nedelja, 19.05.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:16

„Fijat“ otpušta radnike, ali nastavlja proizvodnju

Od ukidanja „treće smene“, u Kragujevcu se pravi između 400 i 420 automobila dnevno, što znači da je za „Vučićev minimum“ od 75.000 automobila godišnje potrebno oko 185 radnih dana
Autor: Brane Kartalovićsreda, 06.07.2016. u 19:04
Радници „Фијата” раде у две сменеЗванични <(Фото ФАС)

Kragujevac – „Interesovanje je veliko, ali nemam precizne podatke o broju radnika koji su se prijavili za dobrovoljni odlazak iz fabrike“ – kaže nam u slušalicu Zoran Marković, predsednik sindikata fabrike automobila u Kragujevcu, upućujući nas na kadrovsku službu kompanije „Fijat-Krajsler automobili Srbija“ u kojoj naša država ima 33 odsto kapitala, ali nema svog zastupnika.

Umesto „kadrovske“, dobijamo službu za ljudske resurse, gde nam kažu da o broju prijavljenih ne mogu da govore, jer za to nemaju odobrenje „vrha kompanije“ u kojoj se o 67 odsto kapitala grupacije „Fijat-Krajsler“ brine isključivo inostrani menadžment.

Ako već Italijani ne žele da saopšte koliko se radnika prijavilo za dobrovoljni odlazak od 27. juna, kada je počelo izjašnjavanje, možda bi time trebalo da se pozabavi kragujevačka filijala Nacionalne službe za zapošljavanje koja će na svoj nabrekli spisak od 22.000 nezaposlenih, po svemu sudeći, morati da dopiše još oko 1.500 „proletera“ koji će u ovom gradu ostati bez posla posle odluke „Fijata“ da u fabrici automobila ugasi jednu smenu. Iz fabrike automobila će otići oko 900 radnika, a još oko 600 bi moglo da ostane bez posla u preduzećima koja za „Fijat“ prave delove.

Izjašnjavanje radnika biće završeno u petak, 8. jula, ali ako „dobrovoljaca“ ne bude dovoljno, „Fijat“ će morati da posegne i za pravljenjem novog spiska na kome će se naći oni koji će „silom“ morati da napuste fabriku automobila, kao tehnološki višak.

No, možda tog drugog spiska i ne bude, imajući u vidu da se zaposlenima nude „stimulativne“ otpremnine: za tri godine staža u „Fijatu“ – otpremnina 4.800 evra. To, međutim, sleduje samo onima koje je „Fijat“ zaposlio, dok će „stari“ radnici „Zastave“, koji su samo prešli u novu kompaniju, dobiti 300 evra po godini staža – za 37 godina, na primer, radniku sleduje 11.100 evra. S tim novcem bi, možda, mogla i da se dočeka penzija, ali će problem imati mlađi radnici, pre svega zato što se u Kragujevcu, gradu nedovoljno oporavljene privrede, teško dolazi do novog posla.

„Nekom se može učiniti da je 4.800 evra mnogo, ali kakav se sopstveni posao sa tim parama može pokrenuti“ – pita se i naš stalni sagovornik na ovu temu, već pomenuti sindikalac Marković.

Uprkos ovim problemima, prouzrokovanim slabom prodajom modela „500-L“, „Fijat“ u Kragujevcu nastavlja proizvodnju. Samo se automobili neće praviti u tri smene, kao do sada, nego u dve. I umesto 630 automobila dnevno, u fabrici će se praviti 420.

Pred put u Torino, na sastanak sa „drugim čovekom“ italijanskog proizvođača automobila Alfredom Altavilom, premijer Aleksandar Vučić je rekao da Kragujevcu sleduje proizvodnja od 75.000 do 90.000 „500-L“ na godišnjem nivou. Ako uzmemo u obzir ovaj „Vučićev minimum“, onda će preostali radnici morati da imaju oko 185 radnih dana u 2016. Ali s obzirom na to koliko je puta ove godine prekidana proizvodnje, pitanje je da li će se i do tog „minimuma“ doći.

Serijska proizvodnja modela „500-L“, iz milošte nazvanog „veliki fića“, počela je s jeseni 2012. Tada je počelo da se pravi, u tri smene, oko 500 do 550 automobila dnevno. Kasnije je proizvodnja rasla, ali je izvoz opadao. Sa 1,53 milijarde evra, koliko je iznosio 2013. godine na 1,18 milijardi evra 2015. godine.

Ipak, „Fijat“ je i dalje naš najveći pojedinačni izvoznik, pa bi valjalo razmisliti šta posle 31. decembra 2018., kada ističe ugovor koji je naša država potpisala sa ovom kompanijom 2008. Premijer Vučić se iz Torina vratio sa radosnom vešću da „Fijat“ ostaje u Srbiji i posle isteka tog ugovornog roka. Međutim – u tome se svi slažu – kragujevačka fabrika neće imati budućnost ako ovde uskoro ne počne proizvodnja novog modela.

Još samo da država ispuni neke svoje obaveze prema kompaniji čiji je suvlasnik, kao što je, na primer, put Kragujevac–Batočina. Ta magistrala je počela da se pravi još 2004., a ni do danas nije u potpunosti završena. Ne bi bilo loše da se to konačno uradi, budući da je u obnovu starih pogona „Zastave“ i kupovinu nove opreme uloženo 1,3 milijarde evra.


Komentari15
b5730
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nina Jerković
Нажалост никада не дочекасмо да се објави штетни уговор са Фијатом као што је обећавао сада "мандатар" и "спасилац" ФИАТа који је тврдио да је уговор претходне владе са ФИАТом штетнији него његов уговор са Етихадом. За "управљање" Етихада над ЈАТом влада и председник државе су добили на "поклон" 3 џипа од БинЗаједа, а влада је пренела ~200 милиона евра "дуга" (са трошковима оснивања ЕрСрбије) ЈАТа у јавни дуг, непознати износ је дат за одлазак радника, дата је "субвенција" од 100 милиона евра 2013-2014 и буџета владе, Аеродром Београд је 2013-2014 те опростио таксе ЕрСрбији 17.6 милиона долара и 23.4 милиона евра. Колике су "субвенције" владе 2015-2016 године за ЕрСрбију нико не зна као ни колико милиона долара је опроштено такси ЕрСрбији (читај арапима из Етихада који користе ЈАТ као тројанског коња на дестинацијама где не могу да лете).. Ако "уговор за ЈАТ" који и даље послује са губитком "није штетан" колико милијарди евра је отишло из владе на ФИАТ да би "успешно пословао"
Jovica
Sad će da vrate proizvodnju stojadina, više se isplati...
Боба
Била и остала политичка фабрика нажалост с том разликом што је некада цео ланац Заставе у Србији запошљавао 100000 људи а профит је остајао у Србији а не само губици као данас. И онда и данас одлуке су доносили политичари без имало знања економије с тим што су данас последице још горе. Међународни капитал не поштује потребе друштва и колико сутра Фијат може да оде негде где су плате још ниже или снизи ионако ниска примања радника на још ниже гране. Све то показује да је оријентација искључиво на стране инвестиције које се плаћају дебелим државним субвенцијама бесмислена сем за рекламу политичара. Сигурно ће неко из ЕУ кад тад потргнути питање субвенција Фијату јер ако плаћамо њима да раде у Србији зашто не би Фолксваген и Пежо имали исту привилегију да бивају плаћени да послују у Србији? После тога мораће да се укину субвенције а Фијат ће отићи јер ионако послује на граници профитабилности. Излаз је направити државни концерн са стручњацима и лиценцама које још увек поседујемо.
srecko sreckovic
Koliko vidim sa Italijanima ce mo proci kao sa Amerima sa Zelezarom Smederevo, samo ce mo dobiti nazad fabriku za jedan evro umeso jedan dolar.Napredujemo, ionako smo u Zastavu ulozili vishe od Italijana..
Sava Trifunovic
nastavak/konjukturom i bez ikakvih bojazni da do njenog pada u dogledno vreme dode.Tako,na primeru Fabrike kablova,Jagodina sa pedesetak miliona virtuelnih potrazivanaja ,,drzave od strane drzave"moguce je uz malo ozbiljnije sagledavanje cinjenicnog stanja ali od strane ozbiljnih i pravih poznavalaca ekonomskih nauka i istinskih pregalaca u borbi za otvaranje a ne zatvaranje radnih mesta poput gospodina Vucica,kome na srecu jos uvek narod veruje da se istinski u skladu sa svojim istupima zalaze, moguce je glatko zaposliti dve i po i nesto vise hiljada radnika u firmi koja bi bila cisto domaca sto nije od male vaznosti da se tako izbegne hibrid od programa nastavka pljacke u nesto gorem obliku od ,,24...... privatizacija" koji je strucno nazvan UPPR a sprovodi ga postojece rukovodstvo koje je ovu firmu i upropastilo u saradnji sa prethodnim stranackim rukovodstvom a predlozilo ga Ministarstvo za privredu sa cime je nas Premijer donkle i upoz-nat.Moiim da ovo objavite kao nastavak.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja