četvrtak, 19.09.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:22
FORMULE ŽIVLjENjA

Pedagoški ugovor roditelja i učitelja

Autor: Zoran Milivojevićnedelja, 04.09.2016. u 11:45
(Илустрација Срђан Печеничић)

Svaka društvena zajednica, od lokalne do države kao celine, zasnovana je na jednom društvenom ugovoru njenih pripadnika.

Ovaj društveni ugovor pretpostavlja saglasnost uključenih društvenih subjekata i podelu odgovornosti. On se pretočava u zakone koji su obavezni za sve pripadnike zajednice.

To se odnosi na sve važne aspekte društvenog života, pa i na pitanje obrazovanja i vaspitanja.

U društvenom ugovoru koji reguliše ovu oblast zainteresovane strane su roditelji kojima je najviše stalo da njihova deca izrastu u dovoljno obrazovane i socijalizovane ljude, učitelji svih nivoa i škole, kao oni koji pružaju uslugu koja vodi ka tom cilju, ali i država oličena u ministarstvu jer bi trebalo da joj bude stalo kakva će biti buduća generacija njenih građana.

Ovaj podrazumevani ugovor čini okvir ponašanja učitelja, đaka i njihovih roditelja.

Do pre više od trideset godina ovaj ugovor je bio jasan: učitelji i roditelji su zajedno sarađivali kako bi dete postalo funkcionalni i obrazovani odrasli. Onda su nastupile različite „reforme školstva”, tako da smo trenutno u situaciji da nije jasno da li uopšte postoji i kakav je ovaj ugovor danas.

Pored promene filozofije podučavanja, promenilo se mnogo toga drugog: vaspitni odnos roditelja prema deci, odnos roditelja prema nastavnicima, odnos nastavnika prema deci i roditeljima i odnos celokupnog društva i države prema značaju procesa podučavanja.

Na mikronivou sve rečeno se prelama u odnos učitelj–učenik. Moguće je razlikovati tri modela ovog odnosa: autoritativni, uslužni i partnerski koji danas paralelno postoje, čak i u istoj školi.

Autoritativni ili tradicionalni model podučavanja stavlja učitelja na prvo mesto, daje mu moć, a učenike stavlja u jasno definisanu društvenu ulogu đaka. Učiteljima najviše odgovara ovaj model i očekuju da ih roditelji u njemu podrže.

Uslužni model je sasvim obrnut: stavlja učenika na prvo mesto i preko roditelja mu daje moć, a učitelji su na periferiji sa zadatkom da ugode roditeljskim i učeničkim očekivanjima. Ovaj model najviše odgovara roditeljima koji smatraju da „najbolje poznaju svoju decu” tako da daju uputstva učiteljima kako da se ponašaju prema njihovom detetu.

Partnerski model je zasnovan na pretpostavci da je u najboljem interesu deteta da učitelji i roditelji sarađuju kao jednakovredni odrasli, da se usaglase oko željenog cilja i da podele aktivnosti i odgovornosti koje vode ka tom cilju: izrastanju deteta u obrazovanu i socijalizovanu ličnost.

To obično znači da roditelji više vaspitavaju, a nešto manje učestvuju u učenju, a da učitelji više podučavaju, a da manje vaspitavaju.

Partnerski odnos je ono što najviše odgovara sadašnjem društvenom trenutku jer obrazovanje bez vaspitanja nije moguće dobro sprovoditi.


Komentari10
cc6b9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

logika
ma da se privatizuju sve škole, da viš kako bi se upristojili i nastavnici i roditelji...
Črtomir
Socializacija, emotivna kompetentnost (ili inteligencija, snalažljivost), etičnost... humanitarnost, ako želite,.. onda odnos do znanja (a ne ocene!), odnos do rada (napora, iniciative), optimalna upotreba znanja, timski rad, solidarnost... a pre svega učenje sa razmišljanjem (postavljati pitanja a ne diktirati odgovore)... to sve bi trebalo da bude i sadržaj obrazovanja. Ali za tako nešto "nema vremena" jer škola je dimenzionirana na neki obrazovni plan(spisak informacija ili senzacija koje učenik mora uspešno da reproducira za ocenu) po kojem treba učenicima "nabacati što više cigli u glavu". I tako te cigle onda stoje u glavama, lepo složene na paletama. A malte (za povezivanje i gradnju) nema! Treba naglasiti, da ta ista malta, gore spomenuta, također povezuje i izgrađuje društvo, u biti ta malta su i dobri, uspešni i konstruktivni odnosi među ljudima. Ako postoji to, postoji napredno društvo koje, svakako, ne bazira isključivo na novcima... ciglama :)
Сале Земунац
Сво моје троје деце ишло је код исте учитељице. Када је прво кренуло бринуо сам се као ће бити и био сам одушевљен наступом и радом са децом и сарадњом са родитељима. Прави партнерски однос. Првог дана је рекла отприлике следеће: ''Ја сад постајем још један члан ваше породице. Сматрам да, што се тиче деце, између нас не би требало да буде тајни. Ту смо и ви и ја да деци помогнемо да прођу школовање без проблема.'' Сву своју децу је пратила да краја основне школе и уско сарађивала са разредним старешинама, ако би се појавили неки проблеми. Већина модерних родитеља ипак, по мом мишљењу, је за услужни однос из простог разлога јер не схватају да је на њима да дете васпитају, а да учитељ служи да их образује и да да ''завршни гланц'' што се тиче васпитања, нарочито у област социјализације, пошто је доста јединаца, који немају прилике да изграде тај однос у породици. Учитељи не могу да васпитају дете, ако нема неку основу, а нажалост и родитељи су сами неваспитани, па дају рђав пример деци
Сале Земунац
@Pedagog Да сте педагог, као што сте се потписали, знали бисте да се дете васпитава од тренутка када изађе из породилишта. Оне основе, које стекне у породици, што се тиче васпитања, наши стари су звали''домаће васпитање''. Да вам не образлажем шта би требало да обухвата све то васпитање. Ако дете нема тога тешко може да се надокнади било каквим упорним и пожртвованим радом било ког учитеља. @maraja Је ли то ви полазите од себе када мислите да свако носи ''100 гр кафе и чоколаду'' сваки пут кад му неко заврши оно што му је иначе и посао. На вашу жалост тој жени нисам ништа више дао осим дубоке захвалности и особитог поштовања за њен рад. А што се тиче тајни, то се односи углавном на оне ствари што се тиче здравственог стања и проблема, које су на релацији ''није за свачије уши'', мада знам да има доста вас, који би тако радо завирили у ''туђи тањир'' и наслађивали се туђим проблемима верујући тако да су сопствени проблеми тако мали.
Preporučujem 7
Pedagog
U skoli se odvija vaspitno-obrazovni proces, vaspitanju se posvecuje ista paznja kao i obrazovanju, tako da o "glancu" nema govora. Naprotiv, vaspitanju se pristupa sustinski.
Preporučujem 2
Prikaži još odgovora
Деда Милоје
Па, сви ћемо се сложити да је "Партнерски модел" најбољи. Него ајде, у следећем недељном јављању, мало озбиљније, детаљније и професионалније разрадити овај модел. Тема је и одлична и актуелна.
Јелена
Приметно је олако уопштавање у овом делу текста: ,,Učiteljima najviše odgovara ovaj model i očekuju da ih roditelji u njemu podrže.'' Заправо, такви учитељи скоро да су изумрла врста. За разлику од тога, овај део је прецизиран што је у реду. ,,Uslužni model...najviše odgovara roditeljima koji smatraju da „najbolje poznaju svoju decu” tako da daju uputstva učiteljima kako da se ponašaju prema njihovom detetu.'' Ако би се посматрало већински са намером да се уопштава, онда би пре било да већини учитеља и родитеља (декларативно) одговара ,,Partnerski model.'' Управо тако и јесте у просвети, али се и даље одозго намеће ,,Uslužni model'' који мало по мало задобија симпатије већине родитеља па чак и већине просветних радника-родитеља када је реч о њиховој деци. У том смеру, штетан посао је одрадила вишегодишња гласна пропаганда независних удружења новинара Србије.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Spektar /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja