četvrtak, 14.12.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:09

EK upozorila na rast prigovora potrošača

Našoj zemlji se preporučuje da podstakne rad Saveta potrošača, koji se „sastaje tek sporadično”. – Od 27 potrošačkih organizaciji samo šest-sedam nešto rade
Autor: Ivana Albunovićutorak, 29.11.2016. u 10:10
(Фото Пиксабеј)

Srbija je umereno pripremljena u oblasti zaštite potrošača i zdravlja, ističe se u najnovijem izveštaju Evropske komisije (EK). Ovo bi moglo da znači da smo negde na pola puta do dostizanja nivoa zaštite prava kupaca kakav postoji u državama Evropske unije. 
Iako je izvestan napredak ostvaren usvajanjem Zakona o oglašavanju i Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti, sugerisano nam je da bi u narednom periodu naročito trebalo da poradimo „na ojačavanju administrativnih kapaciteta organa nadležnih za zaštitu potrošača“. 
Jedna od konstatacija EK je i da se Savet potrošača sastaje tek sporadično i da građanima i dalje nije javno dostupan Nacionalni registar potrošačkih prigovora. 
– Broj prigovora se povećao, ali je rešen samo ograničen broj pritužbi – navodi se u ovom dokumentu, koji je zasnovanom na podacima u periodu od oktobra 2015. do septembra 2016. godine. Ističe se i da bi saradnja između resornih ministarstava i potrošačkih organizacija (i organizacija potrošača međusobno) morala da bude bolja. Još jedna od primedbi je da bi država morala da ojača administraciju u ovom sektoru kao i tržišni nadzor.
Prema Zakonu o zaštiti potrošača Srbija je bila dužna da formira Nacionalni savet za zaštitu potrošača, kao stručno telo vlade, koje ima funkciju da daje predlog kako da neke aktuelne potrošačke probleme rešava. 
– Ako taj savet ne funkcioniše, onda je pitanje šta mi radimo sve ove godine – kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ističući da Evropska komisija nije ništa pogrešila u izveštaju i da su čak neki navodi i ublaženi. 
– Savet nije ni formiran. Nije se sastao više od godinu i po dana. Trebalo bi da broji 15 članova, zato što je zaštita potrošača multidisciplinarna i trebalo bi da pokrije oblasti energetike, finansija, bezbednosti proizvoda, hrane, zdravstvo, ekologiju… Međutim, neka ministarstva ignorisala su ovo pitanje, a pojedina samo formalno delegirala članove, bez ikakvog autoriteta – kaže naš sagovornik. Jedan od problema je i to što bi trećinu članova morali da čine predstavnici potrošačkih organizacija koji nikako da usaglase ko ima pravo na koliko predstavnika. 
U Srbiji, ističe, formalno prema evidenciji postoji 27 potrošačkih organizaciji, a maksimalno šest-sedam nešto rade. – Drže tribine i predavanja i štampaju brošure i tako oni zamišljaju zaštitu kupaca. U ovom delu situacija nikada nije bila lošija – kaže predsednik NOPS-a, krovne organizacije koja okuplja 13 potrošačkih udruženja u Srbiji. Papović takođe upozorava da je broj prigovora građana u porastu, što ukazuje da bi država konačno morala ozbiljnije da pristupi ovoj problematici. Poslednje tri godine ova organizacija evidentirala je oko 22.000 prigovora, a samo dvadesetak odsto tih žalbi bile su neosnovane.  
U Ministarstvu trgovine, međutim, drugačijeg su stava po pitanju sugestija iz izveštaja Evropske komisije. Kažu da je Nacionalni savet za zaštitu potrošača, koji formira vlada, u svom dosadanjem radu imao je ključnu ulogu u kreiranju politike u ovoj oblasti (izrada aktuelnog zakona i strategije za period 2013–2018. godine). Ističu da je imao i zapaženu ulogu „u rešavanju vanrednih situacija kao što su bile poplave i pitanja bezbednosti hrane – prisustvo aflatoksina u mleku“.
Kada je reč o Nacionalnom registru potrošačkih prigovora, i sugestiji da on još nije dostupan javnosti, odgovaraju da je bilo određenih tehničkih problema koji su prevaziđeni i da je sistem ponovo operativan.  
– To što registar u određenom periodu nije bio javno dostupan ne znači da nije funkcionisao i da prigovori potrošača nisu unošeni – kažu u Ministarstvu trgovine, dodajući da su svi dosadašnji godišnji izveštaji dostupni na internet stranici ministarstva. Ne slažu se ni sa podacima EK da je broj prigovora povećan. Prema podacima kojima raspolažu, njihov broj u prošloj godini smanjen je u odnosu na 2014. godinu, i to za više od dve hiljade. Smatraju da to ukazuje da građani bolje poznaju svoja prava i da brže i lakše rešavaju probleme. 
– Prigovori se rešavaju na različite načine. Reklamacijom i neposrednim kontakt između potrošača i trgovca, preko saveta i pravne pomoć udruženja, ali i posredovanjem i putem sudskih sporova. Nekada su prigovori i neosnovani, ali i tada možemo da smatramo da su rešeni jer su građani poučeni o svojim pravima i mogućnostima u konkretnom slučaju – ističu u Ministarstvu trgovine. 


Komentari6
aca16
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Buksi
Kad god sam se obratio udruženjima za zašititu potrošača, uvek su se proglasili nenadležnim. Pogotovo kada su "batine" firme u pitanju.
Милан Топалов
"ЕК упозорила..." ШТА ЗНА "ЕК", МИ...!!! Поздрав из Баната!
dasa
To što EK ima primedbe da država ne vodi računa o potrošačima nije strašno,ali kad se protiv države vodi 15000 sporova u Strazbur,onda država i premijer sa sudstvom zajedno da se zapitaju zašto ne postupaju po ustavu i zakonima nego su iznad istih.Za koga se donose zakoni,na koga se primenjuje i zašto se u Srbiji sprovodi diskriminacija na pojedine delove društva,ti delovi su obeleženi i obeščašćeni.
duh trgovaca iz Osake
Srbija je toliko blago svesna svojih prava i moći kao potrošača da EU (naročito razbraća i novi srbijanski "investitori") mogu da prodaju đubre za velike pare ovde. I da uživaju zaštitu države Srbije. Kad se građani osveste i krenu sa masovnim bojkotom onih koji nam uvaljuju smeće i štetne proizvode, falsifikate za originale, onda će tek da se promeni odnos trgovaca prema nama. Dokle god sve bezpogovorno prihvatamo i plaćamo im cenu koju odrede i trpimo prevare i podvale smejaće nam se i smatrati nas glupim i lakim za prevaru.
Bas cudno
Te organizacije ne funkcionisu nigde vec su teret na budzetu i naravno u privatnim rukama su. Ovde gde zivim pre nekoliko dana covek je u decijem sladoledu nasao drogu ajs. Proizvodjac veliki trgovacki lanac koji taj svoj proizvod i prodaje. Nakon izbegavanja medija da to objave ta vedt je jedva procurila u javnost putem nezavisnih medija i to na internetu. Trgovacki lanac je potvrdio da je vest istina i da ce oni izvrsiti istragu. Udruzenje za zastitu potrosaca ceka na njihovu istragu da se zavrsi, a policije ji zakona.... nigde. Trgovacki lanac umesto milionske stete i zabrane rada vrsi sam svoju istragu u teroristickom napadu. Toliko o zastiti potrosaca i njihovim pravima. Covek je gotovo morao da se izvinjava medijima i nije smeo ni da navede u kojoj prodavnici je kupio tempiranu bombu umesto sladoleda, da im ne bi napravio materijalnu stetu pa jos i odstetu da placa teroristima jer im kvari profit.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja