sreda, 29.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 14:53
PREDLOG NOVOG NASTAVNOG PLANA

Sedmaci i osmaci dobijaju blok nastavu

Matematika i srpski, najvažniji predmeti sa najvećim fondom časova, blok nastavi ustupiće po osam časova od ukupno 144 godišnje
Autor: Milenija Simić-Miladinovićčetvrtak, 23.03.2017. u 19:05
Ђаци од петог до осмог разреда могу да имају 25 часова наставе недељно (Фото Анђелко Васиљевић)

Đaci su već godinama preopterećeni brojem časova koji prevazilazi okvir zadat zakonom, a jedan od izazova u krojenju novog nastavnog plana za drugi ciklus osnovnog obrazovanja bio je rešavanje tog problema. Blok nastavu – kao izlaz iz lavirinta ophrvanosti učenika školskim obavezama vide stručnjaci koji su korigovali plan nastave za starije osnovce.

– Kao najbolje rešenje ponudili smo da se u sedmom i osmom razredu nov obavezan predmet, informatika i računarstvo, radi u blok nastavi sa po 30 časova godišnje. Takođe, ideja je i da se sa istim fondom u bloku izvodi i nastava tehnike i tehnologije, predmeta koji se uvodi umesto tehničkog i informatičkog obrazovanja. Blok nastava održavala bi se umesto časova po redovnom rasporedu. Takav način organizacije nije novina u sistemu. Za predmet tehničko, na primer, to je bio standard, od 1990. do 2007. godine – kaže Gordana Mijatović, pomoćnik direktora Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, kuće u kojoj se kuju nastavni planovi na zahtev resornog ministarstva. 

Ona ocenjuje da se blok nastava uklapa u zakonsko ograničenje opterećenja učenika brojem časova nedeljno, ali i da rasterećuje nastavu. Predviđeno je da svim ostalim obaveznim predmetima blok oduzme dvonedeljni fond časova. Biologija, fizika, hemija, istorija, geografija, strani jezik, fizičko – predmeti koji imaju dva časa nedeljno izgubiće četiri časa godišnje. Likovno i muzičko, na primer, imaće ukupno dva časa manje za godinu dana. Matematika i srpski, najvažniji predmeti sa najvećim fondom časova, blok nastavi ustupiće po osam časova od ukupnog godišnjeg fonda od 144 časa. To „nije nepremostiv problem”, smatra naša sagovornica.

Zakon nalaže da đaci od petog do osmog razreda mogu da imaju 25 časova nastave nedeljno, i da se to može uvećati za do tri časa ostalih aktivnosti predviđenih školskim planom i programom. To znači da stariji osnovci mogu imati maksimalno 28 časova nedeljno, koliko trenutno imaju samo petaci. Učenici šestog razreda broje 29, a sedmaci i osmaci po 31 čas u toku nedelje.

– Moralo je to da se koriguje. U odnosu na situaciju u školama danas smanjićemo nastavu za dve nedelje. Ukoliko osavremenjen program počne da se primenjuje od sledeće školske godine i obistini se plan da se iz godine u godinu uvode novi programi za naredne razrede, dok stignemo do sedmog i osmog rasteretićemo ih. Izbacićemo višak, dati deci prostora da dišu, malo više vremena da savladaju sve što se očekuje, i to u skladu sa zakonom. Za taj predlog smatramo da je potpuno opravdan, ali i da će najviše da ga napadaju – kaže Mijatovićeva i uverava da je svaka sumnja u valjanost uvođenja blok nastave za osnovce „neprimerena i bez utemeljenja u stvarnosti”.    

U susret sledećoj sednici Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS), na kojoj će 11. aprila predložene izmene nastavnog plana za starije osnovce biti možda i najvažnija tačka dnevnog reda, blok nastavu kao „najbolje” rešenje pod znak pitanja stavlja Aleksandar Lipkovski, predsednik NPS. U razgovoru za naš list, on je primetio da će oduzimanjem časova drugim predmetima zbog blok nastave u sedmom razredu, recimo, matematika biti oštećena za osam časova, što je negde oko pet odsto ukupnog fonda od 144 časa.

– U sedmom razredu je obimno gradivo za koje ionako nema dovoljno vremena, još ako im se dodatno vreme uskrati može da dođe do problema. Blok nastava, čini mi se, nije dobro organizaciono rešenje, to je model koji je pokušavan, pa se od njega odustalo – kaže Lipkovski.

Predlagači novog nastavnog plana procenjuju da bi blok nastava za predmete informatika i računarstvo i tehnika i tehnologija mogla da doprinese da sedmaci i osmaci u čijem je rasporedu 31 čas nedeljno imaju zakonom predviđenih 28 časova „suve nastave”, dakle obaveznih i izbornih nastavnih predmeta nedeljno. Ali, ako se u taj raspored udene samo čas odeljenskog starešine, da ne računamo vannastavne aktivnosti propisane školskim planom i programom, opterećenje će opet biti veće od zakonom propisanog.         

– Najveći je problem što se rade promene u zakonskom okviru koji ograničava broj časova. Zavod je pokušao da napravi neku ekvilibristiku, videćemo šta je uspeo –komentariše Lipkovski.

Najavljuju se novi zakoni. Predložen nastavni plan je, naravno, rađen po aktuelnim.

– To ukazuje na nepotrebnu žurbu. Treba prvo osmisliti ceo proces, uz konsultacije sa stručnom javnošću, pa menjati planove od prvog razreda naviše – smatra Lipkovski.


Komentari13
c64a4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jelena
Imala je i moja generacija blok nastavu iz predmeta informatika i računarstvo, ali, umesto da se radi nešto konkretno i da se stvarno nauči rad na računaru koji bi nam kasnije koristio, sve se svodilo na to da se dan iskoristi za igranje igrica, pisanje zakasnelih domaćih zadataka iz drugih predmeta, čitanje lektire koja nije pročitana do tada, ili uvežbavanje zadataka za kontrolni iz drugih težih predmeta (tipa fizika, hemija, matematika). Kada nije bilo drugih obaveza, jednostavno koje je trebalo završiti, posebno kada krenu lepi dani, jednostavno bismo zamolili profesorku da nas pusti kući, što je odgovaralo i njoj i nama. Iz perspektive učenika, to je bio dan za opuštanje, a iz perspektive profesora celodnevno mučenje sa klincima koji su o kompjuterima znali više od nje.
stanislav sr
Mogli biste nam i pojasniti šta je blok nastava. Hoće li ikada prestati to poigravanje sa sistemom obrazovanja? Hoće li doveka svako u tom resoru menjati sistem kako mu se ćefne? Posto li i najmanja šansa da sednu pametni ljudi (uključiv i Akademiju Nauka) i osmisle sistem koji će potrajati barem jednu generaciju? Ali najpre treba jasno i glasno reći šta ustvari Srbija želi? Da li da gaji i razvija svoju pamet i pokuša da se vrati među civilizovan svet - ili želi polupismenu masu koja će praviti creva i šrafiti tuđe proizvode? Biće da je ovo drugo pa otuda i lutanja i rastakanje školstva i obrazovanja. Voleo bih da čujem da li u bilo kom ugovoru ovih šrafciger fabrika postoji bilo kakva klauzula o prenosu znanja, tehnologije i know-how ili ćemo na vjeke vjekova raditi kao Čaplin u " Modernim vremenima"?
Стефан
Овако имамо генерације неспособне за било шта. Не знам да ли је ово добро решење, али је јасно да тренутно стање то није.
Спиридон
Може власт да мења у образовању шта хоће али док се не поправи положај учитеља неће бити среће. Они имају ужасно мале плате а образују нашу децу, па се још баве и инклузијом, раде помоћу штапа и канапа. Бију их родитељи, ученици, наркодилери у дворишту школа. Не смеју да викну, па ни да отерају неког у ћошак. Полицију баш брига да дежура или барем обилази школе. Људи не разумеју колико је посао учитељс озбиљан и важан за будућност ове земље. Учитељ у основној и средњој школи има око 350 до 400 евра плате а профа на правном може да накупи и 2000 евра па и више. Чему толика разлика? Њима су дали право да деру студенте и да их музу деценијама због тога им је просек студирања око 7 до 8 година. Њима треба узети новац и дати га у основне школе где се ствара основа за правилан развој деце.
грађанка
Смањење фонда часова општеобразовних предмета припрема генерације за робовски рад. Добићемо генерације способне само за рад на покретној траци

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja