subota, 22.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:48

Ko koga štiti

Otvoreno pismo prof. dr Aleksandra Lipkovskog, predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta Srbije, Saši Jankoviću, zaštitniku građana, tipičan je sukob pravde i pravičnosti, s jedne, i političkog voluntarizma, s druge strane
Autor: Đorđije Uskokovićutorak, 16.08.2016. u 08:15
Никола Костандиновић

”U društveno-humanističkim naukama (psihologiji, pravu, sociologiji…) odvajkada postoji metod – analiza slučaja. Istraživač, analitičar (ne mislim na ove naše tzv. političke analitičare) slučaj, pojavu, analizira sa svih strana: kad, kako i gde nastaje, ko su akteri-učesnici, koji su i kakvi njihovi motivi, namere, koje i kakve su posledice njihove akacija (po njih same i po okolinu) itd. Ako se pokaže da istovetnih ili vrlo sličnih „slučajeva“ ima više govori se o društvenim pojavama. Ako su te pojave negativne, štetne, tada je reč o društvenoj patologiji, tj. o bolesnom društvu.

Otvoreno pismo prof. dr Aleksandra Lipkovskog, predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta Srbije, i Saši Jankoviću, zaštitniku građana, tipičan je sukob pravde i pravičnosti, s jedne, i političkog voluntarizma, s druge strane, s verovatnom pobedom ovog drugog, sudeći po dosadašnjim zbivanjima iz ovakvih „duela“.

Slučaj je, podsećam, „proizveo“ zaštitnik građana (dakle i zaštitnik učenika), tako što je „preporučio“ da se učenicima prizna netačno rešenje zadatka iz fizike koji su rešavali na maloj maturi, koristeći rešenje iz važećeg udžbenika (zbirke zadataka). Predsednik NPS-a tvrdi da bi „prihvatanje Jankovićeve preporuke bio šamar prosvetnoj i naučnoj javnosti, a budućnost školovanja naše dece i unuka bila još ugroženija nego što je sada. Naučna istina je jedna, a đaci treba da budu podstaknuti da tragaju za njom, a ne da uče napamet“, tvrdi Lipkovski. On zamera zaštitniku građana da podržava one đake koji su odgovorili bez razmišljanja rukovodeći se samo naučenim napamet.

„Učenje napamet“ ili „bubanje“ kao zapamćivanje (memorisanje) naučenih činjenica jeste sastavni deo svakog učenja i obrazovanja, u svim obrazovnim i naučnim oblastima, pogotovu u pravu (pretpostavljam da je Janković diplomirao na nekom pravnom fakultetu gde je važnije „bubanje“ činjenica, zakona i paragrafa, od znanja celokupne geometrije, od Euklidove do one koju predaje Lipkovski na PMF-u. (Uostalom, svi psihološki testovi, bilo radi odabira za školovanje, zaposlenje, vozački ispit, pa do smeštaja u gerontološke, psihijatrijske i KP ustanove, sadrže tzv. testove memorije.)

Sličan, gotovo identičan je nedavni „slučaj“ – pismeni rad-test na takmičenju iz srpskog jezika u jednoj kraljevačkoj osnovnoj školi gde odličnoj učenici nije priznat kao tačan odgovor u kojem je u naslovu narodne pesme „Smrt Majke Jugovića“ reč „majke“ napisala malim umesto velikim slovom M, rukovodeći se „starim“ Pravopisom (iz 2010) umesto novim (iz 2013), oba u izdanju istog izdavača – Matice srpske. Nadležni državni prosvetari pravdaju ovu zbrku tvrdnjom da su učenici i nastavnici dužni da prate promene, izmene i dopune, udžbenika i priručnika, koje su u nas česte, kao i sve što se menja čak i ustav i zakoni, o propisima i uredbama da i ne govorimo, čim se promeni vlast, pa i ona u prosvetna.

Predsednik NPS smatra da je Jankovićevo ponašanje nedopustivo. Zaštitnik građana mora da štiti sve, pa i dugoročne interese građana, tvrdi on. A jedan od tih interesa, po njegovom mišljenju, jeste „da se zna šta je dobro a šta ne, šta je tačno a šta pogrešno“. Zaštitnikova preporuka „dovodi do relativizacije pojma istine i do relativizacije znanja koje đaci stiču u školi. Kako je moguće priznati očigledno pogrešan odgovor“, pita se predsednik NPS-a? Svaki učenik koji razmišlja prilikom rada testa, „prostom ali promišljenom eliminacijom” utvrdiće da jedino odgovor pod 4 može biti tačan...“, zaključuje on.

Dakle, kao u TV kvizu(!) Po mišljenju predsednika NPS-a A. Lipkovskog, očigledno je da on, S. Janković, nije shvatio ulogu zaštitnika svih građana. On mu čak pripisuje i filozofsku odgovornost – relativizaciju istine, pedagošku – relativizaciju znanja, zatim univerzalnu obavezu – da „štiti sve a naročito ostvarenje dugoročnih interesa”; dakle, odgovoran je i za našu budućnost. Mnogo bremena na jedna leđa!

Uloga zaštitnika građana je da štiti prava svih građana, u ovom slučaju jednako i maštovitih učenika i onih „bubalica“, a to znači da niko ne sme biti oštećen tuđom greškom, nemarom ili neznanjem nadležnih (autora, recenzenta, ispitivača i ocenjivača), a pogotovu samovoljom državnih birokrata u Ministarstvu prosvete. Ono što zaštitnik ne zna, ili previđa (ili zna i vidi, ali je nemoćan da bilo šta promeni) jeste da „vrana vrani oči ne vadi“. Neće, dakle, predsednik NPS-a da prizna bilo čiju krivicu iz prosvetne birokratije; krivi su, po njemu, jedino nemaštoviti učenici-bubalice, koji nedovoljno koriste mozak, ne misle logički (iako se koliko znam, logika najranije uči u trećem razredu gimnazije, a ovde je reč osnovcima).

Ovim je načeto pitanje poverenja u škole, knjige, nastavnike, prosvetne organe... Smeju li učenici, bez mogućih štetnih posledica u pogledu ocena, verovati a priori knjigama (udžbenicima), ili, treba poput Galileja sumnjati u sve, ne samo u crkvene knjige nego i u vlastitu percepciju, pa logičkim zaključivanjem, maštom i intuicijom, odnosno „prostom ali promišljenom eliminacijom“, kako im savetuje predsednik NPS-a, doći do tačnog odgovora – Zemlja se okreće oko Sunca!

 Poverenje je u čvrstoj vezi s verovanjem. Zahtev da učenici, umesto da veruju knjigama (udžbenicima), školi i nastavnicima, treba da misle svojom glavom i logičkom „prostom ali promišljenom eliminacijom“ dođu do tačnog odgovora, protivreči stavu NPS-a i njegovog predsednika kad je reč o obaveznom nastavnom predmetu – veronauka. Naime, ma ko da predaje ovaj predet, bilo koje veroispovesti bio veroučitelj, ili bio agnostik, čak i ateista, on će morati da uči učenike da veruju a ne da misle i da logičkom „prostom ali promišljenom eliminacijom“ dođu do saznanja postoji li bog, vlastita sudbina predodređena božjom voljom, zagrobni život i sl. Samim tim trebalo bi da ih uči da ne veruju školskim knjigama i nastavnicima, a naročito školskim i opštim vlastima. Uostalom, sumnju u ove poslednje naučiće u svojoj kući.

Sociolog


Komentari22
745e8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Baka Milica
..... i jedni i drugi su u pravu, zato je trebalo priznati i jedan i drugi odgovor :)
ilija
Svasta za procitati! Svi koji se (ozbiljno) bave obrazovanjem i vaspitanjem mladih znaju da sve sto se u toku godina skolovanja deteta ucini (ili ne ucini) rezultuje ISHODOM. E, pa ishod je ono sto smo dobili na maturi, kako god i sa koje god strane ga posmatrali. I sad, neko nadobudan (a po godinama daleko od toga) hoce da na ishodu isteruje vasionsku istinu - " ne moze se u ime necega priznati pogresan odgovor"! To je kao da biste hteli da mutan potok izbistrite na uscu. Kasno je za istinovanje kad do ishoda stigne, o tome je mnooogo ranije trebalo misliti a mi smo progutali toliko neistina da mi ova "higijenska" prica stvara muku u stomaku. Kako i ne bi kada je ocigledno da je poruka ombudsmanu licna, politicka, ideoloska...sve samo ne dobronamerna.
Dušan Nedeljković
Eventualnim priznavanjem netačnog a - parafraziraću - "nabubanog" odgovora ugrožavamo pozicije učenika koji su zaista ovladali materijom i dali tačno rešenje. Posebno je bitno što je ovde reč o fizici, prirodnoj nauci, a sa zakonima prirode nema pogodbe niti se u njima mogu tražiti rupe - njih jednostavno treba poznavati. Uostalom, štamparske i slične greške do sada nisu uticale (niti bi smele) na ocenjivanje niti u većoj meri na ovladavanje materijom. Svi znamo da su Veneove zbirke svakom dopunom donosile po dvadesetak procenata pogrešnih rešenja novouvedenih zadataka. Logikom iznesenom u članku štelovanje rešenja zarad poklapanja sa netačnim rezultatom bi bilo prihvatljivo... ili nešto nisam razumeo? Zar je to cilj obrazovanja? Ne, nije.
Jasmina Maric
U ime svih svojih kolega, prosvetnih radnika koji svo svoje uze strucno znanje, vestinu prenosenja istog i pedagosko umece ulazu u obrazovanje vase (i nase) dece, zdusno ih poducavajuci kritickom odnosu prema proslosti ( nastavnik sam istorije) i sadasnjosti, a u ime (nadam se) srecnije buducnosti, izrazavam (dugi niz godina gomilano) iskreno nezadovoljstvo i ogorcenje cinjenicom da se u srpskoj javnosti ukorenio stav da je nas obrazovni sistem posrnuo, te da se deca u skoli uce da "bubaju" napamet cinjenice. Poznajem veliki broj izvrsnih nastavnika koji drze antologijske casove, predavanja o temama iz svojih predmeta koja inspirisu njihove ucenike da budu ljudi kojima nisu strane cast, pravdoljubivost, ljubav prema svom narodu, iskreno uvazavanje civilizacijskih vrednosti koje su sveljudske tekovine istorije drustva, te hrabrost da iznesu svoj stav i brane ga u svakoj prilici cvrstim argumentima (a najcvrsci je argument ZNANJE), pa ne zasluzuju ovo javno (o platama da ne govorim) omalovazavanje svoje (esencijalno vazne) profesije. Pogresan odgovor NIKAKO NE MOZE BITI PRIZNAT KAO TACAN -to je nonsens !
M.pov.citalac
Jedino pravo resenje u ovom slucaju je predlozio komentator Lajavi@. Sve ostalo je , kako rece isti, nasilje nad jednim ili drugim ucenicima. Sam dogadjaj je vredan velike paznje, ako moze da dovede do pozitivnih promena u sistemu obrazovanja, gde bi se kod procesa ucenja vise stimulisalo kriticko razmisljanje.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja