nedelja, 17.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:17
DIGITALNI SVET

Britanci istražuju ulogu „Gugla” i „Fejsbuka” u širenju lažnih vesti

U odnosu broja klikova i prihoda od reklamiranja ispostavilo se da su falš informacije mnogo profitabilnije od proverenih
Autor: R. S.nedelja, 02.04.2017. u 21:05
(Фото Ројтерс/Д. Рувић)

Regulatorna tela u Velikoj Britaniji trebalo bi da istraže ulogu kompanija „Gugl” i „Fejsbuk” u digitalnom reklamiranju i širenju lažnih vesti, zatražila je britanska asocijacija medija (NMA), koja predstavlja nacionalne i lokalne izdavače.

Kako je objavio britanski „Telegraf”, NMA je pozvala na hitno reagovanje regulatornih tela, poput Ofkoma, zaduženog za zaštitu konkurencije u medijskoj industriji, i nadležnih za konkurenciju i tržište u Britaniji (CMA), i od njih zatražila da sprovedu istragu.

Savetnica za pravne i regulatorne poslove u NMA Lusi Gil ukazala je da je na društvenim mrežama, poput „Fejsbuka”, veća verovatnoća da se šire lažne vesti zbog algoritma koji vrednost tekstova meri razmerama širenja vesti, takozvanom viralnošću teksta. Ispostavilo se da su lažne vesti mnogo profitabilnije od proverenih, u kontekstu broja klikova i prihoda od reklamiranja, preneo je Fonet.

Zato je u izveštaju NMA otvoreno pitanje održivosti digitalnih vesti u okruženju u kojem se beleži procvat lažnih vesti na popularnim internet platformama.

Gil je objasnila da NMA traži od „Gugla” i „Fejsbuka” da istraže da li to što oni rade doprinosi održivom ambijentu za proverene vesti. Ona ih je pozvala i da sprovedu suštinsku proveru pouzdanosti vesti koje se kod njih objavljuju.

Širenje „programskog reklamiranja” podrazumeva sakupljanje podataka o pojedinačnim potrošačima na osnovu onoga što oni gledaju na internetu. U skladu s tim, onda im se prilagođavaju reklame koje im se prikazuju, što vodi do toga da se reklame automatski pojavljuju na stranicama lažnih vesti, dok oglašivači nisu svesni kako se troši njihov novac, ocenili su u NMA.

Sajtovi sa lažnim vestima uskraćuju prihod od reklama pouzdanim medijskim izdavačima, a osim toga takvi sajtovi dodatne zarade ostvaruju i zbog manjih troškova jer medijske kuće angažuju profesionalne novinare

U zahtevu NMA je ukazano i da sajtovi sa lažnim vestima uskraćuju prihod od reklama pouzdanim medijskim izdavačima. Osim toga, takvi sajtovi dodatne zarade ostvaruju i zbog manjih troškova jer medijske kuće angažuju profesionalne novinare.

Predsedavajući NMA Ešli Hajfild istakla je da mediji proizvode najveći deo vesti, ali da najveći deo kolača uzimaju oni koji distribuiraju medijske sadržaje, a ne oni koji ih proizvode. Britanska vlada i regulatorna tela ne mogu doveka da ignorišu uticaj „Gugla” i „Fejsbuka” na medijsko okruženje u Velikoj Britaniji, ocenila je Hajfild.

Asocijacija je saopštila i da građani u Velikoj Britaniji ne podležu u tolikoj meri lažnim vestima kao oni u SAD. Kako je objašnjeno, razlog za to su jak medijski sektor u Britaniji, ali i niz turbulentnih političkih događaja tokom 2016. godine, pre svega referendum o izlasku iz Evropske unije, koji su povećali tiraže štampe.

Asocijacija je, istovremeno, kritikovala političare i lobističke grupe da termin „lažne vesti” koriste da bi označili vesti koje im ne idu u prilog. Prema NMA, takva praksa ima katastrofalan efekat na slobodu govora i demokratiju, ali i na borbu protiv sajtova sa lažnim vestima.


Komentari1
5bb07
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

mika otava
Ovo upravo i jeste najveći problem digitalnih medija, jer bi sloboda izražavanja trebalo da bude u skladu sa odgovornošću za širenje lažnih vesti - a to nije. Doduše, kod nas to radi i većina štampanih medija, isto bez posledica.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Spektar /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja