ponedeljak, 18.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:02

Vozove znamo da gradimo

​Naše železnice i „Goša” su bili blizu takvog rešenja, sa inopartnerom, ali NATO bombardovanje ih je u tome sprečilo
Autor: Tomislav Krstićčetvrtak, 27.10.2016. u 08:15
(Фото Д. Јевремовић)

U nedavnoj kolumni, programski direktor CIRSD-a Nikola Jovanović pisao je o poseti naše državne delegacije Francuskoj, pominjući zajednička ulaganja u železničku mrežu.

Kad se ide u Francusku, treba da se zna da je SNCF najbolja evropska železnica, za koplje bolja od drugih. Nastavak saradnje sa SNCF i njenom pratećom industrijom bio bi vrlo koristan za Železnice Srbije, a treba podsetiti da je „Jasenica“AD, kasnije „Goša”, osnovana 1923. godine s ciljem opravke i konstrukcije železničkih vagona francuskim kapitalom u vrednosti četiri petine od ukupnog osnivačkog kapitala. Prvi generalni direktor ,,Jasenice” bio je Francuz Iber Mišelan. To je bila, posle bajkovitog savezništva u Velikom ratu, prva civilna investicija s kadrovima koji su završavali stručne škole u Francuskoj. Početkom šezdesetih od Francuza smo dobili licencu za putnička kola tip „Y”, a prijateljstvo su iskazali i devedesetih, kad su jedan vitalni sklop za putnička kola isporučili JŽ, i pored embarga UN.

Da li je premijer Srbije, pripremajući se za pomenutu posetu, znao ovu istoriju naše saradnje? Ako je znao, onda nije dobro za srpsku železničku industriju što se s uvozom vozova (EM i DMV) nastavlja iako se, s obzirom na resurse, oni mogu ponovo proizvoditi u Srbiji.

Da znamo da gradimo najbrža putnička kola, pokazao je „Goša” kad je Železnicama Srbije isporučio 23 putničkih kola za brzine do 200 kilometara na sat, s klimom, perfektnim dizajnom, vakuum toaletom i drugim atributima visokog komfora. Proizvodnja ovakvih kola znači da su na vozovima sva „vagonska“ rešenja, osim pogona, već tu! A šteta je da su ovakva kola jedva prošla brzinom 50 odsto manjom od projektovane, jer nemamo prugu za 200 kilometara na sat! Prva takva vožnja bi mogla da bude na pruzi do Budimpešte... Kinezi su spremni, a mi!?

Proizvodnja novog elektro i dizelmotornog voza je veoma težak zadatak, ali reprojektovanje poznatog voza koji trči po Evropi je apsolutno moguće i u kratkom roku! Naše železnice i „Goša” su bili blizu takvog rešenja, sa inopartnerom, uz proizvodnju „fifti-fifti” i montažu kod nas, ali NATO bombardovanje ih je u tome sprečilo. Dva uslova su ovde važna: gde i s kime proizvoditi? Od šest srpskih železničkih fabrika koje su u stečaju ili su pred stečajem, najbliži je, kao nosilac proizvodnje, „Goša”, bivši proizvođač vozova, jer ima sva neophodna postrojenja, probnice, tehničke gasove i dr. U „Goši” trenutno nema dovoljno kadrova, ali ih ima u fabrikama u stečaju, na katedrama fakulteta BU i drugde.

Čemu sve ovo kad je lakše kupiti od drugih? Najpre, zato što je reč o strategijsko-bezbednosnom proizvodu. I o sofisticiranom poslu koji mogu velikim delom (do 50 odsto) da obavljaju domaći kooperanti. Takođe, uloženi novac, koji sada izdvajamo za strance, vraća se u prvoj seriji. Upošljavanjem stručne radne snage podiže se i kadrovski nivo posustale srpske industrije, a štiti se i jedan proizvodni kapacitet čiju su važnost Francuzi prepoznali još pre sto godina.

Rang proizvoda očekuje uključivanje Vlade Srbije, s timom sastavljenim od stručnjaka iz banaka, industrije, železnice, instituta i tehničkih fakulteta. Ovaj tim bi trebalo da rešava pitanja u vezi s kadrovima, nosiocima proizvodnje i izradom tendera za izabrani evropski voz, uz učešće inopartnera i njegovu spremnost za transfer tehnologije od najmanje 51 odsto od ukupne vrednosti voza.

Bivši predsednik Holding korporacije Goša


Komentari16
b2e39
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vucetic S.
Napomena:Koncareve elekromotorne lokomotive su u funkciji i izvozno konkurentne.
Vucetic Stevan dipl inz mas.
Bivsi predsednik valjda poslovnog odbora Gose,da ne pominjem zvucna imena Holding,Korporacija i sl."nakice", za sve neuspehe i propadanje Gose indirektno optuzje.a koga drugog nego uobicajeno drzavu,mada su u njegovim rukama bile poluge odrzivog razvoja firme,kojoj je bio nacelu.Sve to sta danas navodi je u sustini samokritika svoje nemoci,da ne kazem nesto pogrdnije.U Gredelju(konkurenc firma Gosi u HR) sam poceo skolovanje i stekao prva znanja iz ove oblasti kao bitna za kasnije intelektualno sazrevanje svakog ljudskog bica.U SFRJ je bilo materijanog i intelektualnog prostora za oplodjavanje vlastite pameti,ali to nije bilo ni blizu tadasnjim mogucnostima,dok je transfer tehnologija bio na donekle zadovoljavajucem nivou.Bilo je to zaludjivanje"politickog"naroda je od strane kljucnih ljudi u fabrikama .Tako na pr.kada sam poslovno saradjivao sa Gredeljem upitao sam,kako nisu proizveli i izvezli vlastite kompozicije?Okrivili su Gosu.Dodao sam i Tito bi vas pozvao za to na odgovornost
Karlo Polak
Хвала Политици што је коначно нашла људе за квалитетну конструктивну критику, када је у питању железница. Када је у питању домаћа производња шинских возила, услов исплативости је великосеријска производња. Њу је могуће постићи уколико бисмо се одлучили да се развијају подсистеми трамвај, трамвај-воз и приградска железница у свим великим градовима у Србији: Београд, Ниш, Нови Сад, Крагујевац, Суботица, који би покривали главне правце кретања уместо аутобуса. У Београду још и метро возови, који се могу урадити као варијација приградских возова (више врата, другачији распоред седишта и редуктор брзине), јер унификација појефтињује конструисање и одржавање.
Milić
Juče,27.10. poslah komentar na ovaj članak. Pojavi se obaveštenje da je komentar uspešno primljen i da će biti objavljen,posle odobrenja cenzora. U redu. Sad gledam i vidim da moj skromni komentar nije objavljen Pitam se iz kog razloga. Nije bio uvredljiv, ni antidržavni. Baš sam razočaran u list Politiku, za koju sam emotivno vezan vezan još iz davnih dana.Izgleda da je politika duboko prodrla u Politiku.Niste više ono što ste bili.I kako kaže Srećko Šojić:ĆAO...
milosrdni andjeo
LOBI koji kontrolise autoindustriju i gradju puteva,pod uticajemi direktnom kontrolom MMF,potpuno je unistio zeljeznice u celoj Juz.Americi!Neko treba da ih dotira,a oni uvode jak razlog da se sve mora da samofinacira,ubace neku marljivu Zoranu da otpusta radnike i zemlja ostaje bez jeftinog prevoza!A STA CE BITI KADA SVET ostane bez benzina i nafte?Gradicemo,ponovo,ono sto sada unistavamo pod stranim ucenama!SRBIJA bi morala da se okrene nezavisnosti i sopstvenim interesima!NIJE razlog sto imamo 85 posto trgovime sa EU,da moramo da srljamo na zapad!SVAJCARSKA nije u EU,a imaju i zeljeznice,a Rusima izvoze "NESTLE" proizvode,bez ikakvog uskladjivanja spoljne politike sa EU!KO im brani da trguju sa EU ,a ne moraju da dozvole bankarima iz MMF im ukida jeftin prevoz za siromasne!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja