sreda, 13.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 00:18

Od dogovora radnika i uprave zavisi deblokada „BG voza”

Radnici firme koja obezbeđuje objekte „Železnica Srbije” ne odustaju od štrajka dok im se ne isplate zaostale zarade, ne poveže staž i ne overe zdravstvene knjižice. – Slađan Đokić, direktor firme „Ful protekt”, uverava da zaposleni nemaju razloga za štrajk i da su mnogi od problema koje ističu već rešeni
Autor: A. Jovanović - D. Aleksićčetvrtak, 02.02.2017. u 19:45
Штрајкачи на прузи (Фото Д. Жарковић)

BG voz koji važi za najtačniji gradski prevoz, ovih dana gubi taj epitet. Zbog štrajka radnika „Ful protekta”, firme koja obezbeđuje objekte na železnici, a koji je započet na Tehničko-putničkoj stanici „Zemun”, gradska železnica već pet dana gotovo da je paralisana. Umesto na svakih 15 minuta, kompozicije „BG voza” polaze na 60 (po nedeljnom redu vožnje). Ako se nastavi štrajk, može se desiti da se i ovi polasci prorede. Jer umesto tri voza koja su opsluživala gradsku železnicu otkako je počeo protest, od juče saobraćaju tek dva jer se jedan pokvario.

Ovaj problem je Sekretarijat za javni prevoz pokušao da ublaži dodatnim polascima na autobuskim linijama 73 i 706, ali to je daleko od rešenja za oko 35.000 Beograđana koji svakodnevno putuju „BG vozom”. I železnica trpi višemilionske gubitke zbog izostajanja vozova, otkazivanja polazaka, ali i zbog penala koje će morati da plati gradu jer nisu ispoštovali ugovorenu kilometražu.


Štrajkači "zarobili" vozove (Foto D. Žarković)

Radnici „Ful protekta”, zbog čijeg štrajka je zarobljeno dvadesetak voznih kompozicija, nemaju nameru da odustanu od blokade pruge dok se ne ispune njihovi osnovni zahtevi. Traže da im se isplati sedam ličnih dohodaka, da im se overe knjižice što nije činjeno prethodnih šest meseci, da im se plate putni troškovi koji nisu uplaćivani četiri meseca…

– Većina radnika nije iz Beograda, već putuju 30 i više kilometara na posao i to plaćaju. Poslednjih pet godina nije nam namiren ni radni staž – ukazuju Radojica Pajović i Miloš Marković koji su u četvrtak sa još dvadesetak kolega bili u dnevnoj „smeni” protesta. Njih znatno više učestvuje u štrajku, ali se smenjuju jer i dalje niko ne izostaje sa radnog mesta. Ne žele da, kako kažu, daju povoda nadređenima da ih automatski otpuste zbog štrajka.

– Na teritoriji Srbije ima 330 naših radnika koji obezbeđuju objekte, tunele i mostove železnice, a rade za minimalac. Ovde su, zato, došli radnici iz Prijepolja, Novog Sada i Bijelog Polja. Blokirali smo garažu u Zemunu jer nam je to jedina šansa da nas neko sasluša. Žao nam je što smo naštetili građanima, tražili smo „najbezbolniju” tačku, ali opet neku gde ćemo biti viđeni – napominju Pajović i Marković.

Kao glavnog krivca vide Slađana Đokića, direktora firme.

– Od kada smo dobili novog direktora pre osam meseci, sa neisplaćene tri plate došli smo do sedam. Otkako je donet novi Zakon o bezbednosti na radu svaki naš zaposleni mora da ima licencu koja se stiče na mesečnom kursu. Niko nas o tome nije obavestio, a saznali smo da je rukovodstvo prenelo nadležnima da većina nije zdravstveno sposobna – žale se radnici „Ful protekta” napominjući da se boljim vestima nadaju posle sastanka sa Draganom Ugrčićem iz Agencije za privatizaciju koji je zakazan za ponedeljak.


Improvizovani smeštaj štrajkača na pruzi (Foto D. Žarković)

Prozvani Đokić zaposlenima odgovara da njihova priča deluje simpatično, ali da nemaju osnova za štrajk.

– Protest je počeo protivno Zakonu o radu. Kao njihov poslodavac nisam dobio obaveštenje da će se to desiti, niti je MUP obavešten, što je bila njihova obaveza. To je jedna neformalna grupa zaposlenih koja u slobodno vreme štrajkuje. Socijalni program je podnet, a zahtevi za povezivanje staža većine od tih dvadesetak ljudi koji se smenjuju na pruzi su ispunjeni. Oni su podneli tužbe i naplatili potraživanja – uverava Đokić podsetivši da prema uredbi vlade o uvezivanju staža (za privredna društva koja su bila u restrukturisanju) zaposlenom koji je u sporu sa poslodavcem neće biti povezan staž.

– O ovoj uredbi svi zaposleni su obavešteni. Radnici kažu da nisu primili sedam zarada, ali ni to nije tačno. Duguju im se četiri plate. A ljudi koji se nalaze na pruzi naplatili su preko izvršitelja svoje zarade. Oni su na taj način prouzrokovali nelikvidnost firme i blokadu računa – dodaje Đokić koji je direktor firme od juna prošle godine.

Resornim državnim organima podnet je zahtev za rešavanje programa viška zaposlenih, a od tih organa zavisi i kojom brzinom će biti sproveden socijalni program.

– Ne osećam se odgovornim za ovo što se događa na pruzi, ali izvinjavam se sugrađanima što ne mogu da koriste usluge „BG voza” – kaže Đokić

Kako je nastao „Ful protekt”

2005. godine osnovan je izdvajanjem poslova obezbeđenja i protivpožarne zaštite iz „Železnica Srbije”

2009. firma je privatizovana

2010. raskinut je ugovor o privatizaciji i firma je vraćena Agenciji za privatizaciju

Ili izmirenje dugova – ili katanac

– Obračunavaju se obaveze prema državi, porezi i doprinosi, ali se ne isplaćuju. Pokrenuli smo proces UPPR-a (unapred pripremljeni plan reorganizacije). On predviđa otpisivanje jednog dela obaveza prema državnim poveriocima i pretvaranje dugova u kapital. Ovo preduzeće ili će izmirivati sve dugove na vreme ili ga neće biti – ističe Slađan Đokić.


Komentari0
caa6b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja