utorak, 10.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 18:54

Na fakultet i posle trogodišnje škole

subota, 15.04.2017. u 15:45
(Фото Д. Жарковић)

Učenici koji upisuju srednje škole po dualnom sistemu obrazovanja i koji se spremaju za rad, mogu, ukoliko se u međuvremenu predomisle, da nastave školovanje i upišu fakultete.

„Učenici koji završe treći stepen mogu da konkurišu na bilo koji fakultet ukoliko prethodno polože opštu maturu. Pravo na polaganje opšte mature stiču se nakon položenog zavrsnog ispita”, rečeno je Tanjugu u Ministarstvu prosvete.

Dualni sistem obrazovanja uspešno se primenjuje u mnogim zapadnim zemljama poput Nemačke, a ideja je da učenici nakon završetka srednje škole počnu da rade.

U Ministarstvu prosvete napominju da učenici koji završe trogodišnje srednje škole po dualnom sistemu obrazovanja imaju ograničenje da ne mogu da polažu opštu maturu u narednih godinu dana od završetka srednje škole.

„Ovo je zaštitna mera da bi pokušali da na tržištu rada budu angažovani. Takođe, ne mogu pristupiti polaganju opšte mature pre svoje generacije koja je završila četvorogodišnje srednje obrazovanje”, kažu u Ministarstvu.

Savetnica ministra prosvete za dualno obrazovanje Gabrijela Grujić kaže da je 1.832 kompanije, mala i srednja preduzeća zainteresovano da se uključi u program dualnog obrazovanja.

Predviđeno je da učenici u prvoj godini jedan dan nedeljno provedu na praksi u nekoj od kompanija sa kojom škola i roditelji potpišu ugovor, u drugoj godini dva dana nedeljno, dok je u trećoj godini predviđeno da u firmama provedu tri dana na praksi.

Ona je, na poslednjoj sednici Nacionalnog prosvetnog saveta, rekla da se ide na to ad se dualno obrazovanje proširi i na fakultete.

Učenici koji upišu srednju školu po dualnom sistemu obrazovanja od kompanija u koje idu na praksu dobijaće po 5.000 dinara mesečno džeparac. (Tanjug)


Komentari18
14931
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Martin
Mislim da za uvođenje dual nog obrazovanja u ovom trenutku naša država nema kapaciteta. Razlog je slaba privreda tj. mali je broj privatnih firmi koje mogu da podrže tu ideju. Da pojasnim. Pre desetak godina nemački GTC je imao dobru nameru da u oblasti geodezije pomogne uvođenje dualnog obrazovanja po njihovom modelu koji je inače jako dobar. Po tom modelu đaci stručne predmete uče u školi i većim delom u privatnim firmama kroz praksu gde dobijaju i odredjenu nadoknadu, a opšte predmete u školi. Stečeno znanje im se proverava periodično. Taj model tada kod nas nije bilo moguće sprovesti iz razloga što privatne geodetske firme i tada a i sad posluju uglavnom kao organizacije od dvoje troje ljudi u jako skucenim prostorima gde je praktično fizički nemoguće napraviti prostora za još jedno radno mesto. O obaveznoj nadoknadi zadjake da i ne govorim zato što najveći broj firmi posluje na ivici isplativosti. Tako je stanje i u projektnih biroima (gradjevinac i i arhitekte ).
Muradin Rebronja
Još jednom, to ne važi za ugostiteljstvo i turizam. Kod naših "privrednika", ovakvi kakvi jesu, može da se nauči samo kako ne treba raditi. Potrebne su nam škole gde će i privrednici moći da nauče o najnovijim znanjima (software), tehnologijama (hardware), novim proizvodima, menadžmentu...tako da mogu da pripreme svoje objekte za prihvatanje novih kadrova za novo doba. A rak-rana je nedostatak kompetentnog menadžmenta koji ni jedna naša škola ne školuje. Apsurdne predmete namenjene da prof. dr. mr. imaju šta da "rade" pa šefovi kuhinja "uče" o izgradnji i opremanju hotela, ekonomici u hotelijerstvu, poslovnom pravu, pravu EU...sve bez ikakve veze sa onim što njima zaista treba, da nauče kako se kreira profitabilan jelovnik i organizuje efikasna proizvodnja hrane. Isto to i za menadžere restorana, da nauče kako se organizuje efikasna prodaja hrane i pića. Ali, to mogu da nauče samo majstori ugostiteljstva u prethodno pomenutim ugostiteljskim školama, jer se menadžment bavi biznisom.
Preporučujem 4
glas iz naroda
Nije toliki problem u nedostatku kriterija za upis na fakultete, već što oni koji dobiju diplomu misle da zaslužuju i radno mjesto prema diplomi, a ne prema znanju. Loša selekcija je najveći problem Srbije. Državne institucije su prekrcane svršenim studentima kojekakvih fakulteta, koji umjesto znanja imaju partijske knjižice. Svakako, malo ko od privatnih poslodavaca čezne za tim kadrom. Radi svega toga, Onaj će vladati ko Dušan Silni.
Muradin Rebronja
Вала им то не важи за угоститељске школе. Та Шуварава "проходност" је нанела непроцењиву штету многима јер је омогућавала куварима и/или конобарима да наставе "учење" на некој од виших или високих школа у вези "менаџмента", или чак факултета који немају везе са оним што су учили. Наравно, они нису били заинтересовани да науче нешто већ да стекну ту могућност. А каква друга "проходност" треба кувару и/или конобару него да се развија, по вертикали, од кувара до шефа одељења, па асистента шефа кухиње, па шефа кухиње, па власника свог ресторана, па власника ланца својих ресторана? Слично и са конобарима. Од конобара до асистента менаџера, па до менаџера ресторана, па власника свог ресторана, па власника ланца својих ресторана. Е, али за то требају специјалне школе у трајању од три године где ће прву годину бити шегрти, другу калфе а трећу мајстори угоститељства који знају и да припремају, и производе и продају храну и пиће, једну недељу у школским клупама а другу на пракси да то науче.
Peter Kel(N)er
Nije potrebno uvek izmišljati "mlaku vodu".Nije loše neki put od nekoga nešto i prepisati ili preuzeti. Trogodišnje škole su škole za tzv.radnička zanimanja i one ne spremaju svoje polaznike za studije, te ukoliko se neko "predomisli" tokom školovanja u trogodišnjoj školi vidi da li može da se prepiše i završi četvorogodišnju, a ako ne onda neka usmeri svoju decu u takvu školu. Gimnazija je ta koja priprema za studije. Razumem da neko ko je završio četvorogodišnju mašinsku tehničku upiše mašinski fakultet, ali nije prirodno da takav diplomac upiše recimo medicinu.
Peter Kel(N)er
Nije potrebno uvek izmišljati "mlaku vodu".Nije loše neki put od nekoga nešto i prepisati ili preuzeti. Trogodišnje škole su škole za tzv.radnička zanimanja i one ne spremaju svoje polaznike za studije, te ukoliko se neko "predomisli" tokom školovanja u trogodišnjoj školi vidi da li može da se prepiše i završi četvorogodišnju, a ako ne onda neka usmeri svoju decu u takvu školu. Gimnazija je ta koja priprema za studije. Razumem da neko ko je završio četvorogodišnju mašinsku tehničku upiše mašinski fakultet, ali nije prirodno da takav diplomac upiše recimo medicinu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja