Gorivo na pumpama u Srbiji moglo bi od danas da bude skuplje za još jedan dinar i to po osnovu povećanja akciza na benzin za 84 pare, dizela za 86 para po litri i tečnog naftnog gasa za 65 para po kilogramu. Posle toga akcize na dizel umesto 54 dinara iznosiće 54,86 dinara za litar, benzina umesto 52,50 na 53,34 dinara i tečnog naftnog gasa s 41 na 41,65 dinara po kilogramu.
Državna zahvatanja veća su od juče zbog redovnog godišnjeg usklađivanja akciza s rastom cena na malo u 2016. godini.
Preračunato, državi od juče, po svakom litru benzina od 142,72 dinara pripada 79,72 dinara, od evrodizela koji se toči po 149,66 dinara po 82,40, dok od 76,61 dinara koliko košta TNG država uzima 37,12 dinara, kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.
– Ovo povećanje akciza može dovesti do poskupljenja goriva na pumpama za oko 1,03 dinara na dizel, dinar za benzin i 78 para za TNG, (s uračunatim PDV-om od 20 odsto), ali i ne mora. O tome odlučuje svaka kompanija pojedinačno. Jer, ukoliko trgovci imaju prostora da pokriju ovaj trošak novih akciza iz sopstvenih izvora, odnosno, bez povećanja maloprodajnih cena, gorivo na pumpama neće poskupeti i obrnuto – kaže on.
Upitan zašto gorivo poskupljuje i po dva puta nedeljno, Mićović objašnjava, da se cene benzina i dizela slobodno formiraju i da je cena posledica odnosa ponude i tražnje.
– Ovog puta treba uzeti u obzir i skok cene sirove nafte od oko 56 dolara za barel. Za sada se ne očekuje veći skok cene barela, što bi trebalo i da ustali cene na pumpama. Inače, od 30. novembra 2016. godine, kada su cene sirove nafte počele naglo da skaču, crno zlato je do danas poskupelo za 16 odsto. Istovremeno je benzin u maloprodaji skuplji za 9,5 dinara, ili 7,15 odsto, a dizel za 6,86 dinara – kaže on.
To govori, ističe, da gorivo baš i nije u stopu pratilo rast cene crnog zlata, kako se misli, jer bi cene inače bilo još veće nego sada.
– Inače, iste ove cene goriva, važile su i sredinom 2015. godine kada se benzin prodavao po 140, a dizel 142 dinara, dok je barel nafte koštao 55 dolara – kaže on.
Dodatni razlog poskupljenja goriva na pumpa je i slabljenje dinara u odnosu na evro i dolar. U jednom času, ističe, dolar je bio skoro sasvim blizu evra oko 117 i 118 dinara, dok je juče vredeo 114,9 dinara, što se takođe, u međuvremenu, odrazilo na maloprodajnu cenu.
U novoj strukturi cena goriva, posle jučerašnjeg povećanja akciza, državna kasa se po osnovu PDV puni na svakom litru benzina sa 23,78 dinara, dizela 24,94 dinara, a TNG 12,77 dinara. U cenu goriva ulazi i naknada za obavezne rezerve od 2,6 dinara za benzin i dizel i 1,44 dinara za TNG, što plaćaju krajnji potrošači.
Upoređujući cene goriva u Srbiji i okruženju, vidi da je Srbija u vrhu po ceni dizela, odmah posle Mađarske, Albanije i Grčke, dok je benzin kod nas jeftiniji i skuplje se prodaje u Grčkoj, Crnoj Gori Albaniji i Mađarskoj.
Najjeftiniji benzin i dizel i dalje se toči u BiH, jer oni imaju najmanja državna zahvatanja. Akciza na TNG je nula, odnosno nema je, jer se time stimuliše prodaja goriva koje ne zagađuje vazduh.