sreda, 03.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 28.01.2017. u 09:05 Jasna Petrović-Stojanović

Gorivo svake nedelje poskupljuje za oko dinar

Cena derivata u Srbiji je viša zbog pada vrednosti dinara u odnosu na evro i dolar, ali i zato što su Dunav i Sava i dalje pod ledom, pa nema rečnog prevoza

Gorivo u Srbiji nastavilo je da poskupljuje i posle nove godine u proseku za po pola dinara do dinar svake nedelje. Razlog poskupljenja je, s jedne strane, skok cene sirove nafte na berzama, a s druge pad vrednosti dinara u odnosu na evro i dolar.

Najviše je poskupeo superdizel za desetak dinara i na pojedinim pumpama košta do 155 dinara, dok je bezolovni benzin, koji vozači sve češće kupuju, skuplji za više od šest dinara i litar košta oko 149 dinara.

Cena se, međutim, razlikuje kod pumpi na auto-putu i onih koji su u manjim mestima i gde nema tolike konkurencije pa se tamo toči još skuplje. Na pumpama Lukoila evropremijum je juče primera radi, prodavan po ceni od 141,8 dinara, ektoplus 145,9, ektodizel 152,6, evrodizel 148,5, auto-gas za 75,9 dinara.

Tomislav Mićović, sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da se gorivo po ovim, ali i višim cenama prodavalo i prošle i pretprošle godine, što je dokaz više da ova vanredna situacija nije drastično uticala na poskupljenje. I zaista u februaru 2015. godine prosečna cena litra benzina iznosila je 142,86 dinara, evrodizela 148,9 dinara u proseku, a TNG-a 75,21 dinar.

– Cena goriva je ovih dana veća i zbog činjenice da su Dunav i Sava i dalje pod ledom, pa nema rečnog prevoza. To znači, da gorivo na većinu pumpi u Srbiji stiže ili cisternama ili železnicom, što je skuplje od prevoza baržama. S obzirom na to sreća je što gorivo nije još skuplje – kaže Tomislav Mićović, sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Najvažnije je, dodaje, da nestašice goriva za sada nema. Činjenica je da su rezerve koje su pumpe imale na izmaku, ali se kompanije snalaze pa dovoze benzin i dizel iz Mađarske ili Bugarske. Većina pumpi gorivo ponovo uzima kod Naftne industrije Srbije, odnosno, preuzimaju ga u Rafineriji Pančevo, tako da svih derivata ima dovoljno.

On podseća da se inače, više od 30 odsto dizela, nešto više od polovine TNG-a i oko 10 procenata benzina koji se potroši u Srbiji u toku jedne godine dovozi iz zemalja u okruženju, a ako se izuzme manji deo goriva koji se doprema železnicom, sve ostalo se do naših rečnih terminala transportuje Dunavom.

Trenutno preduzimaju sve da održe snabdevenost tržišta na normalnom nivou i potrošači ne bi trebalo da osete da se bilo šta neobično dešava. Sreća je što je u januaru potrošnja najmanja u poređenju s ostatkom godine, ali ukoliko ovakvo stanje bude potrajalo i ukoliko alternativni vidovi transporta budu ugroženi, postoji mogućnost aktiviranja goriva iz obaveznih rezervi koje je Srbija počela da formira pre više od godinu dana.

Treba računati i na to da će nakon otpočinjanja plovidbe Dunavom, biti potrebno oko deset dana da gorivo iz uvoza dođe do naših benzinskih stanica.

U NIS-u, kažu, da su uprkos nepovoljnim vremenskim prilikama i višednevnim niskim temperaturama, kao odgovorna kompanija kojoj su potrošači na prvom mestu, obezbedili zalihe goriva u količinama dovoljnim da se podmire potrebe tržišta na duži vremenski period.

 Naftni derivati iz Rafinerije nafte Pančevo isporučuju se normalno i snabdevanje tržišta nije ugroženo.

Upoređujući cene dizela kod nas i u okruženju jasno se vidi da je prosečna cena oko jednog evra za litar. Najjeftiniji je u Makedoniji 0,87 evra, a najskuplji u Albaniji 1,25 evra. Jeftinije nego u Srbiji prodaje se i u BiH 1,01 evro, pa nije čudo što prekogranični šverc ponovo cveta.

Razlike u cenama dizela i benzina u pojedinim zemljama rezultat su različitog oporezivanja i subvencionisanja goriva. Sve zemlje kupuju naftu na međunarodnim tržištima po istim cenama, ali nameću različite poreze. Stoga je maloprodajna cena dizela različita.

Prosečna cena benzina je oko 1,1 do 1,2 evra. Najjeftiniji je u BiH i litar košta 0,95 evra, Bugarskoj 1,04. U Hrvatskoj je benzin najskuplji i sipa se za 1,32 evra.

Dobra vest je što su cene nafte juče bile u manjem padu usled povećanja proizvodnje na bušotinama u SAD i činjenice da su članice OPEK-a na putu da ispune dogovor postignut prošlog meseca sa drugim zemljama o smanjenju proizvodnje.

Članice  OPEK-a i zemalja koje nisu deo naftnog kartela nakon sastanka u Beču saopštile su da je od skoro 1,8 miliona barela nafte dnevno, koliko je dogovoreno da se skine sa tržišta, već uklonjeno 1,5 miliona barela dnevno.

U Londonu je cena sirove nafte brent iz Severnog manja za 43 centa i sada je 55,06 dolara po barelu, dok je u Njujorku cena svetle sirove nafte pala za 63 centa i sada iznosi 52,59 dolara po barelu.

Komentari7
145bc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

prof S.
Skrenuo bih pažnju da je tabela u startu netačna jer je 152 din: 123,93=1.226Eura, tako da smo po ceni euro dizela u samom vrhu. Inače za dve godine izdvajanja nameta za obavezne rezerve država je kupila goriva za samo 10 dana (od predviđenih 90) . Pitanje za min. finansija je gde su pare, ili će nam možda trebati još 16 godina da napravimo rezeve !?
Enes
Vreme je za elektricne i ekoloski ciste automobile.
Milivoje Radaković
Samo da napomenem da električni automobili uopšte nisu ekološki čisti. S jedne strane energija koja ide u njihove baterije mora nekako da se proizvede, što u našem slučaju znači sagorevanjem lignita u termoelektranama, a sa druge sama izrada baterija daje mnogo toksičnih nusporizvoda i rashodovane baterije valja negde deponovati...
Гориво сваке недеље поскупљује за око динар
Нетачно. Поскупело је штампање новца.
Poštenjačine
Kad je cena nafte bila 100 dolara za barel, gorivo je bilo oko 150 d/l. Sada je nafta "poskupela" na 55 dolara a gorivo je 140 d/l. Ko nas ovde više krade naftaši ili država?
Ratko
Dok je cena nafte strmoglavo padala za skoro u jednom oeriodu od 80 dolara po barelu svi su na ivoj planeti legalno pljackani preko benzinskih pumpnih stanuca i svi cute godinama nema novinara da pisu i istrazuju jer to su legalne pljacke drzava sirom planete. Nikome od drzava nije palo na pamet da shodno padu cena nafte na berzama smanje cenu na pumpnim stanicama to je sve bilo minorno u odnosu na pad cene po barelu koji je 159ltr svi cute a naftne kompanije koje kukaju o gubicima to pokrivaju preko cene derivata koje placaju potrisaci sirom planete. Ajmo novinari istrazujte ali nesme se dirat ono sto kontrolisu drzave diljem ove nase planete. Cim se isetio mali skok cena po barelu igranka o poskupljenju derivata je pocela. Dokle vise!!!!!!!!!!!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja