nedelja, 19.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:53
LIKOVNA KRITIKA

Oda čistoj prirodi

Autor: Ljiljana Ćinkulponedeljak, 04.07.2016. u 19:00
Циклус „Тропи”, Милена Јефтић Ничева Костић, Галерија „Кућа легата”

Među istaknutim likovnim umetnicima koji su Beogradu donirali svoje radove jeste i Milena Jeftić Ničeva Kostić (Milena JNK). Talentovana i ambiciozna, ona oko pet decenija svoju bogatu umetničku praksu razvija u različitim medijskim poljima. U tom kontekstu, Milena, koja opravdano sebe smatra pre svega slikarkom, ostvaren je interaktivni odnos slikara i pozorišnog stvaraoca (kostimograf, scenograf, kreator lutaka). Na tim relacijama brusila se i kreativna uzajamnost ovih složenih i nedeljivih procesa, ispoljavala velika posvećenost, profesionalnost i produktivnost, a najbolje reference njenom autorskom radu su izložbe, nagrade, monografije. Pažljivo odnegovani odnos različitog i/ili sličnog generiše stvaralačku ideju o kretanju i potpunosti koji, kao svojevrsni katalizatori, utemeljuju jedinstvenu kreativnu energiju Milene JNK.

Rodom iz Vojvodine, ona u svom zavičajnom prtljagu nosi jak genetski zapis veze s prirodom i snagom njene vegetacije, izvorom života i iskonskom vrednošću. Taj memorijski kod dao je osnovni ton i njenim prethodnim ciklusima (Krošnje, Oranice, Cvetanje), a kondenzovani vremensko-prostorni kadar prirode ona nastavlja da oživljava u raskošnim vizuelnim senzacijama i u novom ciklusu „Tropi”. Nastajao tokom protekle decenije po zapisima (crteži, fotografije, beleške) sa slikarkinih putovanja u zemlje egzotičnih kultura i biosfera – Australija, Meksiko, Indija – „Tropi” su sublimirane vizuelne i emocionalne senzacije upisane dramatičnom ekspresivnošću, energijom gesta i eksplozijom čulnosti.

Očito, veliko stvaralačko iskustvo Milene JNK inicira slobodan hod kroz vreme i vraćanje na vitalne jezičke modele postfiguracije kojima se na početku karijere služila. Kamerni karakter Galerije „Kuće legata” i veliki formati radova (27 slika 200x180cm i pet diptiha 300x200cm) u zamračenim sobama i dodatim difuznim osvetljenjem polja slike doprinosi da njena obojenost sugeriše dubinu prostora, stvara utisak sceničnog ambijenta oživljenog i muzičkom podlogom, gotovo scenografsku trodimenzionalnost. Tom utisku doprinela je i sama koncepcija postavke u znaku rešavanja problema u hodu. Naime, postavljajući velike formate svojih slika u dimenzije malih zidnih površina Milena JNK je našla moguće rešenje tako što je platna ostavila na podu prislonjene na zid galerije, neke je naslanjala stvarajući diptih po pomerenim horizontalnim ili vertikalnim linijama. Nekolicina slika je „zapakovano” u limene okvire što stvara određenu enigmatičnost, pa i provokaciju, u konceptu ovog idejno i vizuelno jedinstvenog ciklusa.

Opčinjenost činjenicama iz realnosti, čistom florom i njenom bujnom vegetacijom očita je u kadrovima predimenzioniranih slikarkinih pra/šuma čiji intenzitet svetla zavisi od godišnjeg doba, situacije na terenu pa i emotivnog stanja umetnice. Kao svojevrsna sublimacija doživljaja, kompozicija energetski pulsira ritmom, dinamikom, treperenjem fragmenata inicirajući dugačku vremensku i poetsku liniju srodnika koja vodi od Matisa ili Konjovića, žestokog slikarstva ekspresionista do vlastite vitalne i vrlo senzibilizovane slike rodnog Banata. Afirmišući u slikarskom činu radost stvaranja, „Tropi” su u znaku ekspresivne figuracije i bluap faktografije Džordžije Okif. Ovo je i svojevrsna posveta životu, oda čistoj prirodi, poema o izgubljenom raju, o Edenskom vrtu u Tropima, piše u katalogu Ana Popović Bodroža. Dodajmo, naslov ove postavke „Sačuvajmo postojanje” direktno apeluje na potrebu hitnog rešavanja ekoloških problema ozbiljno ugrožene biosfere naše planete. Ako neko čuje glasove osvešćenih ličnosti, usamljenih umetnika.


Komentari3
4e91b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Đurišić
"Čista priroda", "genetski zapis", ovakva umetnost je prevaziđena u Evropi posle pobede nad nacistima, samo se još kod nas reciklira.
Б.С.
"Родом из Војводине..." :-) Рећи да је неко "родом из Војводине" не доноси никакву информацију читаоцу. Нити Војводина има неку специфичност у односу на остатак земље која је релевантна за савремено стваралаштво, нити је Војводина изнутра хомогена у том смислу - Житиште и Палић немају баш никакве посебне везе са, рецимо, Румом.
Mrgud
Hvala. Ovakvih tekstova trebalo bi biti vise.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja