utorak, 17.10.2017. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:01
POLEMIKA

Kritika srpskih književnika

Povodom teksta Vladimira Kecmanovića ,,Kritika srpskih kritičara”, od 21. marta
Autor: Predrag Brajovićčetvrtak, 23.03.2017. u 10:00

Reagujući na moj prikaz knjige pisca Krste Popovskog Ina, dragi briketirani pisac i „Politikin” saradnik Vladimir Kecmanović luta po mom tekstu kao Dante po onoj mrčavi, mračnoj šumi, na početku svog speva o paklu. Da bi stvari odmah bile jasnije, red je da napomenem kako je dotični internetski prikaz naslovljen Otadžbina, domovina, materina, što već upućuje na jednu nimalo nežnu ironijsku distancu. Da je autor tog teksta, to jest ja, hteo da bude još otvoreniji, on bi srpskim piscima, pa tako i Kecmanoviću i Popovskom, poručio: Drugari, otadžbina vam je krepala, okupljate se oko crkotine. No, uzalud: mnogo se koji srpski pisac i dalje pjano veseli na sam njen pomen, ne primetivši da je, uistinu i po starinski, više nema. Gone with the wind, kaže jedan američki film.

Utoliko, kako kaže Kecmanović, uslovno je tačno da pisca Popovskog „teretim” za nazadnjaštvo. Prosto, proteklih pola veka sasvim je relativizovalo pojam otadžbine, i o tome treba da misli svako ko se njome danas bavi.

Pisac

CEO TEKST SAMO U ŠTAMPANOM I DIGITALNOM IZDANjU

Komentari18
db2c7

marija
zasto ne otkljucate tekst?
Драган Јанковић
Није релатизован појам отаџбине, него је релатизован појам Србина из Црне Горе. Који би да седи у Београду, да буде оно што му дедови нису и да дели поуке српским писцима. Још ако је неталентован, онда то његовим ставовима даје додатну „снагу". Неће то више моћи.
Predrag Brajović
@Aleksandar Popović Otadžbina se ne menja. Samo, moramo biti svesni -- otadžbina je slučajnost. Mi se usudom rodimo ovde ili onde, i to gde se rodimo zove nam se otadžbina. Pazite, ja sam rođen, slučajno, u Sarajevu. Šta je moja otadžbina? Pisao sam o tome još devedestih, otprilike ovako: moja otadžbina nema geografske doslednosti. Na njenoj karti postoje rupe i praznine. A na tim prazninama često piše -- Ubi leones, kako su stari kartografi obeležavali neistražena područja: tamo gde su lavovi. Te svoje lavoive ja priznajem i poštujem. Pazite: naš najveći "nacionalni" pisac, Miloš Crnjanski, s podozrenjem je i sam pisao o otadžbini. Voleo je i prezirao. Patio za njom, i s njom se svađao. I, jednoga trena, i sam ju je relativizovao. Proičitajte, stoga, moj tekst o Crnjanskom, "Paprika, crvena, kao srce materino" -- Google će ga čas posla naći.
Novosađanin
Otadžbina je tamo gde bi želeo da umreš i da budeš sahranjen. Ko želi da bude sahranjen u mudžahedinskom Sarajevu, treba da se na vreme vrati tamo, nije daleko. Eto i Crnjanski se pored svega vratio u jedinu otadžbinu.
Preporučujem 22
Александар Поповић
Можемо ми да се надгорњавамо "цели дан до подне". Није отаџбина власт под којом живиш, што би се рекло режим. Можеш се задесити и на Марсу, али отаџбину чини оно што си наследио од оца и мајке. Да не буде схваћено патриотски(што је за многе друга реч за јерес), и када проведох неко време у Европи, Азији, отаџбина Србија ме није напуштала.
Preporučujem 36
Novosađanin
Stari Grci su govorili: "Obućar neka govori o obući." Dakle, ako neko već piše, treba da piše o stvarima u koje se iole razume. Da li neko zna, šta je ovaj pisac napisao u životu?
Novosađanin
Što se tiče Vladimira Kecmanovića, ne moram da guglam, jer sam čitao njegove knjige.
Preporučujem 14
Predrag Brajović
Mislim da svaki iole veštiji čitalac jednostavno upotrebom Gugla može da nađe spisak mojih knjiga, pa tako i na sajtu Srpskog književnog društva, čiji sam član. Ukoliko je reč o Politici, s njom sarađujem dugo, u navratima -- i moj najdrži tekst, otadžbinski, o Crnjanskom kao ncionlonom piscu, objavljen je u Božićnom kulturnom Politike. Nadam se da će vam se dopasti, a zove se "Papirika, crvena, ko srce materino". http://www.politika.rs/sr/clanak/129846/Paprika-crvena-kao-srce-materino
Preporučujem 13
molim vas
ako vam nije do "otadzbine" ostavite je na miru ima onih kojima je do nje stalo, a da nisu profesionalne patriote, ekstremi i slicno. Drugo kao "clan" dijaspore ( procitao sam ceo clanak) molim vas da ne pricate o stvarima koje ocito ne poznajete ( zasto se ne vracaju i sl. - mozda bas zbog ljudi kao sto ste vi, koji sve znaju , a najvise kad nista ne znaju, pa iz tog neznanja izvlace neke zakljucke). Govorim u svoje ime i moj "nepovratak" (posle skoro 40 godina) nema nikakve veze sa ekonomijom, politikom i sl. , a jos manje zbog "uni bene ibi patria" kako ste to "intelektualno" napisali (za vasu informaciju Ciceron koji ju je preuzeo od Pacuviusa je izrekao (napisao u "Tusculanes") u kontekstu koji nema nikakve veze za vasim odgovorom - njegovo je bilo upozorenje onima koji prioritet daju materijalnom zadovoljstvu nad "patria-om"(otadzbinom))). Niste obavezni da volite Popovskog ili da se slazete sa Kecmanovicem, ali drzite se knjizevne kritike zarad zdrave diskusije
Александар Поповић
@Predrag Brajović. Баш ме занима како бисте "заменили отаџбину". Можете да промените место и државу у којој живите, да промените име и презиме, а отаџбину не можете. Не само да, иако се и одрекнете и оца и мајке, ништа генетски не можете да промените, већ "отаџбински пртљаг" носите читавог свог живота. Уосталом, ако вам се много тога не свиђа у отаџбини, имате две могућности: да се потрудите да она буде боља или да останете располућени и не ометате оне који држе до отаџбине. А могли бисте ову тему да уврстите и у неки свој роман.
Preporučujem 15
035 упорно
@ Аутор : Мајка , отац , супружник , дете такође умеју бити камен око врата . Саможивост , иронија и дефетизам могу такође бити идеологије у постидеолошком времену ...