istovremeno je to fantastican izvor prohoda za MArca I ostale u lancu koji prodaju podatke za potrebe marketinga etc...
da li sam normalan
evo ja jos nemam fejs nalog! citavog zivota, vise od 30 godina bavim se racunarima.
Ujna Persida
Nemam ni ja nalog. Ja bih se i telefona ratosiljala da smem

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja