Geodetska tehnička škola, njeni učenici i nastavnici, od sutra će biti bogatiji za jedno novo znamenje – Zelenu zastavu i međunarodni sertifikat za eko-školu. Zaslužili su ga jer su u prethodne dve godine mnogo radili da unaprede svoju, ali i lokalnu životnu sredinu.
– Međunarodni program eko-škole je jedan od pet programa Fondacije za obrazovanje o životnoj sredini (FEE), čiji je cilj da učenici postanu glavna pokretačka snaga promena u zaštiti životne sredine kroz učenje, ali i zabavu. Svaka škola koja se prijavi prolazi kroz proces od sedam koraka i one koje ispune postavljene kriterijume dobijaju status međunarodne eko-škole – kaže Aleksandra Mladenović, izvršni direktor Ambasadora održivog razvoja i životne sredine.
Prvi korak koji moraju da preduzmu učenici i nastavnici jeste da osnuju odbor eko-škole. U Geodetskoj školi u odbor su, osim nastavnog kadra, đaka i roditelja, i predstavnici institucija sa Zvezdare, opštine u kojoj se škola nalazi.
– U našem radu učestvuju i policajac koji je zadužen za škole na Zvezdari, referent za upravljanje medicinskim otpadom u Gradskom zavodu za plućne bolesti i tuberkulozu, izvršni direktor „Zvezdara teatra“, predstavnik SC „Olimp“, profesor sa Geografskog fakulteta... U stalnom sastavu ih je 18, a broj se povećava u zavisnosti od toga šta radimo – objašnjava Jagoda Petrović Ukaj, nastavnica građanskog vaspitanja u Geodetsko-tehničkoj školi.
Ostale korake koje škola mora da ispuni su da oceni stanje životne sredine da se uradi program rada, prati stanje na terenu... U ovu priču vrlo brzo su uključili svi đaci, njih oko 500.
– Raditi sa decom na ovu temu bilo je zaista lako. Ja sam imala običaj da im kažem neke svoje ideje, a onda bi oni napisali ili rekli šta oni misle da bi bilo zanimljivo i korisno da se uradi. Zajednički smo uticali na eko-obrazovanje školaraca u ostalim obrazovnim ustanovama, pa su naša četiri obučena učenika držali predavanja o životnoj sredini đacima osnovnih škola. Nisu to bila samo klasična predavanja već su oni zajedničke pratili šta se dešava u njihovim školama, kakvo je stanje u dvorištu, hodnicima, da li se reciklira otpad – kaže Petrović Ukaj.
Učenici Geodetske škole pokazali su i svoju praktičnu stranu. Od tetrapak ambalaže pravili su lepeze, novčanike, kućice... i darovali ih bolesnoj deci u Zavodu za plućne bolesti, ali i zajedno s njima pravili različite zanimljive predmete.
– Obišli smo i Zvezdarsku šumu, gde smo uočili deset deponija i napravili prave profesionalne mape, a deca su saznala šta se u takvim slučajevima radi, kako se uklanja otpad, gde on završava, da li se nešto reciklira, ko je nadležan za sanaciju... – napominje Petrović Ukaj.
Program eko-škole napravljen je 1992. godine, a prve eko-škole počele su sa radom 1994. godine u Danskoj, Nemačkoj, Grčkoj i Velikoj Britaniji. Trenutno je više od 11 miliona učenika i studenata uključeno u ovaj program u preko 60 zemalja u svetu.
– Koda nas eko-škole rade od 2012. godine. Počeli smo sa tri pilot škole, a danas ekoškolskim koracima korača preko 70 obrazovno-vaspitnih ustanova, od predškolskih, preko osnovnih, srednjih i viših škola, škola za osnovno i srednje obrazovanje sa domom učenika i jedan dom učenika srednjih škola. Program je u našoj zemlji podržalo Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja – kaže Aleksandra Mladenović.