utorak, 27.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 11.03.2017. u 22:00
NAUKA

Nanotehnologija umesto boja

Neki od velikih slikara koristili su tehnike koje su naučnici mnogo decenija pa i vekova kasnije uspeli da otkriju
„Рибар на мору” Вилијама Тарнера (Фото:графије CC BY-SA)

Umetnost krije u sebi mnoge tajne i sve do nedavno većina njih bile su nerazjašnjene. Međutim, zahvaljujući novim naučnim metodama, umetnička dela postaju sve jasnija.

Tako izgleda da su umetnici počeli da koriste nanotehnologije i plodovi moderne bio-neorganske hemije mnogo pre nego naučnici. Kako su nedavno otkrili hemičari iz Francuske, poznati britanski slikar Vilijam Tarner izmislio je sredstvo koje zgušnjava uljane boje, koje bi, modernim rečnikom rečeno, mogao da predstavlja haj-tek „hibridni gel”, pišu RIA Novosti.

Tarner nije ostavio detalje o tome kako ga je spravljao. Koristeći spektrometriju, hemičari su otkrili da se ovaj proizvod sastoji od organske smole, lanenog ulja, mastike i acetata olova. Olovo je igralo ključnu ulogu u ovoj mešavini, jer su njegovi joni „primorali” molekule sirćetne kiseline da se polimerizuju i da se sve pretvori u rastegljiv gel.

Zahvaljujući neobičnom izumu Tarner je mogao da slika slike u slojevima, da nanosi jedan sloj boje preko druge, a da pri tom boje – ne meša. Ova tehnika je velikom slikaru, smatraju naučnici, dozvoljavala da postigne čiste i svetle igre svetlosti i senke u svojim kasnijim radovima.

Slika čuvenih „Suncokreta” Vinsenta van Goga, koji su izloženi u Nacionalnoj galeriji u Londonu, nije tako jednostavna kao što na prvi pogled izgleda – pre četiri godine naučnici su otkrili da su ovi cvetovi, najverovatnije, bili jalovi mutanti.

Većina cvasti, prikazanih na slikama Van Goga, imaju sasvim mali prašnički unutrašnji krug, skoro potpuno sakriven ispod spoljašnjih latica. Ovaj neobičan izgled cveća, kako su utvrdili naučnici, poznat je kao genska mutacija. Takvo cveće proizvodi malo semena, a ono najlepše podseća na žutu astru, kod nas poznatiju kao lepu katu, i uopšte nema seme.

Američki genetičari ponovo su uzgojili „suncokrete Van Goga”, ukrstivši normalne sorte sa „polumutantnim” vrstama. Dobili su jalovu astru, suncokrete potpuno lišene latica, poput biljke koju je veliki slikar naslikao u centralnom delu svojih „Suncokreta”.

f23ed