subota, 31.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 21.10.2016. u 13:43
MEDICINA

Detektor bakterije ešerihije koli u vodi

Kanadska kompanija razvila mobilni test za utvrđivanje prisustva patogena i izazivača bolesti u tečnostima
Микроскопски снимак ешерихије коли (Фото CC BY-SA)
Novi inhalator štiti pluća od zagađenja
Međunarodna agencija za energiju saopštila je da loš kvalitet vazduha usmrti šest i po miliona ljudi svake godine. Ali nemački naučnici sada su razvili jeftin inhalator koji štiti pluća od štetnih sastojaka u vazduhu. Aparat sadrži prirodni molekul pod nazivom ektoin, prvobitno otkriven u bakteriji u egipatskoj pustinji. Taj molekul stvara stabilizujući zaštitni sloj na površini ćelija pluća. Inhalator će biti reklamiran u Evropi tokom narednih meseci kao jeftin proizvod koji može da se kupi bez lekarskog recepta.

Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da više od 840.000 ljudi umre svake godine od stomačnih bolesti koje je moguće sprečiti, od kojih je većina izazvana zagađenjem vode i hrane bakterijom ešerihija koli. Sada je jedna kanadska kompanija razvila detektor bakterije e-koli koji omogućava korisnicima da ustanove smrtonosnu bolest brzo, već u vodi.

Mobilni test za vodu primenjen je na terenu u Nju Delhiju, gde je zagađenje vode čest problem. Tim istraživača naveo je da su testiranja na terenu dokazala da je test delotvoran i da svi mogu da ga koriste. „Trenutno, ni jedna druga tehnologija nije dostupna na tržištu, koja može da ustanovi bakteriju ešerihiju koli za dva minuta do jednog sata. Drugo, ne treba vam stručna osoba da to uradi. Možete da napravite test vode na licu mesta i zato ne morate da brinete o transportu uzorka”, rekao je Sušanta Mitra iz mikro i nano transportne laboratorije, preneo je „Glas Amerike”.

Test funkcioniše tako što se voda postavi u kontakt sa posebnim hidrogelom. Tokom jednog sata, inficirana voda promeni boju. Kada su rezultati gotovi, istraživački tim je razvio aplikaciju koja može da objavi rezultate na internetu. Sa uspešnim testiranjem na terenu, tim je saopštio da je spreman da počne prodaju tog proizvoda po ceni od dva do tri dolara. „Verujemo da smo na pravom putu tako da ćemo u roku od godinu dana imati mobilni test za vodu na policama samoposluga”, uveren je Mitra.

Naredni korak za istraživače je unapređena verzija proizvoda koji će takođe moći i da dezinfikuje zagađenu vodu.

9d062