„Tojota” kao da je čekala da mnogi u auto-branši istroše ideje na temu gradskog SUV-a kako bi proizveli nešto novo. Od dizajna, preko tehnoloških rešenja, „tojota ce-ha-er” je napravila odskok u odnosu na klasu, kao i „Nisan” svojevremeno sa modelom „džuk”. Spojili su kupe i „krosover”– gradski auto za sve prilike i dobili sjajan rezultat.
„Ce-ha-er” ima dosta zajedničkog i sa premijum modelom „be-em-ve iks šest”, koja je sinonim za „miks klasa”. Naime, u modelu „iks šest”, kada se pojavio 2008. godine, Bavarci su prikazali mešavinu segmenata koristeći iskustva (dizajn i tehnologije) iz relija „Pariz–Dakar”, primenjujući ih u serijskoj proizvodnji luksuznog SUV-a.
Prošlo je nešto više od dve godine, od kada je 2014. godine „ce-ha-er” prikazan kao koncept vozilo, na Salonu automobila u Parizu, do testa „Politike”.
Iako ga nismo vozili na pretpremijeri u Madridu, pre dva meseca, sačekali smo ga temperaturama u minusu, gde se pokazao kao pravi samuraj, nepokolebljiv na ledu i snegu zamrznutog Beograda. Samo ime „ce-ha-er” (C-HR) znači „kupe – haj rajder” ili u slobodnom prevodu „kupe – visoki jahač”.
Novi „ce-ha-er” je postavljen na globalnoj platformi (TNGA), poznatoj iz četvrte generacije „prijusa”, hibridnog modela. U kokpitu, osmoinčni ekran i centralna konzola blago su zakrenuti ka vozaču, što podseća na „be-em-ve” i odaje sportsku crtu.
Sedišta, iako nismo pošli na duži put, dobro su profilisana i udobna. Ambijentalno osvetljenje je prijatno u noćnoj vožnji, a svetleći logo modela zasija ispred vaših nogu, na trotoaru, pre nego otvorite vozačka vrata po mraku.
Međuosovinsko rastojanje od dva metra i 64 centimetra daju dosta mesta za sedenje na zadnjoj klupi. Solidna je i zapremina prtljažnika od 377 litara, ravna proseku klase.
Mnogi će kod nas imati primedbu zašto u ponudi nema dizel-agregata, ali fabrička istraživanja govore da će čak 70 odsto novih kupaca na Starom kontinentu pre da se odluči za hibridni model. Turbobenzinac (koji smo vozili) od 1,2 litara i 116 konja je živahan, ne prebrz i veoma ravnomeran u vožnji, mada na prednje točkove isporučuje čak 185 njutn-metara obrtnog momenta, sa šestostepnim manuelnim menjačem.
Sve „klizi”, a za to je odgovorna i tehnologija. Naime, „pametni” manuelni menjač ispravlja sve nepravilnosti, greške ili neiskustvo. Mogu da odahnu i početnici jer sa „ce-ha-erom” nema trzanja i „urlanja” motora.
Međugas i ravnomerno „podizanje ili spuštanje” obrtaja motora, sada vrši tehnologija ili IMT (intelidžent manjuel transmišen). Zapravo, menjač, koji uvek usklađuje brzinu okretanja točkova sa brojem obrtaja agregata, doprinosi mirnom radu i osećaju „klizeće vožnje”. Kočenje i kretanje bilo je sigurno po zaleđenim putevima okoline Beograda i bez pogona na svim točkovima.
Precizan upravljač, odlično podešeni amortizeri daju udobnost u vožnji, bez naginjanja karoserije, što je često karakteristika pojedinih modela SUV klase pa i manjih krosovera. Nismo impresionirani preglednošću kad se vozi unazad.
Dopadljivo rešenje integrisane brave u prošireni „ce” stub i bočni prozori ne daju previše vidika pozadi. Međutim, tu je kamera za vožnju unazad, veliki spoljni retrovizori i još gomila elektronike da to nadomesti.
Cena od 20.000 evra je samo polazna, dok su hibridi skoro 7.000 evra skuplji. Deklarisanoj potrošnji od 5,8 litara nismo bili ni blizu, ali u ledenim danima i sa svim sistemima za grejanje, uključenim na maksimum, nismo ni očekivali.
Tehničke karakteristike
Motor: turbo benzin 4 cilindra
Zapremina: 1.197
Tip: EU 6
Snaga: 85 kw/116 ks / 5.600 obrt/min.
Momenta: 185 Nm od 1.500 do 4.000 obrt/min.
Maksimalna brzina: 190 kilometara na sat
Ubrzanje (od 0 do 100): 10,9 sekundi
Potrošnja: grad 5,8 litara / 5 litara van grada – fabrika/test 8 litara
Menjač: šestostepeni manuelni
Masa praznog automobila: 1.320 kg
Točkovi: 18 inča
Rezervoar (maks): 50 litara
Zapremina prtljažnika: 377 litara
Dužina: 4.360 mm
Širina: 1.795 mm
Visina: 1.565 mm