sreda, 25.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 04.08.2016. u 12:44 Dejan Aleksić
BEOGRADSKI MOSTOVI

Najstarijim vozovi jedva idu, a najmlađi meta lopova

Стари железнички – саобраћајница преко реке овог месеца ући ће у 133. годину (Фото Р. Крстинић)

Otkada je pre 1884. izgradnjom Starog železničkog mosta počela da se ispisuje istorija beogradskih saobraćajnica preko Save i Dunava, reke naše prestonice premostilo je još sedam kolosa. U ratovima su jedni rušeni, a drugi građeni. Simbol prestonice tridesetih prošlog veka bio je viseći Most kralja Aleksandra. Danas titulu najlepšeg nosi Most na Adi. On još nema upotrebnu dozvolu, ali sa najmlađim – Pupinovim mostom spada u najmodernije. Za razliku od njih za obnovom vape „Pančevac”, Stari železnički i Brankov most.

Železnički – Stari i Novi  

Glavnu ulogu od Starog trebalo bi da preuzme Novi sa završetkom Beogradskog železničkog čvora (Foto R. Krstinić)

Stari železnički most, najstarija saobraćajnica preko reke, ovog meseca ući će u 133. godinu. Prva železnička veza preko Save dve obale premostila je avgusta 1884, kada je zvanično i otvorena Glavna železnička stanica. Od njegovog podizanja do danas srpska, a dugo i jugoslovenska prestonica, prošla je kroz nekoliko burnih perioda, a te nedaće „osetili” su i stubovi ovog mosta.

U Prvom svetskom ratu kapetan Mihailo Alić sa svojim saborcima 29. jula 1914. srušio ga je kako bi Austrougarima presekao prilaz Beogradu, a njegovi ostaci pali su na brod sa austrougarskim vojnicima. Posle rata most je brzo obnovljen.

Na početku Drugog svetskog rata minirala ga je vojska Kraljevine Jugoslavije. Njegova konstrukcija pala je opet na brod, ali ovoga puta u njemu je bila jugoslovenska posada koja se povlačila ka Ostružnici.

Današnji izgled most je dobio odmah posle rata. Do izgradnje Novog železničkog, Stari je bio jedini te vrste u glavnom gradu SFRJ. Preko njega i danas idu kompozicije, pa čak i one najnovije moderne „Štadlerove”, ali ni ovi brzi vozovi ne razvijaju brzinu veću od 9 do 10 kilometara na sat.

Nešto uzvodnije, njegov mlađi „brat” jedno je od prvih čeda Beogradskog železničkog čvora. Projekat za ovaj čvor završen je 1974. kada je počela i gradnja tog dvokolosečnog visećeg železničkog mosta. On je završen 1979, a glavnu ulogu od Starog trebalo bi da preuzme sa završetkom čvora. Poslednje najave su kraj 2018. godine.

Stari savski  

Sagrađen je u toku Drugog svetskog rata Foto D. Mučibabić)

Stari savski most, koji je danas jedan od glavnih detalja večernje panorame Beograda, sagrađen je u toku Drugog svetskog rata. Podignut je 1942. i u to vreme bio jedini most preko Save. Od nacističkog miniranja 1944. spasao ga je učitelj Milutin Zarić. Šine su na most postavljene tačno četiri decenije kasnije, u okviru izgradnje tramvajske trase do Bloka 45. Poslednja veća rekonstrukcija bila je od oktobra 2007. do marta 2008. godine. Ovaj simbol grada uskoro bi ipak trebalo da počne da menja izgled – ubuduće će sa obe strane imati kolovoz sa po dve saobraćajne trake, pešačko-biciklističkom stazom i tramvajskom bašticom ukupne širine 34 metra.
 

Brankov i „Gazela” 

Konačno predstoji uređenje pešačke staze i dela mosta (Foto D. Jevremović); Narandžasta lepotica rekonstruisana 2012. (Foto R. Krstinić)

Brankov most i „Gazela” doskora su bila dva najmlađa mosta u glavnom gradu. Više to nisu, ali i dalje spadaju u najopterećenije saobraćajnice preko Save.

Brankov, koji je pre 60 godina izgrađen na mestu na kome se pre Drugog svetskog rata nalazio velelepni viseći Most kralja Aleksandra, decenijama je jedna od najvažnijih veza starog jezgra grada i Novog Beograda. O tome poslednje tri godine svedoče i sve vidljivija oštećenja na ovom mostu, koji je današnji izgled dobio krajem sedamdesetih prošlog veka.

Početkom prošlog avgusta, na sve to, sa mosta je na saobraćajnicu ispod njega pao i nosač kablova. Tada je gradonačelnik najavio je da je projekat rekonstrukcije mosta u završnoj fazi i da će 2016. taj posao biti prioritet.

Posle gotovo 12 meseci, tek juče je stigla najava da je novac i obezbeđen.

– Direkcija za građevinsko zemljište će u naredne tri nedelje raspisati javnu nabavku za rekonstrukciju dela ovog mosta i pešačke staze, čija je vrednost 320 miliona dinara. Ispostavilo se da nije samo problem staza, već i neki delovi mosta ispod staze – rekao je gradski menadžer Goran Vesić.

„Gazela”, koja je krajem prošle godine proslavila 45 godina, takvih problema nema. Ova narandžasta rečna lepotica rekonstruisana je od 2010. do 2012. godine.

Most na Adi

Kako bi se „trošio” u punoj meri neophodno je da se na njega postave tramvajske šine i urade pristupne saobraćajnice (Foto N. Trklja)

Upravo te 2012. godine u saobraćaj je pušten još jedan most nad Savom – Most na Adi. Od tada se i preko njega odvija saobraćaj, ali i dalje se on ne koristi dovoljno. Kako bi se Most na Adi „trošio” u punoj meri, neophodno je da se na njega postave i tramvajske šine i urade sve pristupne saobraćajnice.

– Za postavljanje šina urađen je idejni projekat. Do kraja ove godine planirano je pokretanje javne nabavke za izbor izvođača, a sledeća godina je predviđena za ugradnju šina – ukazali su u Direkciji za građevinsko zemljište.

Pilon je trebalo da krasi rešetkasti vrh, ali po svemu sudeći od toga neće biti ništa.

– On neće biti montiran jer nije obuhvaćen postojećom građevinskom dozvolom. U septembru 2011. izvođač je uklonio dizalicu koja je služila za izgradnju pilona, tako da više nije bilo mogućnosti da postavi vrh. Za njegovo dodavanje trebalo bi da se vodi nova procedura – naveli su u direkciji.

Pupinov i „Pančevac”

Najmlađi most (Foto R. Krstinić); I dalje jedan od najopterećenijih u gradu zbog čega je i dotrajao (Foto D. Jevremović)

Do pred kraj 2014. samo Pančevački most je u prestonici premošćavao Dunav. Tada je svečano otvoren i Pupinov. „Pančevac” je i dalje jedan od najopterećenijih u gradu, zbog čega je i dotrajao. Ali, jedan od glavnih problema jeste što za njegovu obnovu novac treba da bude izdvojen iz nekoliko kasa –gradskih i republičkih.

A za najmlađi – Pupinov most doskora se spekulisalo da nema upotrebnu dozvolu. U Direkciji za građevinsko zemljište su to demantovali. Taj problem, priznaju, još nije rešen kada je reč o Mostu na Adi.

– Zbog izmene zakona, za Most na Adi neophodno je ponovno formiranje komisije za tehnički pregled. Izdavanje upotrebne dozvole odlažu i krađe i oštećenja, N. N. lica kvare liftove čim se poprave, kradu znakove za rečnu plovidbu, kablove za javnu rasvetu... – istakli su u direkciji.

Komentari2
50328
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Rados
Otud autoru teksta ova misao "Данас титулу најлепшег носи Мост на Ади"? Pre bi odgovaralo najruzniji? Toliko zica i sajli kao na seoskom vasaru. "Most jos nije dobio upotrebnu dozvolu..." Dok dobije dozvolu morace da se remontuje...
sloba car
da li su oni koji brinu za bezbednost I inventor mostova takodje NN lica???

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja