nedelja, 27.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 01.04.2017. u 22:00 Ozren Milanović

​Auto naš nasušni

Njegovo veličanstvo, član porodice, i dalje mami uzdahe, a na proteklom Sajmu su oboreni svi rekordi u prodaji, za keš, na kredit ali i specijalnim zakupom, novim izumom prodavaca koji nije ni kredit ni lizing

Slogan ovogodišnjeg Salona automobila u Beogradu „Godine prolaze, strast ostaje” mogao bi da se izmeni i pojača. Tačno je da godine prolaze ali strast ne samo da ostaje i opstaje nego se očigledno uvećava… Sudeći po onome šta se na obali Save dešava, ovaj festival četvorotočkaša, 53. po redu, mnogo je veći i bolje organizovaniji od unazad mnogih prethodnih – čitava smotra trajala je evo deset dana, odvijala se na na 41.000 kvadratnih metara izložbenog prostora, posetiocima se predstavilo više od 410 izlagača iz tridesetak zemalja, 34 automobilska brenda, 50 domaćih i regionalnih premijera zbog kojih su na Beogradski sajam došli najveći broj onih koji su bili silom samo gledaoci.

Zabeležen je rekordan broj prodatih ulaznica. Prve subote je prodato 19.000 a u nedelju čak 25.000 ulaznica. Za sve koji su želeli i da kupe novog ljubimca, uvoznici su, kao i svake godine, pripremili pakete popusta i akcija. Prema nezvaničnim podacima, samo tokom prvog od dva vikenda prodato je više od 1.500 automobila, skoro polovina od prošlogodišnje sajamske prodaje koja je iznosila gotovo 3.000 komada, a što je bila najveća prodaja još od 2008. godine. Da li je u pitanju marketinška hvalisavost ili su prodavci uračunali i sve izdate predračune, lepe želje i uzete profakture ostaje da se vidi kad MUP-u stignu prijave za registraciju. Ove godine, do početka Sajma, u celoj državi nije toliko registrovano novih vozila. Sigurnije je jedino da se pljeskavica prodalo na hiljade, ispred hala, pa bi bilo lepo kad bi i jagma za novim automobilima sustizala tražnju za ovim srpskim specijalitetom. Značilo bi to i da se u Srbiji bolje živi, tačnije bolje vozi i bolje jede.

Kad već spominjem srpsku specifičnost, većina skupljih vozila prodaje se za keš, a kod jeftinijih taj odnos je u korist kupaca koji do novog vozila dolaze uz pomoć kredita. Znači li to da imamo više bogatih i ne manje onih koji nisu baš bogati?

U razgledanju „rols-rojs goust bleka”, najskupljeg izloženog automobila koji košta 390.000 evra, nije bilo raslojavanja na bogate i manje bogate, ali ostaje činjenica da bi onaj koji bi hteo da ga ima morao da izdvoji čak 1.000 prosečnih plata u Srbiji ili da radi i štedi nešto duže od 85 godina. Ipak, drugoplasirani po ceni „mercedes G4X4” otišao je već u prvim satima trajanja sajma, po ceni od 260.000 evra. Da se zna, nije ga njegov kupac uzeo na kredit, niti je član prve petorke najbogatijih u Srbiji.

Ali jednom novom izumu za bolju prodaju moram da posvetim dužnu pažnju. Sajamski promoteri i prodavci smislili su caku kojom elegantno zaobilaze klasične kredite i lizinge a zove se – specijalni zakup. Uzmeš novo vozilo, daš depozit od 30 odsto od cene, ono ostaje u vlasništvu prodavca, ostatak otplaćuješ putem uplatnica u dogovorenom periodu. Izbegnute su banke, kreditni biro i ostala papirologija. Kad isplatiš celu sumu, prodavac ti taj auto i formalno proda. U prevodu oni koji ne mogu da podignu kredit a imaju prihode, dobili su šansu da dođu do svog kućnog ljubimca. Ko se pita šta ako kasne s uplatama? Pa prodavac kao obezbeđenje ima rezervni ključ i, kao na Zapadu, pošalje svog radnika da „ukrade” svoje vozilo.

Apsolutna vozačka većina u Srbiji vozi krševe i demantuje matorog Forda da je nova limuzina najbolja limuzina

Sajam automobila se uvek dičio lepoticama na štandovima. Ranije su ih zvali hostese a sada promoterke, ali bije ih glas da su šarmirale mnoge mušterije, a neki koji su bili neodlučniji možda su upravo zbog njih prelomili koji automobil da kupe. I dalje bar muška publika razgleda malo automobile, malo devojke, a one su odreda navikle na bajata vic-pitanja, u fazonu – da li i one idu u paketu s kupljenim četvorotočkašem.

Nastanak i negovanje kulta automobila u ovoj zemlji nije nov. Poklapa se s osnivanjem salona automobila i postepenim ukidanjem stočnih pijaca. Narod, onaj muški deo prevashodno, zaljubio se u limene lepotane i okrenuo leđa stoci kao prevoznom sredstvu. „Fića nacionale” je bio cenjeni član porodice koju je glava više pazila i mazila više nego druge ukućane. Rituali pakovanja i putovanje na more, sa više kofera na krovu nego dece na zadnjoj klupi, mnogima su u lepom sećanju, uprkos pucanjima prirubnice na Zlatiboru i masnica na oku od gumenih žabica za vezivanje krovnog prtljaga, koje kad se pretegnu, kao praćka udaraju po rukovaocu. Do „fiće”, potom „keca”, „floride” i „golfa dvojke” stajalo se i čekalo u redu za kupovinu, a prethodno se prodavala očevina ili se jurila dva žiranta za kredit. Danas je eto obrnuto, prodavci jure kupce, nude beskamatne i ostale pogodnosti a oni koji nemaju dovoljno, a ’oće obilaze placeve polovnjaka ili pilje u internet oglase. I za tri-četiri prosečne plate ima bre da se kotrlja, zveči i purnja. Još pre deceniju je doneta privremena uredba o mogućem uvozu vozila sa „euro 3” motorima, ili u prevodu, tada ne starijim vozilima od šest godina. Sada su to automobili na pragu punoletstva, koji se u EU ne prodaju nego gužvaju i recikliraju jer su opasni zagađivači okoline. I umesto da vlasnici takvih isluženih krntija plate uništenje, imaju šansu da im dođe neko iz Srbije, pruži koji evro, utovari i tera na jug. Lepo svima, a iako nema carine, nego samo PDV-a i transportnih troškova, ti metuzalemi se ovde baš lepo udomljuju ali nikako neće da poprave statističku sliku voznog parka, o prosečnoj starosti dva miliona vozila u našoj domovini – 15 godina.

Ona priča da se na benzin vozi, na plin kuva, a naftom ore kod nas malo važi. Zbog uštede, automobili na plin i dizel gorivo su traženiji, a što ovi prvi često nemaju ni atest a drugi ostavljaju za sobom crnu zavesu dima malo koga je briga. Razni marifetluci, sa skidanjem kilometraže ili kupovinom u inostranstvu popravljenih pa opranih vozila, prolaze lako jer strast za posedovanjem auta, ukrštena s količinom raspoložive siće, često zakloni ono što bi trebalo i iz aviona da se vidi. A to je da je u pitanju, kratko rečeno, neopevani krš, opasan po okolinu. O ekologiji ćemo drugi put.

Ona Fordova čuvena izreka da je najbolji automobil – nov automobil kod nas važi samo delimično, onoj manjini koja ima tu privilegiju da ga priušti. Ostali se služe krilaticom da je najbolji baš onaj koji upravo oni imaju. Njihove priče o maloj potrošnji, startnosti i ostalim čudesima mogu da se svrstaju ravnopravno sa lovačkim i ribolovačkim. Na oglasima za prodaju polovnjaka vrvi od basni i epova kako je njihov auto divan, redovno servisiran a prodaju ga jer su kupili nov. Kad kupca namame, servisna knjižica se negde zaturila a novokupljeni član nije trenutno tu. Pa ako prođe, prođe.

Dragan Stojanović

 

Komentari1
98bc8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

вокс попули
Народ је великом посетом показао колико му је важан аутомобилизам. И аутор је лепо описао путеве до аута. И произвођачи су показали нове електричне и друге еколошке трендове. Само наша власт заостаје за временом: нити мења прописе у складу са иновацијама и са здравим разумом, нит` стимулише еколошко понашање, једном речју - за њу време не тече...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja