subota, 06.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 22.09.2016. u 13:29 Jasna Vujičić, nutricionista
ISHRANA

Ukusno može biti i bez soli

Dnevna doza soli za zdravu osobu je od tri do pet grama, a za one s problemom hipertenzije upola manja
Читајте састав прехрамбеног производа и уведите здраве навике како се организам не би навукао на натријум (Фото А. Васиљевић)

Natrijum je prirodni mineral koji je osnova kuhinjske soli, koju gradi sa hlorom. U unosu natrijuma kroz ishranu razvijeni svet, pa i naša zemlja, uveliko preteruje, što je jedan od uzroka nastanka najopasnijih kardiovaskularnih bolesti, od hipertenzije do infarkta i šloga. Kada se rodimo, natrijum, tj. kuhinjsku so, ne poznajemo. Prva ishrana odojčeta, kroz majčino mleko, ne sadrži ga. Kada beba malo poraste i počne da uzima čvrstu hranu, počinje da se upoznaje s ukusima pa time i slanim.

Natrijum igra važnu ulogu u održavanju normalne ravnoteže tečnosti u organizmu. Njegov unos direktno utiče na unos tečnosti, a kada se ne unosi dovoljno, tada srce radi napornije i krvni pritisak raste. Količina natrijuma u kuhinjskoj soli je 39 odsto, što u prevodu znači da je količina soli koju možemo da koristimo oko dva i po puta veća. Maksimalna preporučena vrednost unosa natrijuma za zdrave osobe jeste do 2.400 miligrama dnevno, što daje maksimalnu preporučenu vrednost unosa soli od šest grama, a poželjno je samo od tri do pet grama. Kod osoba sa hipertenzijom, te vrednosti su za upola manje.

Da bi se smanjio unos natrijuma nije dovoljno samo skloniti slanik sa stola. Dovoljno je jasno da je kuhinjska so zastupljena u mnogim proizvodima i namirnicama. Natrijum je svuda, pa evo saveta za smanjivanjem njegovog unosa: sklonite slanik, koristite hranu i namirnice koje ne sadrže so ili natrijum glutaminat, slane proizvode iz pekare (perece, pice, kifle, đevreke, slane štapiće) zaobilaziti, ali i sve slane „zanimacije” iz kesica: čipsevi, flipsevi, grisine, slani kikiriki, semenke…

Natrijum se nalazi i u vodi, naročito mineralnoj. Izbegavajte sve vode koje imaju više od 100 miligrama ovog minerala po litru. Najbolji izbor je voda sa što manje natrijuma

Izbegavajte ostale začine i hranu u kojima ima natrijuma: himalajska so, mešana kalijumova so, biljni začini, razne marinade, celerova so, soja sos, kineska hrana, terijaki sos, roštiljski sos, kiseli kupus, konzervirane masline, krastavčići kornišoni, turšija.

Umesto soli, u nekim receptima moguće je napraviti i izmenu, na primer, citrusima limunom, pomorandžom, limetom i sokom od ananasa, belim lukom, paprikom, đumbirom...

Jedino u testima (kvasnim) ne možete zameniti so, ali možete smanjiti količinu.

Koristite sve ostale začine koji ne sadrže natrijum ili ga sadrže u manjom meri, ali i tu se prvo konsultujte s lekarom ukoliko imate neki zdravstveni problem.

Izbacite instant supe (iz kesice) i konzervirana gotova jela s mesom, povrćem, pastom, pudinge i industrijske sosove.

Ako, ipak, koristite gotova jela, neka ona imaju do 600 miligrama natrijuma po obroku. Kada se kupuje meso, bolje je preskočiti mleveno začinjeno meso za roštilj i usoljeno ili marinirano sveže meso.

Komentari0
00597
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja