ponedeljak, 21.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:48

Đak ošamario nastavnicu

Učenik drugog razreda Tehničke škole u Mladenovcu udario profesorku na času. – Dečak je ispisan iz škole. – Da je profesorka uzvratila istom merom, momentalno bi dobila otkaz i izgubila licencu za rad u bilo kojoj školi
Autor: Milenija Simić-Miladinovićpetak, 09.12.2016. u 21:00
Поприште инцидента: Техничка школа у Младеновцу (Фото сајт школе)

Profesorku za katedrom u učionici Tehničke škole u Mladenovcu na početku časa ošamario je učenik drugog razreda. Zatim je demonstrativno napustio školu i više se nije vratio. Incident se dogodio prekjuče posle podne, a juče ujutru roditelji su ga ispisali iz škole. Ispisnica, na zahtev roditelja, šesnaestogodišnjaku je sačuvala peticu iz vladanja i mogućnost da u nekoj drugoj školi završi započeti razred. Inače, Tehnička škola, da je dečak u njoj ostao, morala bi da pokrene vaspitno-disciplinski postupak čiji ishod po zakonu može biti „izbacivanje” učenika i uskraćivanje prava da ove školske godine završi razred.

Za 30 godina rada u prosveti, Snežana Blagojević, direktorka mladenovačke Tehničke škole, nailazila je na primere urušavanja ugleda nastavnika, uglavnom rečima, ali se do sada, kako kaže, nije srela sa nedopustivim udaranjem profesora na času.

– U utorak, posle velikog odmora, oko 17.30, na početku petog časa, dok su se deca još smeštala u klupe, profesorka elektrotehnike stajala je za katedrom kada joj je prišao učenik drugog razreda i iznenada je ošamario. Nije se žalila da ju je udarac zaboleo, urušeni su joj dostojanstvo i autoritet. Đak je posle incidenta, izašao iz škole. Nije se vratio. Obavestili smo roditelje učenika i policiju, prosvetnu inspekciju, centar za socijalni rad... Došla su oba roditelja u školu (juče ujutru) i, pre nego što je zasedao školski tim za borbu protiv nasilja, podneli su zahtev da se dete ispiše. Na to imaju pravo, pošto je reč o maloletniku. Pitala sam šta je bio razlog napada na profesorku. Kazali su da razloga nije bilo – objašnjava Blagojevićeva.

Za poniženu profesorku kaže da je ugledan prosvetni radnik, inženjer elektrotehnike, i da za deceniju i po rada u ovoj školi nije imala problema sa učenicima. Ali napominje i da ništa nije ukazivalo da će je đak udariti, jer nikome nije pretio niti se ranije loše ponašao.

Da guranje, gađanje kredom, psovanje prosvetnih radnika, ali nazivanje nastavnika pogrdnim imenima: „glupane, idiote, kretenu” pa i pretnje batinama, čak i smrću, nisu novina u srednjoškolskoj svakodnevici, ističe Milorad Antić, predsednik Foruma beogradskih srednjih stručnih škola.

– Nastavnici su vrlo često izloženi maltretiranju, sa zebnjom odlaze na čas, u učionici se ne osećaju sigurno, jer škola i sistem ne štite prosvetne radnike. Deca su zaštićena, a mi ostavljeni na ledini da nas šutira ko kako hoće. Više od 80 odsto đaka koji prave probleme u školama vaspitno su zapuštena deca iz rasturenih porodica u kojima im se ne posvećuje dovoljno pažnje. U nemilom slučaju u Tehničkoj školi u Mladenovcu roditelji su zaštitili dete tako što su ga ispisali iz škole. Najverovatnije, ono neće snositi posledice nasilničkog ponašanja prema profesorki. Ako ona podnese privatnu tužbu, roditelji bi mogli da budu kažnjeni 30.000 dinara. A da je profesorka ošamarila đaka, momentalno bi dobila otkaz i izgubila licencu za rad u bilo kojoj školi do kraja života – ilustruje Antić.

Navodi da nastavnici gube licence i pre nego što stigne konačna presuda da su krivi za nasilje.

– Na primer, naš kolega Vladimir Milojević, nastavnik srpskog jezika i književnosti, sad već bivši zaposleni jedne beogradske osnovne škole, bacio je čitanku na času bez namere da ikoga njom pogodi. Knjiga je slučajno zakačila učenicu i on je automatski ostao bez posla u toj školi – dočarava Antić.

Igrom slučaja ili ne, sadašnji đaci profesora Vladimira Milojevića, učenici Četrnaeste beogradske gimnazije, juče su u popodnevnoj smeni demonstrativno napustili nastavu i u ad hok oformljenoj protestnoj koloni uputili se ka Ministarstvu prosvete.

– Presudom Upravnog suda profesor Milojević, koji je kod nas angažovan sa 45 odsto norme, a radio je u OŠ „Branislav Nušić”, gubi licencu „zbog nasilja nad učenicom” u toj osmoletki. Tako je okrivljen još u oktobru. Tužio je tu osnovnu školu i proces traje. Ali težina našeg zakona je u tome što se nastavniku, za povredu zabrane nasilja, automatski oduzima licenca i pre nego što se dokaže krivica. Bez licence on ne može da radi ni u jednoj školi. Naši đaci su odlučili da podrže svog profesora, jer u Četrnaestoj nikada sa njim nije bilo problema – objasnila je Marija Miletić, direktorka Četrnaeste beogradske gimnazije.

Udarac po obrazu škole

U urgentnom ispisivanju učenika koji je ošamario profesorku mladenovačke Tehničke škole deo je odgovora na pitanje zašto je dete izgubilo kočnicu, mišljenje je Gordane Kijanović, školskog psihologa sa višedecenijskim radnim iskustvom.

– Problem usmeravanja agresije u korisnom pravcu veliki je razvojni zadatak za dete, porodicu i sistem. Da dete udari bilo koga: nastavnika u školi, vršnjaka na žurci, slučajnog prolaznika, može da se dogodi. To nije najgori niti nepopravljiv postupak. Doslednost, jasna, čvrsta i stabilna podrška roditelja u tim situacijama su ključne. Roditelji moraju stati uz dete, zaštititi ga, ali valjano. Ne tako što će mu pomoći da izbegne odgovornost. Ovde je, čini se, reč o roditeljskoj podršci detetu da izbegne posledice lošeg postupka. A još tužnija od toga je potreba mlade osobe da iz čista mira povredi bilo koga, bilo gde – analizira Kijanovićeva i poentira – na času u učionici, gde su uloge precizne, profesor je predstavnik školskog sistema. Šamar nastavnici u stvari je šamar školi!


Komentari79
5d5d1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

immobil
Lako ću se složiti da ono što se naziva "ocenom" ustvari predstavlja procenu. Procena može ali ne mora odgovarati stanju. Stoga podržavam Vaš predlog usmeren ka objektivizaciji te procene. Ipak pored objektivizacije potrebno je podići kvalitet predavanja. Stoga čini se razumnim uvesti reizbor nastavnika i kao drugu meru povećati plate na pristojnu sumu od koje se može živeti, ne raskošno ali normalno. Imajući u vidu važnost obrazovanja za društvo i stepen obrazovanja nastavnika ta plata bi morala biti na nivou sudija - dakle oko 1000 e. U tim okolnostima, uz pristojnu platu i reizbor kvalitetniji kadar bi se opredelio za rad u prosveti. Oni bolji nastavnici znaju šta je gausova kriva i perpetuum mobile te bi problemi objektivnosti ocene ili procene uz Vašu predloženu meru nestali. Ono što sada imamo zove se HAOS. Uslov da haos pređe u red je da se uloži rad. To će učiniti ili Bog ili mi sami. Ja ne bih čekao na Boga, prezauzet je ovih dana.
Ivan Zgrozeni
Tokom rada u prosveti smetao mi je nedostatak objektivne ocene znanja djaka i studenata. Nastavnik daje procenu znaja. U kulturi koja nam se namece svi su neotkriveni geniji uvek nezadovoljni ocenom. S razlogom. Mora se preci na jedinstvene pismene ispite koji bi se polagali na kraju svakog poglavlja koje se radi a ne na kraju skolske godine. Time bi se postigao ujednacen kriterijum ocenivanja u celoj drzavi, djaci naterali na sistematsko a ne kampanjsko ucenje i obezbedio pisani trag koji bi mogao da razresi eventualne konflikte. Rad nastavnika je tezak. Kada usmeno ispitujete djake koncentrisani ste na pocetku radnog dana. Sa umorom pada i koncentracija. U sredjoj skoli imate mlade ljude koji veoma dobro mogu da procene i uporede znaje i ocene koje dajete. To je uzrast kada su ljudi buntovni pa je mogucnost konfrontacije velika. Jos jednom, predjimo na jedinstvene pisane ispite. Tada bi svi odgovarali na ista pitanje i bili ocenjeni po istom kriterijumu bez subjektivnosti nastavnika.
Ivan Zgrozeniji
Standardizovani testovi u svetu dovode do toga da se citav sistem skolstva pretvara u pripremu za testove. Odnosno djaci su na kraju skole profesionalni polagaci testova. To ne znaci da je trenutni sistem dobar, ali ga ne treba popravljati novim greskama.
Preporučujem 5
Bojana
Profesor Milojevic je izgubio licencu i pored toga sto sudski postupak koji bi trebalo da utvrdi njegovu odgovornost, nije okoncan.Profesori Pravnog fakulteta u Kragujevcu, osumljiceni da su prodavali ispite , i dalje su u prosveti.Jedan od njih je, ukoliko se ne varam, dekan pomenutog fakulteta. Toliko o pravdi i pravu ,toliko o nasem Ministarstvu prosvete.
milunka
Postovana koleginice-dajem Vam svu svoju podrsku i zelim da nadjete snage i nastavite sa radom.Posto imate trazenu struku,potrazite neki bolji posao.Niste zasluzili da za 40000 dozivljavate ovako ruzne stvari.
Dejan
Pucajte ja i dalje držim čas.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja