utorak, 04.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 25.03.2017. u 15:30 Marjan Kovačević
ĐOKOVIĆ JUČE DANAS I SUTRA (3)

I drugi asovi se hrane po istom modelu

Prof. Dr Dejan Čubrilo, specijalista medicine sporta, smatra da je u Đokovićevom slučaju minimalan unos hrane apsolutno opravdan, ali pod uslovom odgovarajućeg učešća svih masnoća
„На основу модела већине, доносимо закључке који су везано за Новака Ђоковића погрешни – да је неухрањен” (Фото Ројтерс)

 

Profesor medicinske fiziologije Dejan Čubrilo, doktor medicinskih nauka, specijalista je za medicinu sporta i ishranu. Odavno se bori protiv prejedanja, ali i izbacivanja masnoća svih vrsta. Oko toga se često lome koplja, kako u svakodnevnom životu, tako i u našoj temi – pokušajima da se objasni pad forme doskora daleko najboljeg tenisera sveta Novaka Đokovića.

Razgovaramo o dve različite posledice načina ishrane, značajne za sportiste, ali i sve druge. Jedna je gubitak težine, kod Đokovića vidljiv i golim okom, a druga dolazi iz restriktivne ishrane, kako one bez glutena, tako i vegetarijanske ili veganske.

Kada je reč konkretno o Đokovićevoj ishrani, doktor Čubrilo se ograđuje na informacije moje su mu dostupne:

Ne mogu da komentarišem ono što ne znam o njegovim pripremama, vodim se onim što vidim na televiziji i njegovom knjigom o ishrani. Što se tiče minimalnog unosa hrane, to je apsolutno fiziloški opravdano i zasniva se na najnovijom saznanjima da hipokalorijska ishrana može da ubrza regeneraciju, da ne opterećuje sistem organa za varenje i limfnu drenažu. Znam da koristi hipobaričnu i hiperbaričnu komoru, a metode iz njegove knjige podržavaju i sve drugo što moderna fiziologija preporučuje.

Kako komentarišete ocene da je Đoković previše mršav za vrhunskog sportistu?

On ima izgled jednog normalnog i zdravog sportiste. Mi danas imamo pogrešan model. Na osnovu modela većine, donosimo zaključke koji su vezano za Novaka pogrešni – da je neuhranjen. Za sportistu je najbitnije da održava normalan nivo depoa šećera u jetri i mišićima, a da za svakodnevnu energiju koristi raspoložive masnoće u sopstvenim depoima masti. To jeste prednost Novakovog multidisciplinarnog timskog pristupa. Primenjujući najnovije metode dijagnostike, terapije i regeneracije, on uspeva da minimalnim kalorijskim unosom dobija istu količinu energije za rad mišića i unutrašnjih organa. To je ključ uspešnog timskog rada i uopšte rada u vrhunskom sportu.

Poznato je da se borite protiv mita o jakoj ishrani sportista?

Radio sam sa košarkašima Partizana i bio zaprepašćen stavom da sportista mora da ima predjelo, supu, glavno jelo i desert. Velika Novakova zasluga je što je uspeo, kao primer dobrogo rada, da pokaže de se i hipokalorijskom ishranom postižu najveći rezultati. Po onom što možemo da vidimo, mislim da je smanjenje hrane na minimum na njega delovalo izvanredno, ali detalje njegove ishrane ne znamo. Koliko vidim i čujem, danas i drugi asovi prate njegov model u ishrani.

Ako izbacivanje glutena potpuno podržavate, šta mislite o vegetarijanskoj ili veganskoj ishrani sportista?

Striktno jedan tip ishrane za bilo kog čoveka, ponajmanje za vrhunskog sportistu, nije preporučljiv. Što se tiče masnoća, apsolutno zagovaram teoriju da u vrhunskom sportu, kao i u životu običnih ljudi, mora biti zastupljena masnoća životinjskog porekla (zasićene masti). U pitanju su dve različite stvari: unos hrane apsolutno treba da bude minimalan, ali u tom minimalnom unosu moraju da budu zastupljene sve masnoće. Kako polinezasićene (riblje ulje, maslinovo ulje, ulje žutog noćurka – omega 3, omega 6, omega 9), tako i preko potrebne a zaboravljene zasićene masnoće: žumance, maslac, slanina, kajmak, ajvar, te masnoće iz mesa. Bilo koji manjak neke od tih masnoća, što je vrlo čest slučaj u favorizovanju pojedinih tipova ishrane, može dovesti do posledica u vidu promena strukture ligamenata, mišića i zglobova, kao i promena u rada organa. Ako se bukvalno primenjuje restriktivan tip ishrane, bez zamene za izvesne masnoće, može biti rizičan u vrhunskom sportu. U običnom životu su mnogo manje potrebe i rizici.

Da li restriktivna ishrana ugrožava Đokovićevu formu?

Prema knjizi, on apsolutno koristi uravnoteženu ishranu, a zasićene masti izvlači iz zasićenih biljnih masnoća kao što je kokosovo ulje. Rasprave se i dalje vode da li je upotreba samo jednog ulja dovoljna. Stav svih iz domena metabolizma ishrane je da ishrana mora da bude uravnotežena i da sve namirnice treba korisiti. Naravno, u određenom odnosu i u pravilnoj kombinaciji, kako bi mogle da budu svarene.

Kako se u raznim životnim periodima menjaju zahtevi u ishrani sportiste?

Starenje menja količinu i aktivnost enzima i hormona, te se tome prilagođava način treninga i ishrane. Baš u vezi s tim se preporučuje da se sa starenjem smanjuje kalorijski unos, sa mnogo preciznijem praćenjem odnosa masti, šećera i proteina.

Na kraju nešto van struke, ali zanimljivo za nagađanje... Da li mislite da sportista sa toliko moći i popularnosti okuplja oko sebe najbolji tim?

Ubeđen sam da naše elektromagnetno polje – koje je posledica metaboličke aktivnosti – uslovljava da ono što odašiljemo odgovara onom što primamo i obratno, što se odnosi i na ljude koje privlačimo, i na život. Slika Đokovića koju vidim na televiziji ukazuje na jedno stabilno, dobro i srećno elektromagnetno polje, jedno fino i veselo biće. To što radi, kako radi i kako se ophodi prema ljudima, ne može čovek sa lošom frekvencom. Sportista koji je intoksiciran je agresivan, ljut i nervozan. Tome je bila mnogo bliža njegova slika pre no što je uveo bezglutensku ishranu.

Sutra: Povratak pripremama s novim trenerom i aktivnijim štabom

Komentari5
59450
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Slavko Latinčić
jaja,šunka,slanina i kobasica...
Jelena S
Kakva je to masnoća ajvar?
Srbin-USA
>>Што се тиче минималног уноса хране, то је апсолутно физилошки оправдано и заснива се на најновијом сазнањима да хипокалоријска исхрана може да убрза регенерацију, да не оптерећује систем органа за варење и лимфну дренажу
Душан Јовић
Сјајан чланак!
alpline
Novak igra kao sto je igrao pre nego sto se podvrgao dijeti koju je opisao u knjizi i oglasavao na sva zvona. Nadal je u slicnoj krizi a Federer je nadvladao krizu sa novim ciljevima i hranom opet pobedjuje. Da Sarapova nije pod zabranom igranja i kod nje bi videti istu krizu. Na slikama nokovicevog torza pre i posle krize jasno se vidi da je doslo do drasticne promene. Sve se to poklapa sa zabranom pojedinih supstanci. Federer ima srecu da je svajcarska industrija lekova tako napredna. Djokovic trenutno eksperimentise a Jelena stoji uz njega. Da bi se doslo i ostalo na vrhu krvavog " belog" sporta covek mora rizikovati i telo i duh.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja