sreda, 20.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 07.07.2016. u 18:13 Jasna Vujičić, nutricionista
ISHRANA

Tri lake namirnice za vrele letnje dane

Krastavac, tikvice i boranija idealne su za osobe na dijetama, a svojim sadržajem vitamina, minerala i vode doprinose regeneraciji organizma
(Фото Пиксабеј)

Nećete pogrešiti u izboru namirnica ako se krastavac, tikvice ili boranija nađu na vašem tanjiru tokom ovih letnjih dana.

Krastavac je, baš kao i lubenica, sastavljen pretežno od vode (95 odsto) i, osim što osvežava, doprinosi hidriranju organizma. Ovo povrće je bogato mineralima poput bakra, kalijuma, mangana, ali i vitaminima Be, Ce i Ka, što je pravi izbor ukoliko tražite dobru namirnicu za redukcionu dijetu. Ima malo kalorija (samo 14 kalorija u 100 grama) i mnogo vodorastvorljivih vlakana. Krastavac je izvor polifenola i drugih jedinjenja koja smanjuju rizik od oboljenja kardiovaskularnog sistema.

Pošto poboljšava koncentraciju, dobra je namirnica u ishrani obolelih od degenerativnih oboljenja poput Parkinsonove bolesti. Štiti srce jer sadrži kalijum koji utiče na smanjenje povišenog krvnog pritiska i regulaciju elektrolita u organizmu. Smanjuje rizik od raka dojke, grlića materice, jajnika, raka prostate kod muškaraca jer sadrži lignine i druge fitonutrijente koji imaju antikancerogena svojstva. Krastavac sadrži i vitamin Ce, beta karoten. Zbog svog sadržaja kompleksa vitamina Be, koji smanjuju osećaj anksioznosti, dobra je namirnica za osobe pod stresom.

I tikvice asociraju na letnji meni iako se mogu naći i pripremati i tokom drugih godišnjih doba. Energetska vrednost tikvica je samo 16 kalorija u 100 grama. Sadrže minerale: magnezijum, fosfor, bakar, gvožđe, cink, kalcijum i vitamine kompleksa Be, vitamin Ce i nešto vitamina Ka. Dobre su za osobe na dijeti, za mršavljenje, jer sadrže vlakna i vodu. Zbog velikog sadržaja dijetnih vlakna, pogodne su i za dijetu kod povišenog holesterola i triglicerida. Dijabetičari bi trebalo što češće da ih konzumiraju jer tikvice skoro i da nemaju ugljene hidrate, a smanjuju resorpciju glukoze. Delovanjem na regulaciju masti i šećera, tikvice preventivno utiču na pojavu ateroskleroze, srčanog i moždanog udara.

Mogu da se kuvaju, griluju, kuvaju na pari, rendaju u supe i čorbe, pune s mesom ili drugim povrćem ili žitaricama.

Boranija je nedozreli pasulj (grah) koji se uzgaja, bere i konzumira pre nego što se pasulj potpuno razvije, dakle ostane u omotaču (mahuni).

Spada u niskoenergetske namirnice i često je na jelovniku osoba na dijetama. U 100 grama boranija daje od 18 do 28 kalorija u zavisnosti od vrste. Što je boranija starija, kalorijski je jača. Sadrži dijetna vlakna koja su važna za pravilno funkcionisanje probavnog sistema i vitamine kompleksa Be, provitamin A i vitamine Ce i Ka. Od minerala u boraniji ima gvožđa, magnezijuma, kalcijuma, fosfora, mangana i cinka.

Termičkom obradom gubi protein lektin, koji može da bude toksičan u većim količinama, pa je veoma važna pravilna priprema. Boranija može da se kuva na pari, u vodi, može da se peče u rerni, ili pripremati u voku (prži–mešaj). Može da se kombinuje s piletinom, bademima, pavlakom.

Komеntari0
9c6c0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja