nedelja, 15.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 12:08
NAUKA

Ruski naučnici tvrde da delfini razgovaraju

Snimljeno „čavrljanje” dva odrasla crnomorska kljunasta delfina i u tom materijalu istraživači uspeli da prepoznaju „reči” i „rečenice”
sreda, 14.09.2016. u 12:40
Делфини имају висок ниво интелигенције (Фото Ројтерс/Џ. Шулц)

Moskva – Ruski naučnici tvrde da su prvi put uspeli da snime razgovor između delfina.

Dva odrasla crnomorska kljunasta delfina po imenu Jaša i Jana razgovarali su nekoliko minuta u bazenu u kom plivaju već 20 godina, ne upadajući jedno drugom u „reč”. Naučnici su snimili njihovo „čavrljanje” i sada smatraju da su u tom materijalu uspeli da prepoznaju „reči” i „rečenice”.

„Zapravo, ova razmena informacija zaista podseća na razgovor između ljudi”, rekao je Vjačeslav Rjabov, vođa istraživanja iz Rezervata Karadag na Krimu, preneo je Tanjug.

Delfini za komunikaciju koriste dva različita tipa oglašavanja – zvižduke i kliktanje, poznato i kao pulsiranje.

Koristeći novu opremu za snimanje zvuka, Rjabov je razložio pojedinačne „nekoherentne pulseve”, od kojih je svaki zvučao drugačije i po trajanju i po frekvenciji.

„Imajući to u vidu, možemo da pretpostavimo da svaki puls predstavlja fonemu ili ’reč’ na takozvanom delfinskom jeziku”, napisao je dr Rjabov.

Delfini za komunikaciju koriste dva različita tipa oglašavanja: zvižduke i kliktanje, poznato i kao pulsiranje

„Pošto ovaj jezik ima sve osobine postojećeg ljudskog govornog jezika, deluje da delfini imaju visok nivo inteligencije i da su osvešteni”, stoji u radu koji je objavljen u časopisu „Fizika i matematika” Politehničkog univerziteta u Sankt Peterburgu.

U svom radu, Rjabov je pozvao druge naučnike da naprave uređaj, koji će omogućiti komunikaciju između ljudi i delfina.

„Ljudi moraju da učine prvi korak u formiranju veze sa prvim inteligentnim stanovnicima planete Zemlje, tako što će da naprave uređaje za prevazilaženje granica u komunikaciji između delfina i ljudi”, ocenio je dr Rjabov.

Drugi naučnici su nešto obazriviji u davanju takvih procena.

Džošua Smit sa Univerziteta Murdok koji nije učestvovao u studiji, smatra da je potrebno još istraživanja, kako bi se potvrdilo da delfini zaista čavrljaju poput ljudi.

„Mislim da je rano da izvlačimo zaključke da delfini koriste jezik sličan ljudskom”, rekao je Smit za Si-En-En.

Američki naučnik nije porekao da su objavljeni rezultati uzbudljivi, ali je ocenio da je potrebno da se dobiju isti rezultati i u prirodi.

06e87