nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:05

Auto-put bi vratio život na Pešter

Izet Ljajić smatra da bi auto-put ponovo oživeo ovaj kraj
Autor: Slavka Bakračevićnedelja, 12.03.2017. u 16:00
Бољаре чека ауто-пут да би оживело (Фото: С. Бакрачевић)

Novi Pazar – Dok povremeno slušaju vesti o tome kako napreduje gradnja Koridora 11, žitelji pešterskih sela se raduju, ali i pomalo strepe.

Raduju se prolasku saobraćajnice preko visoravni, kako je i obećano, ali i strepe da je političari ne usmere drugom, zlatiborskom trasom, a oni i dalje ostanu u bespuću.

Inženjer putarstva Izet Ljajić je 45 godina radnog veka proveo kao direktor novopazarskog preduzeća „Novi Pazar-put”, a sada je član Upravnog odbora Društva za puteve Srbije i Inženjerske akademije Srbije. Iz iskustva i znanja proizlazi samo jedan zaključak – trasa auto-puta bi morala da ide „istočnom trasom 1”, od Požege preko Arilja i Ivanjice, pa preko Golije i Pešteri do Boljara, gde bi se spojio s crnogorskim delom ove saobraćajnice.

Zalažući se za tu varijantu, Ljajić se i sada, kao i sve vreme dok je radio, rukovodi geslom starih Rimljana da je put život („vija vita”). Seća se kada je počeo da radi pre četiri i po decenije, asfalta je bilo samo na pojedinim magistralnim putevima, regionalni su bili pod tucanikom, neki i neprosečeni. Godišnje analize su pokazivale blagi napredak, koji je daleko zaostajao za republičkim prosekom. Nerazvijene opštine Novi Pazar, Sjenica i Tutin imale su i nerazvijenu putnu mrežu.

Takvi putevi, obično na nadmorskoj visini između 500 pa čak do 1.700 metara bili su i jedina veza između gradova i sela u brdsko-planinskom području. – Sećam se vremena kada smo puteve čistili lopatama, volujskim i konjskim zapregama sa „vozama”, kasnije kamionima-duplacima – priča Izet Ljajić. Seća se i napora da se putevi, makar ti kojih je bilo, održavaju prohodnim i na surovoj pešterskoj zimi na minus 40 stepeni i kroz snežne smetove od po dva metra. Sve to je, kaže, putare teralo da se usavršavaju i što bolje opremaju, pa je danas, dodaje, ponosan na to što novopazarski putari savladavaju sve prepreke na Pešterskoj visoravni.

Ipak, Ljajića ljuti što se ne nalaze mogućnosti da se ionako retka mreža puteva ne rekonstruiše brže i bolje. Na magistralnom putu od Novog Pazara preko Sjenice do Aljinovića od 66 kilometara pre deset godina rekonstruisano je samo 14 kilometara. Na odavno za popravku zrelom putu Novi Pazar – Tutin, od 28 kilometara rekonstruisano je svega 3,5 kilometara, a od obilaznice oko Novog Pazara duge 5,5 kilometara urađeno je svega kilometar i po, pa i sada teretna vozila u tranzitu prolaze uskim gradskim ulicama. – Navodno se očekivao obećani kredit od Turske, dolazile su ekipe iz te zemlje. Osmatrale teren i – ništa. Tvrdim da je sve to bila farsa na koju je utrošeno sedam godina, a ništa se nije radilo – kaže Ljajić i podseća da je preduzeće na čijem čelu je doskoro bio o svemu obaveštavalo sve nadležne, od opština do Republike.

I baš zbog takvog stanja Izet Ljajić kaže da ne bi trebalo da postoji dilema kojom trasom da se gradi Koridor 11.

Saobraćajni institut CIP je uradio generalni projekat, Republička reviziona komisija se opredelila za varijantu „Istok 1” i ta trasa je ušla i u prostorni plan Srbije. Prema podacima iz projektne dokumentacije, na koju se Ljajić poziva, ova trasa je kraća 40 kilometara i jeftinija oko 800 miliona evra od zapadne trase, za koju sve glasnije lobiraju iz Užica, Nove Varoši, Prijepolja i Priboja.

Dakle, po zvaničnim dokumentima, trasa auto-puta preko Pešteri je nesporna. Ali, sve glasnije zagovaranje „zlatiborske trase” preti da bi „užički lobi” mogao da preusmeri auto-put. Zato Ljajić smatra da bi trebalo da se organizuje okrugli sto kako bi projektanti rekli svoje, a valjalo bi da se pozovu i predstavnici svih opština – Novog Pazara, Užica, Tutina, Sjenice, Ivanjice, Požege, Arilja, Prijepolja i Priboja, kao i Ministarstva saobraćaja i „Puteva Srbije”.

Putar sa iskustvom smatra da ova deonica auto-puta preko Pešteri nije značajna samo zbog njene isplativosti i bržeg saobraćaja od Beograda do Jadrana, nego i da bi čitav ovaj, decenijama zapostavljan, izvukla iz bespuća i vratila mu život. U selu Boljaru na granici s Crnom Gorom, dokle treba da stigne auto-put, ostalo je svega sedam duša.


Komentari21
34012
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

море
Да има ко да преправи ситуацију у којој затвореници леже о трошку државе и нешта нераде него се пате по претрпаним затворима уместо да раде по овим плодним теренима чувајући овце и правећи сир и млеко било би би боље свима. Исто тако ко год претура по контејнерима треба тамо да живи и бави се пољопривредом. Овако, по градовима се прави гужва и много ружне ситуације када се бачено из контејнера нађе на пијаци где му није место а земља пуста јер нема на њој ко да ради. Јесте лакше ово што се сад дешава , затвореници нераде ништа а претурачи контерјнера и трговци робом одатле праве проблем на пијацама. Али ко то може да реши тај би решио и проблем напуштених пашњака. Ја незнам ко то може да постави на здраве ноге. Ваљда има ко зна. Само , јасно је да се негде развезала петља поделе рада и то добро.
nenad
cuvajmo ovo blago. vracajmo staro. oprezno sa novim i bice sve ostavljeno buducnosti kako dolici jednom obicnom zivotu smrtnika.
Баштинар
У коментарима преовладава елементарно непознавање географије. У обе варијанте ауто пут би ишао преко Пештера. У Ивањичкој, Дуга Пољана-Бољари, а у Златиборској, Сјеница-Бољари. Са Ивањичком варијантом добијамо алтернативан правац за постојећи пут преко Златибора ка Ц.Гори, као и алтернативни правац за Ибарску магистралу(Чачак-Краљево-Рашка-Н.Пазар и даље.) Постоје и безбедносни аспекти. Да наврат нанос деведесетих није завршен "Јаворски пут"(Ивањица-Сјеница), куда би се кретали за време "бомбардовања"? Планирани пут од Пожеге обавезно градити старом трасом према Ужицу и даље ка Вишеграду. А Златиборци, чувена ерцовска памет, боље им је да пробију и заврше правац Златибор-Семегњево-Кремна и да се тако повежу на будући ауто пут ка БиХ. Синергија са Таром је будућност и за Златибор и Тару а не свака вашка обашка. Исто вреди и за Голију и сва три Увачка језера. Читати о страху од снега на Пештеру је ругање памети, када исти снег завеје и блокира равну и низинску Војводину, пре неку годину.
FAP da radi
Vratio bi ga i na Zlatar,i u Novu Varos i u Priboj i u FAP,a bez autoputa FAP ce evrofanaticne vlasti jedva docekati da zatvore a Priboj gurnuti na put izumiranja. Posto na Pesteru nema fabrike kao sto je FAP,po kojoj to logici treba zivot ugasiti tamo gde jos malo tinja, da bi se navodno "zivot vratio na Pester".Autoput preko Pestera nece vratiti zivot na Pester,ali ce ugasiti zivot u Priboju i okolini.
demagogija direktora
Da je normalno da autoput ne ide kroz gradove vec kroz puste predele "da bi se oni razvili" put ne bi isao u Beograd,ne bi isao kroz Cacak,kroz Obrenovac,kroz Pozegu, isao bi pustim selima daleko od ovih gradova. Otkud to da od Beograda do Pozege autoput prolazi kroz svako vece mesto i industrijski centar, a onda odjednom od Pozege to vise ne vazi,pa ce put da ide kroz pustinju i prasumu a kroz industrijske centre nece da ide. Jasno je da je u pitanju geopoliticki cilj, a ne struka i interes Srbije iza toga.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja