petak, 23.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 07.04.2017. u 17:05 Milan Galović

Pola veka Helikopterske jedinice MUP-a Srbije

Tadašnja milicija dobila je 1967. godine helikoptere „AB-47” koji su prvobitno nabavljeni za potragu za nalazištima uranijuma
Хеликоптер „АБ-47” био је први у Хеликоптерској јединици (Фотодокументација „Политике”)

Prošlo je pola veka otkako je, 1967. godine, osnovana Helikopterska jedinica MUP-a Srbije. Ovi piloti svoje umeće, požrtvovanje i hrabrost pokazali su minulih godina, kako tokom poplava kada su evakuisali i snabdevali ugrožene građane, tako i prilikom gašenja požara. Podrška kolegama na zemlji – potrage za beguncima od zakona, izviđanje u slučaju velikih uličnih nereda, kontrola saobraćaja, evakuacija povređenih i prevoz važnih ličnosti su njihovi redovni zadaci.

Šezdesete godine prošlog veka bile su doba kada je u svetu već dokazana široka lepeza mogućnosti upotrebe helikoptera, kako na mirnodopskim spasilačkim zadacima, tako i na onim vojnim, što je posebno došlo do izražaja u Vijetnamskom ratu koji je tada bio u punom jeku. Prvi helikopteri na ovim prostorima nabavljeni su za potrebe JNA krajem pedesetih godina. Imali su klipne motore, kao i oni helikopteri koje će kasnije dobiti tadašnja milicija.

Čuvari reda su, objašnjavaju za „Politiku” u Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije, dobili helikoptere koje je tadašnja Jugoslavija kupila za geološka istraživanja, koja su sprovođena da bi se pronašla ležišta uranijuma i gvožđa. U tu svrhu koristila su se tri helikoptera tipa „AB-47”.

Međutim, posle izvesnog vremena doneta je odluka da se skupa istraživanja obustave i da se helikopteri predaju vazduhoplovnoj službi pri Saveznom sekretarijatu unutrašnjih poslova (SUP). Ubrzo je naređeno da se po jedan helikopter preda republičkim SUP-ovima i to onima u Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji koja je 1967. godine dobila „AB-47” sa oznakom YU-HAL. Prvi komandant jedinice bio je Marko Busija koji će danas prisustvovati prigodnoj svečanosti u ovoj jedinici, dok su piloti prešli u miliciju iz vojske što se dešavalo i narednih decenija.

Zanimljivo je da je odluka o podeli helikoptera sa saveznog nivoa republikama doneta posle Brionskog plenuma 1966. godine, kada je razvlašćen Aleksandar Ranković i od kada je vlast sa saveznog sve više prebacivana na republičke nivoe. U Helikopterskoj jedinici veruju da postoji uzročno-posledična veza između ovih događaja.

Od sedamdesetih godina ova jedinica dobija helikoptere novije generacije, sa mlaznim motorima, kao što su „bel 206” i „AB-212”, a kasnije i francuski SA-365 N, „gazele” i „sikorski S-76”. 

Tokom osamdesetih počinje veće angažovanje ove jedinice na Kosovu i Metohiji, iz baze kod Prištine. U južnoj pokrajini ovi piloti obavili su najteže letove. Helikopteri lete nisko i relativno sporo, zbog čega su lak cilj za paljbu sa zemlje pešadijskim naoružanjem, što su pripadnici OVK redovno radili tokom sukoba 1998. i 1999. godine.

Uprkos svemu ni oni, ni NATO, nisu uspeli da unište nijedan helikopter MUP-a Srbije. Međutim, u bombardovanju je teško oštećena njihova baza na aerodromu u Beogradu.

Po prirodi svog posla, ovi piloti su iz vazduha posmatrali kritične događaje na ulicama Beograda, od političkih protesta devedesetih do Parada ponosa koje su održavane minulih godina. Osim toga, bili su akteri i svedoci istorijskih događaja – oni su 1989. godine dovezli Slobodana Miloševića helikopterom na miting na Gazimestanu. Sticajem okolnosti, istim helikopterom Milošević je 2001. godine prevezen na aerodrom u Tuzli odakle je prebačen u Haški tribunal.

Nešto kasnije, u vreme reformi sektora bezbednosti, odnosno kada je Resor državne bezbednosti izdvojen iz MUP-a i kada je osnovana BIA, jedna druga helikopterska jedinica, ona iz sastava RDB-a, priključena je Helikopterskoj jedinici MUP-a. S tim što su vojni helikopteri koje je koristila tajna služba, kao što su transportni Mi-17 (jedan je kasnije uništen u udesu kod aerodroma „Nikola Tesla”) predati vojsci.

Danas je pred pripadnicima Helikopterske jedinice nov izazov, ravan onima kada su pre pola veka dobili prvi helikopter i osamdesetih godina savremenije letelice. Od devet „Erbasovih” modernih helikoptera H-145 M koje je kupila Srbije, tri će dobiti MUP. Ove letelice su idealne upravo za policijske zadatke kao što su izviđanje, prevoz specijalaca ili evakuacija ugroženih i to u svim vremenskim uslovima, tako da je izvesno da će ovi helikopteri postati prepoznatljiv deo savremenog imidža policije Srbije.

Komentari3
a234a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin Schwabenländle
Хеликоптер великим словом ?
Аутор текста
Поштовани, у тексту се Хеликоптерска јединица пише са великим словом Х јер је то званичан назив јединице, као на пример Специјална анитерористичка јединица (САЈ). Захваљујем Вам на читању "Политике" и честим коментарима на нашем сајту. Срдачан поздрав, Милан Галовић
predsednik Holandiej
Zar kod nas ima velikih ulicnih nereda?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja