petak, 18.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:58

Raste broj kupaca putem interneta

Prema podacima samo jednog oglasnog portala u Srbiji tokom prošle godine prodato je oko milion predmeta u vrednosti od 159 miliona evra. – Oko 10 odsto kontrola tržišne inspekcije odnosi se na onlajn prodavce
Autor: Jelica Anteljsubota, 14.01.2017. u 09:30
(Фото Пиксабеј)

Za samo godinu dana na jednom od najposećenijih oglasnih portala „Kupujem prodajem“ prodato je oko milion predmeta ukupne vrednosti od oko 159 miliona evra. Kako pokazuje njihova godišnja statistika, najviše se trgovalo mobilnim telefonima za koje su kupci potrošili čak 19,6 miliona evra, dok je na kompjuterima i drugim uređajima potrošačke elektronike zabeležen promet od 12 miliona evra koliko je izdvojeno za oko 180.000 prodatih artikala.

Prema podacima Ministarstva trgovine broj građana koji koriste internet je sa 69 odsto u 2015. porastao na 74 procenta u prošloj godini. Kako pokazuje istraživanje iz oktobra porastao je i procenat građana koji naručuju ili kupuju onlajn i sada iznosi 31 odsto, što je povećanje od sedam procenata u odnosu na 2015. godinu.

– Udvostručen je broj e-kupaca koji su upoznati sa makar jednim pravom potrošača koji trguju na ovaj način, a procenat onih koji bi preporučili onlajn kupovinu je sa 87 porastao na 90 procenata – kaže Željko Rakić načelnik Odeljenja za trgovinu i razvoj konkurencije pri Ministarstvu trgovine.

S obzirom na to da ne postoji jedinstveni registar podataka o elektronskoj trgovini Srbije i zemalja u okruženju, teško je uporediti tržišta. Prema nekim procenama obim elektronske trgovine u Srbiji je i dalje manji od 10 procenata, ali je pohvalno to što je ovaj deo trgovine u stalnom porastu.

Jedan od razloga što, kako kaže, imamo ove pozitivne pomake je upravo završen IPA projekat o razvoju elektronskog poslovanja. Rakić kaže da je posebna pažnja posvećena bezbednoj kupovini putem interneta i pravima potrošača kod ugovora na daljinu.

Oprezno sa namirnicama
U svetu, najveću šansu za rast u onlajn kupovini ima hrana koja sporo napreduje jer ljudi i dalje imaju naviku da je kupuju uživo. U Americi u kojoj se prema poslednjim podacima potroši oko 600 milijardi dolara na kupovinu namirnica, manje od jedan odsto je kupljeno onlajn. Ni supermarketi nisu mnogo uradili na ponudi kupovine putem mobilnih aplikacija, tako da se smatra da postoji veliki prostor za rast u ovoj oblasti. Jedan od pozitivnih primera je Švedska u kojoj je prodaja namirnica na ovaj način u 2014. godini skočila za više od 40 procenata, na oko 320 miliona evra, a rast je zabeležen i sve do 2016.

 – I u Evropskoj uniji je slično i potrošači su slabo informisani o svojim pravima iako je trgovina putem interneta mnogo razvijenija. Kod nas su potrošači oprezniji, u odnosu na zapadne zemlje i praksa je da najpre kupuju proizvode manje vrednosti, pa tek kada se uvere da to funkcioniše kreću i sa većim narudžbinama, objašnjava Rakić i dodaje da su slabosti ove vrste trgovine do sada bila nedovoljna informisanost građana i strah od prevara.

– Mnogi ne znaju da su u odnosu na klasičnu kupovinu prava kupaca čak i veća u slučaju ove kupovine na daljinu. U slučaju da žele da vrate neki proizvod, po zakonu mogu to da učine u roku od dve nedelje od kupovine, bez navođenja razloga, što nije moguće prilikom kupovine u radnji, kaže načelnik Odeljenja za trgovinu i razvoj konkurencije.

Jačanje trgovine putem interneta dovelo je i do toga da se siva ekonomija vremenom preselila na oglasne portale, što je donelo više posla i inspekciji. Najveća opasnost vreba, ipak, od onih koji nisu registrovani i koji ni inspekciji, u slučaju neke prijave, nisu dostupni. Zato iz Tržišne inspekcije apeluju da kupci moraju i sami da se štite na taj način što bi trebalo da se „drže“ registrovanih oglasnih portala, kao i trgovaca koji su prijavljeni i imaju istaknutu adresu, broj telefona, PIB...

– Oko 10 odsto kontrola koje inspekcija obavi odnosi se na onlajn trgovinu. Najčešće je reč o povredama prava intelektualne svojine ili o trgovcima koji nisu registrovani. U ovim slučajevima se oduzima roba, a to je najčešće sportska oprema, obuća, nakit, pa i duvan – kaže Goran Macura, načelnik u tržišnoj inspekciji.

Prostora za razvoj internet trgovine u Srbiji i te kako ima, a stručnjaci iz ove oblasti kažu da je u Srbiji situacija mnogo bolja nego pre nekoliko godina, posebno jer je i zakonska regulativa sada uokvirena.

Slobodan Marković iz Registra nacionalnog domena Srbije kaže da je bolja i ponuda servisa za onlajn plaćanje, a mnogo bolje je uređena i dostava.

– Svake godine raste broj kupaca, mada je i dalje više onih koji kupuju preko stranih sajtova zbog cena (uglavnom na kineskim sajtovima) i tražnje za robom koje nema kod nas. U slučaju bele tehnike ili odeće kupci se odlučuju da kupuju preko domaćih sajtova. Mislim da bi država mogla da doprinese razvoju ove vrste trgovine tako što će omogućiti onlajn plaćanje svojih usluga, čime bi se steklo i poverenje građana – smatra Marković.


Komentari7
f422b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ljuba
Kada je u pitanju kupovina preko interneta imao sam pozitivnih iskustava ali i jedno negativno. Baš pre par dana naručio sam prenosivi frižider od jednog našeg sajta. Stigao je već narednog dana ali oštećen. I onda je otpočela igranka: vratite nam proizvod brzom poštom. Uradim to, ali paket se vrati: navodno, pri slanju nije naznačeno ovo ili ono zbog čega nisu mogli da ga prime pa platim poštarinu još 600 dinara. Na ovom mestu ja sam odustao od dalje prepiske i maltretiranja. Prihvatio sam da sam namagarčen, prežalio novac (2430+600 dinara), i napisao pritužbu tržišnoj inspekciji i nekolicini agencija za zaštitu potrošača. Na potezu je država.
molba
Molim redakciju da Mira Kocha pošalje na kurs pismenosti, a dotle da mu se ne objavljuju komentari. Evo, ima nas koji bi priložili neku kintu za kurs, samo da nas više ne gnjavi svojim nepismenim razglabanjem.
Miro Simic Koch
49.g CH nemackog skola penzija sreden zivot 66,g samo se vi skolujte a urednistvo politike ima svoja prava!
Preporučujem 2
Beogradjanin Schwabenländle
Да ли неко у Србији уопште верује у овакве бајке ?
@Zoran
.Ziveo ti nama Zorane i da nam se vratis ali dok si tamo sto cesce pisi kako razmislja normalan gradjanin.
Preporučujem 5
Zoran
Moguce je. Evo ja iz Amerike 2 puta narucio ulje za kola, DVD-e,...da posalju u Srbiju. Svako iz inostranstva neka jednomm godisnje kupi nesto u Srbiji i posalje nekom u Srbiji, eto cifre. u Americi sam pre 10 godina kupio polovna kola preko interneta, video ih nisam, sada imaju 18 godina i jos idu. Posto sam u malom mestu ne znam da li sam 1% kupio nesto u prodavnici, sve preko interneta, ne racunajuci hranu. To mora u prodavnoci, sve osato: Odelo, tehnika,...SVE preko interneta. I NIKAD me niko nije prevario, a svake godine odu bar 5000 dolara za kupovinu preko interneta.
Preporučujem 11
Miro Simic Koch
Opet neka pusta zelja da se nikada nece platiti,samo kod ovih je drugacije nego kod Milosevica a posle necuva drzava sirotinju nije dobar zakon iakoje komunizam u nasim glavama kapitalizmu Niko nije ostao duzan

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja