ponedeljak, 14.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:57

Bregzit proteruje mini-moris u EU

Zbog neizvesnosti koju nosi razlaz s Briselom proizvodnja mini-morisa bi se iz Oksforda mogla preseliti u Nemačku
Autor: Ljiljana Vujićsreda, 01.03.2017. u 22:00
Ово је тужна вест за мистер Бина и британску аутомобилску индустрију (Фото: Ројтерс)

Mister Bin ovih dana neizmerno tuguje u Londonu i ne može ga utešiti ni zagrljaj omiljenog plišanog medvedića. Strepi da bi uskoro mogao, sudeći po onome što je pročitao u štampi, ostati bez drugog najboljeg drugara, mini-morisa. Na posao se neće voziti kako je planirao, minijem na električni pogon jer preti opasnost da on uskoro više neće biti britanski brend.  

Po pisanju nemačkog lista „Handelsblat”, koje su preneli i britanski mediji izazvavši nesanicu ne samo Binu već mnogima u automobilskoj industriji, a pre svega radnicima u ovom proizvodnom pogonu, bregzit bi mogao „proterati” ovaj automobil iz Oksforda u Nemačku, a moguće je i Holandiju.

Naime, BMV, vlasnik ovog britanskog brenda u minule 22 godine, ozbiljno razmišlja da proizvodnju nove električne verzije premesti u fabrike u Lajpcigu i Regenzburgu iz Oksforda gde su, izuzev dve serije, stvarani ovi automobili.

Ako mini izvezu iz Britanije to će biti veliki udarac ondašnjoj vladi i automobilskoj industriji, pre svega jer, kako njihov ministar za preduzetništvo i energetiku Greg Karl ističe, proizvodnja električnih vozila i tehnologija na baterijski pogon treba da postane srce britanske industrijske strategije. I to u trenutku kada izlazi iz jedinstvenog evropskog tržišta i tek treba da izdejstvuje sopstvene trgovinske aranžmane.

BMV u Britaniji upošljava 8.000 ljudi, zauzimajući po prodaji visoko četvrto mesto na tržištu. Pre dve godine je napravljeno više od 200.000 ovih modela, čineći 12 odsto udela u automobilskoj proizvodnji zemlje.

Koliko je proizvođačima automobila na Ostrvu, poput BMV-a, važno evropsko tržište govori podatak da je od tri miliona mini automobila, proizvedenih poslednjih 15 godina, više od dva miliona izvezeno i to mahom u EU.

Ali, iako šokantna, ova vest nije ništa što se nije očekivalo ili naslućivalo. Štaviše, o razornim posledicama bregzita i bojazni da će potom ozbiljne kompanije redom napuštati Ostrvo i prelaziti u kontinentalni deo Evrope, prognozirala je lično britanska premijerka Tereza Mej.

Ona je bankarima, tada u ulozi ministarke unutrašnjih poslova u vladi Dejvida Kamerona, iza zatvorenih vrata govorila o pogubnom uticaju po domaću ekonomiju usled eventualnog napuštanja evropskog tržišta. Nešto kasnije, kao bregzitovski šef vlade, odlučila je da zemlji uskrati prednosti slobodnog protoka robe, dobara i usluga zarad kontrole granica.

Možda joj birači praštaju to što na vlasti ignoriše sopstvena upozorenja, ali ne i predstavnici krupnog kapitala. BMV je bio jedna od firmi koja je pre prošlogodišnjeg referenduma govorila da je ostanak u EU izuzetno važan za poslovanje britanskih kompanija zbog slobodnog kretanja gotovih proizvoda i kvalifikovanih radnika unutar bloka.

A sada im se na putu našao ležeći policajac, kako su to, prevedeno našim rečnikom, slikovito rekli u „Dženeral motorsu” kada su bregzit nazvali „ispupčenjem na putu koje usporava kretanje automobila”, tačnije, njihove poslovne napore.  

Inače, prvo talasanje u automobilskoj industriji došlo je upravo iz namere američkog „Dženeral motorsa” da „Opel” svoju evropsku ispostavu koja uključuje i britansku fabriku automobila „Voksol” proda francuskom „Pežou”. Neizvesna „Voksolova” sudbina dodatno je motivisala BMV da mini-morisu doda gas i preveze se u EU.

Ali ne nameravaju samo oni da nagaze i iza sebe ostave Ujedinjeno Kraljevstvo sada kada je jasno da napušta Evropsku uniju. Izvesno je da ćemo tek pratiti ko će, od trenutka kada britanska premijerka Tereza Mej aktivira član 50 Lisabonskog sporazuma, poželeti da isplovi iz ostrvske luke.

Škoti uveliko pripremaju ambijent za raspisivanje referenduma o napuštanju viševekovnog savezništva zarad ostanka u EU, pre svega jer je Mejova odlučila da istupi iz jedinstvenog tržišta. Kako se nižu upozorenja nalik ovima koja stižu iz Škotske i automobilske industrije, u Britaniji bi u trenutku kada i zvanično napuste uniju mogli ostati samo kraljica i Big Ben.

I rukovodstvo „Nisana” je u januaru, pre nego je premijerka izložila bregzitovski plan, upozorilo da će ulaganja njegove kompanije u Britaniji biti iznova razmotrena ako vlada donese odluke koje ne odgovaraju njihovom poslovanju. Ako i BMV odluči da ne proizvodi u Oksfordu, možda će i neki Britanci morati da emigriraju u potrazi za poslom. 


Komentari4
5fe44
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Игор Раванград
Познаваоци ауто индустрије знају да је погон у Енглеској био пре свега монтажни а понајмање производни. Једном издање часописа Нешинел Џиографик од пре десетак година се бавило производњом минија. Делови долазе буквално из целог света, из САД, преко десетак европских држава до Јужне Кореје и Јапана. С обзиром на преговарачке способности и позицију Британије не бих се забринуо за њих. Ни за Немце, ако случајно изгубе само ће да повећају притисак на сателите.
Radoslav Jovanovic
Niko se ne pita zašto je to pod okriljem EU fabrika propala i prodata Nemcima? Svim fanaticima za ulazak u EU upozorenje da dobro razmisle šta znači prodaja svega nacionalnog. Dok pristajem na robovske odnose sve izgleda idilicno. Sve postaje tragedija kad pomisliš da još imaš "nezavisnu" državu. Nemcima je pristajanje tuđeg istorijsko nasleđe.
Сима
Ауто се зове МИНИ , а не Мини-Морис . Бмв је држао једно време Ровер и тада је направио нову верзију Мини-Мориса . Како је продао Ровер и права на име са њим , остао је ауто који је развијао и име Мини . Мини никада није био британски , за разлику од Мини-Мориса.
Milivoje Radaković
Sad će protekcionisti da usreće britanski radni narod tako što će na Minije iz Nemačke da uvedu visoke carine... Lepo kaže Pekić - glupost se mora naplatiti!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja