utorak, 16.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:52
Pogledi

Koncesije su komplikovane i nemaju nužno srećan kraj

Kada je o razvijenim evropskim državama reč, retko se događa da glavni aerodrom ili kontrola nad njim pređe u privatne ruke
Autor: Nebojša Katićčetvrtak, 02.03.2017. u 08:00

Kao što je i obećala MMF-u, vlada Srbije je odlučila da, prvi put u istoriji, Aerodrom „Nikola Tesla“ ponudi stranim koncesionarima na 25 godina. Ova koncesija bi trebalo da bude realizovana baš za mandata vlade koja će svojim uspesima, pogotovo onim budućim, oboriti sve istorijske rekorde.

Kada je o razvijenim evropskim državama reč, retko se događa da glavni aerodrom i/ili kontrola nad njim pređe u privatne ruke. (Tu i tamo se pojavi po neki izuzetak, poput Londona ili Rima, na primer.) Kada i otvore vrata privatnom kapitalu, države najčešće zadržavaju deo vlasništva i kontrole u kompanijama koje su vlasnici ili operateri aerodroma.

Ako koncesija bude realizovana, Srbija će se naći u društvu Portugala, Kipra, Mađarske, Hrvatske, Slovenije, Makedonije, Albanije, Kosova i Moldavije, država koje su svoje glavne aerodrome dale privatnom kapitalu. Ove države znaju nešto što ostale evropske države ne znaju, a Srbija uvek uči od najboljih.

Aerodromi glavnih gradova su prirodni monopoli, mašine za pravljenje novca, i tako će ostati sve dok ne bude izmišljen sistem za teleportiranje putnika. Dokaz tome je i beogradski aerodrom, preduzeće koje čak ni partijski eksperti nisu uspeli da upropaste.

Broj putnika je u stalnom porastu, a masovna bežanija građana iz Srbije pomaže da aerodrom radi sve bolje. Izuzetak je jedino 2009. kada je kao posledica Velike recesije broj putnika opao za 10 procenata. (Pad broja putnika je zabeležen i 2005. ali je bio marginalan.) Prosečan rast broja putnika u poslednjih 14 godina je nešto više od osam procenata godišnje. Najveći rast je zabeležen 2014. i iznosio je 31 procenat, da bi se potom stabilizovao na tri procenta godišnje. Veliki skok 2014. svakako je u vezi sa početkom poslovanja ,,Er Srbije”.

Ako bilansi ne lažu, u svakoj od poslednjih deset godina (osim 2013) aerodrom je iskazivao milionske profite (računato u evrima). Od 2008. do 2012. npr. prosečna dobit pre oporezivanja je iznosila oko 17 miliona evra godišnje, pa je čak i u lošoj 2009. dobit bila oko 20 miliona evra.

U poslednje dve godine za koje imamo podatke (2014. i 2015), aerodrom je ostvario prosečnu godišnju dobit od oko 32 miliona evra. Dobit u odnosu na prihod aerodroma se kreće između 46 i 49 procenata, što je fantastična cifra. Finansijski uspeh je tim veći što je aerodrom, po nalogu vlade, poklonio ,,Er Srbiji” 22,3 miliona dolara i tako izmirio obavezu države prema ,,Er Srbiji”.

Iako nijedna ponuda još nije stigla, premijer je izašao sa ciframa prihoda koje očekuje od koncesije i prikazao ih kao gotovu stvar i fantastičan uspeh. Istini za volju, te cifre su dobre, pod uslovom da ih neko zaista i ponudi, a kasnije i realizuje. Kako nas iskustvo uči, stvarnost ume da izneveri premijerova očekivanja i najave.

Koncesije su komplikovana stvar i nemaju nužno srećan kraj. One često završavaju na arbitražama i Srbija s tim već ima iskustva. Ugovori su veoma komplikovani, uslovljavanja su velika, a iskusni koncesionari znaju sve pravne trikove budući da iza sebe imaju veliki broj i koncesija i sudskih sporova. Često se pojavljuje i veliki jaz između vedrih najava i onoga što se stvarno dogodi.

Koncesije su zgodne za popunjavanje budžeta i deviznih rezervi. Pogotovo je ugodno kada se danas troše budući prihodi. Koncesije imaju istu logiku kao i zaduživanje – oba mehanizma uzimaju danas, na teret budućnosti. Naravno, srpska vlada ne ulazi u koncesiju zbog ovih trivijalnih i pragmatičnih razloga.

Po izjavi premijera Vučića, mi (ko god da je to) ne znamo da upravljamo aerodromom i svako, ma odakle dolazio, to ume bolje od Srba. Ako se ova izjava stavi u kontekst ranijih premijerovih izjava, logično sledi da Srbi ništa ne znaju da rade – s jednim izuzetkom. Oni, srećom, jedino umeju da upravljaju državom, tim najsloženijim od svih sistema. Tačnije, postoji samo jedna grupa ljudi koja u Srbiji nešto zna, i ona je danas okupljena u vladi Srbije. Van toga je pustoš, lenjosti i neznanje.

Bojim se, ipak, da vlada greši. Sve uspešne države su se razvijale učenjem kroz rad i realizaciju velikih projekata. Ovo podrazumeva da se javna dobra daju na upravljanje ljudima koji nešto znaju i, još važnije, imaju kapacitet da brzo uče. Ponoviću još jednom – države koje prodaju javna dobra ili ih daju u koncesiju završavaju kao kolonije.

Poslovni konsultant

www.nkatic.wordpress.com


Komentari37
88c11
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

predsdenik Holandije
Nisam uspeo da shvatim poentu u vazduhopovno-biznis smislu ovog teksta. Dnevno politika me ne interesuje. Šta autor teksta nama malim akcionarima aerodromskog preduzeća hoće da kaže? Ono što je najvažnije ne govori nam šta je i zašto bolje. Dobro ,nema koncesije. Nastavljamo ovako,jel to? ili uvodimo Partijski komitet koji će da rukovodi imovinom akcionara? Kakav je to tekst u kome se priča šta ne valja a ne daje se kako bi bilo bolje? Gledano iz čisto vazduhoplovnog posla, ne postoji problem, ako budući upravljač ne bude radio kako treba prvo što će se desiti ,drugi aerodromi će se razvijati( Tuzla. Niš, Temišvar,Osijek itd) -što već u praksi i imamo, oni u velikoj meri i postoje zbog lošeg rada u Beogradu. Neki profit nije dokaz ,dobrog rada, pravo je pitanje zašto nije i da li može biti veći. To je i jedino pitanje za budućeg koncesionara ,koliko i kojim ritmom isplate ide dividenda vlasnicima aerodroma? A ovo što je pisao uvaženi gospodin, je samo lepo popunilo stranicu .
glas iz naroda
Možda bi rebalo da na miru još koji put pročitate tekst. Ako ne ide, tražite prevodioca. Biće da je to problem.
Preporučujem 45
Raca Milosavljevic
... hvala gospodinu Katicu na postenom tekstu ...
Izvorni Sloven
Briljantno kao i uvek!!!
Mikailo
za Kata Nebojsic Nije Katic tako rekao niti smatra Kosovo kao suverenu drzavu. Bilo bi bolje da procitate sta covek i strucnjak pise. Vama se ocito ne dopada opravdana kritika. Bolje bi bilo da prvo napadnete onoga ko radi pogresno, a to nije onaj ko vidi i kaze sta vidi. Vlada i vladini drugovi su neznalice. Ih, da je samo to.
Preporučujem 14
EU je diktatura NATO je Imperija Zla
@Kata Nebojsic: namicanje maka na konac i cepanje dlake....odlična zabava za zaludne....nije napisao da je Kosovo država, nego da daje koncesiju....
Preporučujem 10
Prikaži još odgovora
triton
Dobro rečeno. Paradoksalno je da ne umeju da vode državno preduzeće od manje od 1000 zaposlenih, ali zato itekako umeju da vode državu od 7 miliona stanovnika.
Rodoljub V.
Hvala Vam za dobar i sadrzajan tekst. U ovom teskom momentu za sve nas, u kom ne uspevamo da se ODBRANIMO od istorijskih uspeha, suficita,obmana i lazi. Potrebni su nam kao melem na poharane dzepove, misli i zivote. Priznajem da sam napokon u ovih pet godina razresio dilemu od studentskih dana. Kako su kolonije opstajale 300-400 godina, neuzdrmane. Sad mi je sve kristalno jasno. Vidim u komentarima zamenu teza, jer koncesija na Blagojev kamenu, cije zlato je napunilo kese Karadjordjevica, ne poklapa mi se sa ustupanjem svega vrednog u zemlji i neprestanom haracu nad zivljem. Rudnici Bora i Majdanpeka su bar davali hleba narodu iz okoline, i bogatili i dinastiju...sad svi pomalo ostajemo bez uhlebljenja i sanse da opstanemo pod stranom upravom i tudjinima gospodarima. Hvala Vam, jos jednom na recima istine. Tako drugacijim od dnevne doze RTSa i Pinka.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja